פרשת בהר בחוקותי תשפ"ה, פומרול 2022, שאטו מונטוויל
דיני שמיטה כתובים בפרשת השבוע, על כן עלי להקדים: השנה לא שנת שמיטה, גם לא בשנה הבאה וגם לא בעוד שנתיים, ממילא לא יחשדו בי שאני ממליץ על יין בקדושת שביעית, בגלל אינטרסים, אולי יש לי מחסן של אוצר בית דין וכדומה. אין לי כל כך קשר ליין שמיטה, אם כי התעסקתי כמה פעמים בנושא זה, היה זה בשמיטה הקודמת שעזרתי ליקבי ירושלים להפיץ את היינות שעשו באוצר בית דין של הרב רווח שליט"א, ועוד פעם כאשר נתנו לאבי שליט"א כמה עשרות ארגזים כאלה, ועזרתי לו לחלק אותם, הם נמכרו במחיר הקרן, וההובלה הייתה בהתנדבות. אני מקדים זאת כי אני רוצה להתמקד במצווה של אכילת פירות הארץ הקדושים בקדושת שביעית.
איש אינו חושב שאין עניין לאכול אותם, להיפך! זה ודאי חשוב מאד, הרמב"ן כותב שזו מצוות עשה מדאורייתא, ממש כמו לאכול כזית מצה בליל פסח. פגשתי תלמידי חכמים רבים, שאמרתי באזנם שזו מצווה, הם השיבו: "נו, נו, לפי הרמב"ן". כאילו שהרמב"ן זה האדמו"ר מ'צנעה-גבעתיים', או מ'אודסה-חדרה'. הרמב"ן הוא אחד מעמודי התווך של כל חלקי התורה, ביאורה והלכותיה. אבל גם אם זה היה רק אחד האדמו"רים המצויינים לעיל, צריך לבדוק על מה הוא מסתמך. הנה דוגמא. לפני כחמישים שנים הוציא הרבי מזוטשקא זצ"ל קריאה, שבשבת כדאי להימנע מלפתוח בחוזקה סידור או חומש חדשים, כי זה 'מכה בפטיש'. תלמיד חכם אחד ראה את חברו עושה כן, ושאל: 'מותר'? הרי היה 'קול קורא' להיזהר מכך. השיב הפותח: 'איני חסיד של הרבי ההוא'. שאל המוכיח: 'של מי אתה חסיד'? הוא השיב: של הרב שמואל וואזנר והרב ניסים קרליץ זכר צדיקים לברכה. שאל המוכיח: אז למה לא שאלת אותם? השיב הפותח: כי אולי הם יגידו שהרבי צודק. אפשר לפגוש הרבה ויכוחים ברמה כזו, אבל איש אינו מתווכח על מה שכתוב במפורש ברמב"ן.
מכאן לענייננו. פגשתי אנשים שפוחדים לקנות יין של שמיטה, כי "אולי ישפך קצת". מעניין מדוע אין אנשים שפוחדים להניח תפילין, כי "אולי יפול על הריצפה", או חשש יותר מצוי, "אולי נסיח את הדעת", שזה ודאי יותר חמור, מאשר כמה טיפות יין שנשפכו בשגגה על השולחן. שהקוראים לא יטעו לחשוב שאני מציע להפסיק להניח תפילין, מפני שאם אכן זה כך, הרי שצריך פשוט לא לעשות שום דבר!
כשהתורה הציעה את "מתנת השמיטה", היה זה כדי להתנהג איתה באופן הרגיל, הנורמלי והשגרתי. לא לשפוך בכוונה, לא 'להשפריץ' יין שמיטה זה על זה, ובהפגנות מחאה לא להשליך עגבניות של שמיטה...
כבר הקדמתי שאין לי בזה אינטרס אישי, אבל אני יודע שישנם יקבים, שעדיין יש בהם יין של שביעית, וגם אם לא נדאג לפרנסתם של בעלי המחסנים של אוצר בית דין, הרי שלשמיטה הבאה יסרבו היקבים להמשיך לשמור שמיטה, הם היו מוכנים לעבוד תמורת 'מחיר הקרן', אבל לא כדי להפסיד את כל הקופה.
אמנם בדרך כלל אין יינות משובחים בקדושת שביעית [רק בהיתר מכירה, שלא מקובל על כל שכבות הציבור], מפני שתמורת מחיר הקרן, מוכנים ביקב רק לעשות יין בסיסי, כדי שהענבים לא ירקיבו בכרם, אך לא להשקיע ביין עוד ועוד. אבל גם יין בסיסי של יקב יוקרתי הוא משובח, מפני שיש להם גפנים משובחים, שמניבים תירוש איכותי, ממילא גם היין הבסיסי שלהם הוא בהחלט משובח. באחד היקבים ניסו בשמיטה הקודמת לעשות מיץ ענבים, הניסיון לא הצליח, לא בגלל שהתוצרת לא הייתה טעימה, אלא היא לא הזכירה את מיץ הענבים העממי שאנו מורגלים אליו. תירוש של 'מרלו' או 'סירה' או 'קברנה', גם כשאין בו כהל, הוא מזכיר 'יין', ואוהבי המיץ לא מכירים כאלה טעמים.
אם הייתי מורה הוראה הייתי מסיים: "למסקנה, עלינו לעשות כך וכך", אך אני איש יין שמכיר את השטח, על כן אני מציג את העובדות לשיפוט הקוראים הנבונים.
בדרך כלל אני מסיים מאמר ומציע יינות בסגנון המאמר, הפעם אני מצטער, אין לי! אבל אנו כבר קרובים לחג השבועות, שבו מרבים במאכלי חלב, ישנם יינות לבנים עדינים שמשתלבים היטב עם מאכלי חלב עדינים, ואילו עבור הגבינות המעושנות והשמנות מתאימים יינות אדומים כבדים.
השבוע היה אירוע היין השנתי הכשר הגדול בעולם, בהובלת חברת "צור עולם של יין" שם פתחו מאות סוגים של משקאות ויין (כל הקטלוג). לטעום את כולם לא שייך בערב אחד, אבל טעמתי כמה עשרות נבחרים, את חלקם אני כבר מכיר ואחרים שהם בעיקר עניינו אותי, בהם התמקדתי.
אחד היינות שאהבתי הוא משנת השמיטה, אבל הוא לא מארץ ישראל כך שאין בו קדושת שביעית.
'שאטו מונטוויל' הוא יקב שנמצא בבורדו באיזור שנקרא פומרול בגדה הימנית של בורדו, בדרך כלל יין כשכתוב על תווית הבקבוק 'פומרול' יודעים שהזן הדומיננטי שמרכיב את היין הוא מרלו ולפעמים גם קברנה פרנק.
ואכן היין שאני כותב עליו מרכיב 80% מרלו ו20% קברנה פרנק שגדלו במדרון ההר, יין עם צבע אדום עמוק וחלק, התבגר 18 חודשים בחביות עץ אלון, ריחות וטעמים עדינים של פירות אדומים יין עשיר ומלא עם סיומת מתקתקה ארוכה במיוחד.
אלכוהול: 15%. כשרות: הרב זעקבך והמחיר 320₪.
לחיים ושבת שלום
שרגא – אתר היין הכשר