2024/04/27     י"ט ניסן התשפ"ד

יקב יתיר מציג בצירים חדשים לשולחן החג תשפ"ד

לחיי התחלות חדשות

  • הר עמשא רוזה מבציר 2022
  • פטי ורדו מבציר 2020
  • יער יתיר 2020

יקב יתיר, השוכן בחבל יתיר שבהרי יהודה הגבוהים והדרומיים הנושקים למדבר, הפך עם השנים לסמל האזור בזכות יינות האיכות שהוא מפיק מידי עונה. היקב, אשר שוכן על הגבול שבין הר למדבר, מציג שילוב של כרמים הנטועים בגובה רב, ואקלים ספר מדברי המתאפיין בבוקר צונן עם רוחות קלות, ימים יבשים שטופי שמש, לילות קרים אפילו בשיא הקיץ, וחורפים מושלגים. כל אלו יוצרים אזור גידול (טרואר) ייחודי, אופייני לספר המדבר הגבוה. החדשנות שבייצור יינות יתיר העכשוויים ניזונה מהיסטוריה ענפה, המעידה על קיומה של תעשיית יין מפותחת באזור כבר לפני למעלה מ-2500 שנה, עוד בימי מלכות יהודה הראשונה. השורשים ההיסטוריים גידלו עץ ענף של עשיה כאשר יקב יתיר העכשווי, שהוקם בשנת 2000 זוכה בקביעות לתשבחות בארץ ובעולם.

רעננות של חורף קר: הר עמשא רוזה מבציר 2022

על אף ההתחממות הגלובאלית, אשר מייצרת חורפים חמים שפוגעים לא פעם בהבשלת הענבים, חורף 2022 היה הקר ביותר ב- 25 השנים האחרונות, ומאפשר למומחי היין להנות מיין רוזה רענן ופריך במיוחד, אשר מושק כעת היישר לשולחנות החג של חגי תשרי.

הר עמשא רוזה, אשר מציג הרכב זנים: 90% גרנאש, 6% מורבדר, 4% קריניאן, נהנה מתקופת הבשלה נוחה יחסית ללא אירוע חום קיצוניים כאשר תקופת הבציר החלה בתחילת אוגוסט והסתיימה בסוף ספטמבר. הענבים נבצרו מוקדם על מנת להעצים את הרעננות ביין והושרו עם קליפותיהם למשך 24 שעות במיכל נירוסטה לפני שנסחטו. התירוש תסס בטמפרטורה נמוכה במכלי נירוסטה ובחביות של 500 ליטר, ולאחר סיום התסיסה התיישן במיכל עץ גדול ובחביות ניטרליות למשך 5 חודשים.

לצד צבע ורוד סלמון בהיר ומפתה, מציג רוזה הר עמשא ארומת אפרסק לבן ואשכולית אדומה, טעמי פרי אינטנסיביים ורעננים של נקטרינה ושזיף צהוב.

אלכוהול: 13%

מחיר מומלץ לצרכן: 110 ₪

הבחירה האלגנטית לשולחן החג: פטי ורדו מבציר 2020

עינב הפטי ורדו, שמאחר להבשיל על פי רוב, שולב בעבר בעיקר בבלנדים בכמויות קטנות (5-7%), וחווה עדנה מחודשת, דווקא בחסות ההתחממות הגלובלית המאיצה את הבשלתו. יקב יתיר הינו מחלוצי טיפוח הזן בישראל עם נטיעה ראשונה של הזן בשנת 2002. זאת, בזכות הטרואר הייחודי של יער יתיר מאפשר עונת הגידול ארוכה ומשופעת בחום וקרינת שמש, אשר בשילוב האקלים היבש היוצר צימוח מרוסן, מאפשרים לענבי הפטי ורדו להבשיל במלואם.

יין הפטי ורדו בציר 2020 של יתיר מציג הרכב זנים: 89% פטי ורדו, 11% קברנה סוביניון ומצטיין בריכוז טעמים ללא כבדות או סמיכות יתר, כבחירה אידאלית, חגיגית ואלגנטית במיוחד לארוחות החג.  בציר 2020 נהנה מחורף קר, וכמות הגשם גבוה מהממוצע (370 מ"מ) עם חלק שני של חורף עתיר בגשם ובמנות קור לצד קיץ נוח, ללא אירועי חום קיצוניים. אלו אפשרו הבשלה רציפה ואיכותית, עם התיישנות של ענבי כל זן בנפרד בחביות עץ אלון במשך שנה לפני יצירת הבלנד הסופי.

לצד צבע ארגמן עמוק, ניחן היין בארומה המזכירה סיגליות, פירות יער ושוש (ליקריץ), טעמו מזכיר פירות יער שחורים בשלים ביין רענן, בעל גוף מלא וסיום מעט עפיץ, אשר מתאים להמשך יישון לטווח של חמש עד עשר שנים.

אלכוהול: 14.5%

יישון: היין בוקבק בחודש פברואר 2022 והושאר ביקב כשנה נוספת.

מחיר מומלץ לצרכן: 150 ₪

יער יתיר בבציר חדש, בציר 2020

גם יער יתיר, יין הדגל של יקב יתיר, אשר מיוצר מ-10% הטובים ביותר מבין יינות היקב בשנת בציר נתונה, מציג לקראת חגי תשרי בציר חדש – בציר 2020. הבציר, תוצר של חורף קר במיוחד, מציג יין שהוא מתנת חג מושלמת לכל מומחי וחובבי היין.

יער יתיר הוא ממסך רב זני המבוסס בעיקר על ענבי קברנה סוביניון ופטי ורדו כאשר הקברנה תורם את ה'בשר' בעוד הפטי ורדו מהווה את 'שלד העצמות' – טאנין, חמיצות וגם פירותיות רעננה וארומה פרחונית, משיק כעת בציר חדש.

הרכב הזנים אשר משתנה משנה לשנה בהתאם לאופי הבציר במטרה להבליט את האופי "היתירי" ומיוחדות האזור וכרמיו מציג בבציר 2020 ממסך המבוסס על 38% קברנה סוביניון, 33% פטי ורדו, 17% מרלו, 12% קברנה פרנק.

היין, אשר התבגר 15 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות, מהן כרבע חדשות, מתאפיין בצבע ארגמני עמוק, בניחוח עשיר ובטעם המשלב עוצמה עם אלגנטיות ורעננות. מתאים להמשך יישון לטווח של עשר שנים ויותר.

אלכוהול: 14.5%

יישון: היין בוקבק בחודש פברואר 2022 והושאר ביקב עוד כשנה וחצי

מחיר מומלץ לצרכן: 300 ₪

אודות יקב יתיר:

יקב יתיר נוסד בשנת 2000 והוקם באזור תל ערד הייחודי.  כרמי יקב יתיר נטועים בגובה רב, באדמת גיר חרסיתי על גבי מדרונות בלב יער יתיר, היער הנטוע הגדול ביותר בישראל,  המתנשא לגובה של עד 900 מטר מעל פני הים וממוקם דקות נסיעה מהיקב. הכרמים נהנים מאקלים חצי מדברי, יבש וקר בלילה, תנאים היוצרים אזור גידול (טרואר) ייחודי. זני הענבים הנטועים נהנים מתנאים אידיאליים לגידול ענבי יין. יקב יתיר זוכה בקביעות באותות הערכה וציונים גבוהים בתחרויות יין בינלאומיות, וזכה השנה ב7 ציונים ומדליות ממבקרי היין הנחשבים בעולם.

לעמוד היקב