2024/09/19     ט"ז אלול התשפ"ד

פרשת ואתחנן תשפ"ד, פורטה 6.

פרשת ואתחנן תשפ"ד, פורטה 6 וינו ורדה

בפרשת השבוע אנו מוצאים הבטחה מלבבת: "וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱלֹקֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב, לָתֶת לָךְ עָרִים גְּדֹלֹת וְטֹבֹת אֲשֶׁר לֹא בָנִיתָ, וּבָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב אֲשֶׁר לֹא מִלֵּאתָ, וּבֹרֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא חָצַבְתָּ, כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נָטָעְתָּ, וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ" (דברים ו/י-יא). בטרם אספר מה אני מתכנן לומר על פסוק זה, עלי לציין שבכל פעם שאני רואה איזה הרס עושים בעזה, נחמץ לבבי, כל כך הרבה זוגות צעירים בארץ ישראל מחפשים דיור הולם, עזה היא חלק מארץ ישראל, במקום להרוס את הבתים, מבטיחה לנו התורה לשכן בהם זוגות צעירים.

על כל פנים אני אתמקד כיום על מה שנקבל. 'בּוֹרוֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא חָצַבְתָּ'. באופן הפשוט הכוונה לבורות מים, שאוגרים בהם מי גשמים לקיץ, כך אכן חיו אבותינו לפני עידן השינוע המשוכלל של מים. אבל לא רק בורות מים, שהרי ארץ ישראל בזמן יהושע בן נון שגשגה בתעשיית יין, מהנמלים שלה [אשקלון ויפו] יצאו אוניות עמוסות קנקני יין לאירופה. המון גתות ויקבים ארכיאולוגיים פזורים בכל צלעות ההרים. את הענבים היו דורכים בזמנם, תוך כדי ריקוד ושירה, לשם כך חצבו בסלע בריכה גדולה בעומק כחצי מטר, ובגודל של מגרש, הקרקעית הייתה ישרה וחלקה. מילאו אותה בענבים ועודדו את כל הבוצרים בקריאת 'הידד' לדורכים. משם היה היין נשפך לבור עמוק ומוצל בשולי הבריכה. מי שיראה יקב ארכיאולוגי מתקופת אבותינו ['תקופת הברונזה'], זה פרויקט של אלפי שעות עבודה של הרבה פועלים. כמובן שהשיטות כיום אינן זקוקות לכל זה, אבל בזמנם, יהודים שירשו כפר שבסביבתו היה כזה יקב, קיבלו כפר עשיר, ולקבל כזו ירושה, זה נקרא לקבל תשתית של פרנסה לכל התושבים, שהרי אם יש יקב באזור, יש גם כרמים, כפי שנאמר בהמשך הפסוק: [אתה תקבל] 'כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נָטָעְתָּ'.

בדרך כלל אני נוהג להציע איזשהו יין ברוח המאמר, אבל עד כמה שידוע לי, אין בארץ יינות כשרים ברמה איכותית, שנעשים בשיטה הפרמיטיבית הזו, מפני שכיום רק הערבים עדיין עובדים כך, והמוסלמים אינם עושים יין, אבל שמן אכן אפשר להשיג אצלם, שנעשה  כמו לפני אלף שנים. בכפרים הנוצרים המרוחקים של טורקיה, עדיין יש כזו תעשיה, אך לא ידוע לי על מערכת כשרות שכדאי לה להשקיע בשביל כזו נוסטלגיה 'יין של פעם'. בלית ברירה אציע 'יין של היום', זה יש ברוך ה' בשפע, והנה מה שאני טעמתי לאחרונה:

יין לבן קליל וטוב שמיובא מפורטוגל

פורטה 6 וינו ורדה כשר

וינו ורדה הוא התוספת החדשה לסדרה הכשרה של פורטה 6. לאחר שכבר היה קיים בגרסה הלא כשרה.

ליין יש צבע צהוב נוטה טיפה לירוק, קל וצעיר, ארומטי ומרענן מאוד, עם טעמים פירותיים ומתיקות טבעית עדינה מאוד ומאוזנת.

מחיר: 50 ₪

לחיים ושבת שלום

שרגא - אתר היין הכשר