פרשת שופטים תשע"ח, יקב "כרמי יוסף-ברבדו", מרלו 2016
פרשת השבוע פותחת: "שופטים ושוטרים תתן לך". בעלי המוסר מבארים שזה נאמר בלשון יחיד, כי זה לא רק ציווי ממשלתי ושיטור עירוני, אלא כל אחד צריך להיות שופט ושוטר על עצמו.
למשגיחים יצרתיים בישיבות יש שלל דוגמאות למכביר, גם ענף היין זכאי להעניק דוגמא מעניינת.
בשבוע שעבר למדנו שעבד עברי היוצא לחרות, זכאי למתנות נכבדות, כדי להתחיל את החופש ברגל ימין. כתוב שגם יין צריך להעניק לו!
מאידך אומרים חז"ל: "עשרה קבין שכרות ירדו לעולם, תשעה נטלו כושיים, עשרה קבין שינה ירדו לעולם, תשעה נטלו עבדים" (קידושין מט/ב). שינה ושכרות הם אחים בלב ובנפש, ממש תאומים סיאמיים. זאת אומרת שלעבד אין לאפשר להחזיק בקבוק ביד, אלא האדון ימדוד לו כוסיות בהקצבה.
מאידך גם מצוות המלך כתובה בפרשת השבוע, נאמר עליו: "אל למלכים שתו יין" (משלי לא/ד). מלך הוא 24 שעות נהג על כביש מהיר וסואן. זאת אומרת שיין אינו טוב לאלה שבקצוות, עבד מצד אחד ומלך מצד שני.
ברגע שעבד הופך לבן חורין, הוא מתעתד להיות מלך, כפי שאומרים חז"ל: "ישראל בני מלכים" (שבת סז/א). 'בני מלכים', זה לא שאבא שלו מלך, אלא הוא בעצמו בקבוצה הזו, כמו "בני נביאים", "בן חיל" וכדומה. בצעדים הראשונים של העבד בדרכו אל כס המלכות, הוא מקבל 10 ארגזי יין, צידה לדרך 120 בקבוקים.
אם הוא היה עבד, הוא היה גומר אותם בחודשיים, כאשר הוא יהיה כבר מלך, הוא יצטרך לגנוז את היין כמעט לגמרי. עכשיו יש לו בדיוק את כמות היין לשליטה עצמית ולשתיה מבוקרת, כדי להתחיל נכון בחדשים הבאים את החופש המבוקש של "שופטים ושוטרים תתן לך".
איזה יין מתאים לנו כאנשי ביקורת עצמית?
לקראת החגים אני טועם הרבה יינות, אחד מהם שטעמתי ותפס את לשוני זה יין מזן מרלו של יקב "כרמי יוסף-ברבדו" הענבים גדלו באיזור היקב על קרקע גירית\סלעית עשירה במינרלים, היין התיישן 12 חודשים בחביות עץ אלון, והתוצאה נפלאה, יין מאוזן ועדין, עשיר בטעמים וריחות עם טעמים שיוריים ארוכים ונעימים.
כשרות: רבנות מקומית, בד"צ איגוד רבנים, ועד הכשרות או. קיי.
המחיר: 130 ₪.
לחיים ושבת שלום
שרגא