פרשת ראה תשע"ח, יקב טורא, מאונטין פיק
כולם מכירים את השאלה שנראית טיפשית: "מה קדם למה, התרנגולת לביצה, או הביצה לתרנגולת"?
השאלה עצמה אינה טיפשית, רק הדרך להציג אותה בצורה כזו, היא אכן איוולת.
אבל למשל אם נשאל: "אנו אוכלים את קרבן הפסח, זכר ליציאת מצרים", הגאולה הייתה בבוקר, או לפחות אחר חצות הלילה, ואת הקרבן אוכלים דווקא לפני חצות. כיצד זה מסתדר? התשובה היא שאנו לא אוכלים "פסח מצה ומרור", בגלל שהייתה פעם יציאת מצרים, שהרי גם אברהם יצחק ויעקב עשו קרבן פסח, זה לא היה בגלל יציאת מצרים, שהרי היא עדיין לא הייתה אז. אלא שאת כל התורה נתן ה' באופן שיתאים למה שעתיד לקרות בעולם, ואת כל חוקי העולם הוא קבע באופן שיתאימו למה שכתוב בתורה, שהרי התורה הייתה עוד לפני בריאת העולם, והיא הייתה התכנית שעל פיה העולם נברא (משלי ח/כב-לא). ה' תכנן את המאורעות במצרים, בהתאם לחוקי התורה שהיו קודם לכן. זה אומר למשל שאסור לגנוב, לא בגלל שזה לא יפה ולא חברתי, אלא בגלל שכך כתוב בתורה, ומפני שה' כתב כך בתורה, הוא קבע בעולם חוקים כאלה, שהם בעצמם ידחו את הגנבים והגניבות (בית הלוי).
כלפי מה הדברים אמורים? מדרום לעיר שכם ישנו אזור הררי, שיש בו מטעי כרם מאד משובחים, ויקבים רבים רוצים ענבים דווקא משם. באותו אזור יש גם את הר גריזים, שבפרשת השבוע נאמר שכל העם עמד מולו, ומשם השמיעו הלווים רשימה ארוכה של ברכות.
עכשיו נחזור אל השאלה שבפתיחה: "האם הברכה של התורה, הביאה את שפע תנובות המקום, או שבגלל הברכה הסביבתית, נבחר המקום להנציח בו ברכות"?
אחר ההסבר לעיל, שני הצדדים נכונים, עוד לפני שהיה שם הר _ "בטרם הרים יולדו", היה כתוב בתורה שיהיה שם הר ותהיה עליו ברכה. על כן זה לא יכול היה להיות אחרת.
בהר ברכה יש כרמים מצוינים, שבוע שעבר ניסו לעשות שם פיגוע עפיפונים שבחסד ה' לא צלח.
בכרמים שם גדלים הרבה זני ענבים שחלקם הולך ל'יקב טורא' הפעם בחרתי להמליץ על יין הדגל של היקב, "מאונטין פיק" שגדל על פסגת ההר הלוא הוא 'הר ברכה', היין הוא בלנד בורדו שהתיישן כמעט שנתיים בחביות, צבע אדום כהה, ריחות של פירות בשלים קצת שוקולדיים וסיומת ארוכה וטובה.
המחיר 219 ₪ כשרות: בד"ץ בית יוסף, O.U., הרב אונגר והרבנות המקומית.
לחיים ושבת שלום
שרגא