2025/03/25     כ"ה אדר התשפ"ה

פרשת ויקהל - פרה תשפ"ה, הכנה לארבע כוסות.

פרשת ויקהל - פרה תשפ"ה, הכנה לארבע כוסות

שלמה המלך אומר: "אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי", כלומר: לא ניתן להגיע עד קצה גבול החכמה (רש"י). כמו כן אומר שלמה, כשגיליתי שקשה להגיע אל החכמה, וראיתי שהיא רחוקה ממני, התאמצתי והצלחתי להגיע אל היעד שקבעתי לעצמי (אב"ע). ועוד אומר שלמה שאת חכמת הטבע אפשר לדעת, שהרי הכל נמצא גלוי, רק צריך לחקור, לבדוק וללמוד היטב את הנושא. כך גם חכמת ההיסטוריה, הכל גלוי, ומי שבודק מגיע אל היעד, לא כן חכמת התורה היא 'אין סוף', בה אפשר לחקור ולחקור, להתעמק ולהתעמק עד אין חקר, ומראש אין להציב יעד: 'קצה גבול החכמה', כי אין לה גבול וקצה.

שלמה אמר פסוק זה, כשלמד את חוקי פרה אדומה, שהאפר שלה מטהר את הנטמא בטומאת מת, ואילו האיש שמזה את האפר, הוא בעצמו נטמא (נדה ט/א). שלמה החכם מכל האדם (מ"א ה/יא), לא יכול היה להבין כיצד יכולים המים לעשות שני דברים הפוכים. צמד המילים: 'והיא רחוקה', שווה בגימטריה לצמד המילים 'פרה אדומה' (רבינו בחיי במדבר שם). אם שלמה המלך ביקש להחכים בדיני פרה אדמה, הבה נלך בעקבותיו, וננסה להחכים אף אנו.

בפרשת 'חוקת' כתובים דיני פרה אדמה, וכמו בכל התורה, רש"י מפרש את הפרשה, אבל בשונה משאר המקומות, בסוף הנושא [בפסוק כ"ב], חוזר רש"י שוב להתחלה, ומפרש את הפרשה שוב, על פי דרשתו של רבי משה הדרשן [ישנם מקומות נוספים שרש"י עושה כן], וכה דבריו: 'פרה אדמה' משל לבן של שפחה שטינף פלטין של מלך, אמרו [מנהלי המקום]: תבוא אמו ותקנח את הטינוף. כך [גם כאן] תבוא פרה [אדומה] ותכפר על העגל - עגל הזהב (ע"כ).

(כיום אנו מכירים את הזהב הצהוב, הוא יותר קשיח, אבל בימי קדם אהבו את הזהב האדום, ברבות הימים קראו לו 'זהב פרסי') כלומר: הפרה האדומה מקנחת את הלכלוך של העגל האדום. כיצד היא עושה זאת? במתן תורה הגיעו בני ישראל לדרגה של אדם הראשון קודם החטא, שמלאך המוות לא ישלוט בנו יותר, כנאמר: "אני אמרתי [קויתי] אלהים [מלאכים] אתם, ובני עליון כולכם" (תהילים פב/ו). אבל חטא העגל החזיר את המצב לקדמותו, כפי שכתוב בפסוק הבא: "אָכֵן כְּאָדָם תְּמוּתוּן, וּכְאַחַד הַשָּׂרִים תִּפֹּלוּ" (תהילים פב/ז וברש"י שם). אם לא היה מוות יותר, הרי שלא הייתה טומאת מת בעולם, עגל הזהב החזיר את המוות ואת הטומאה הנגזרת ממנו, על כן צריך להביא את ה'אמא' שלו - הפרה האדומה לטהר את טומאת המת.

דווקא צבע אדום יעשה את המלאכה, כי הוא צבע נועז חזק ועוצמתי, דם אדום מביע חיים וכוח. על עשיו האדמוני נאמר: "עַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה" (בראשית כז/מ), הוא 'אֱדֹם' (בראשית כה/ל). השור והפרה הם סמל העוצמה הפיזית, אותם רותמים למחרשה, זה משהו מקביל לטרקטור כיום, כנאמר: 'רב תבואות בכח שור' (משלי יד/ד). החקלאי מעדיף את הפרה, למרות שהשור יותר חזק, אך על הפרה קל יותר להשתלט. לשרוף את הטרקטור האדום - את העצמה הבולטת הזו עד כלותה, זה לקחת את פסגת הגשמיות ולבטל אותה מכל וכל, וכשמזים זאת על טמא מת, מוחקים לו בכך את העבר שלו, ומאפשרים לו להתחיל את המסלול מחדש, ובמסלול החדש אין טומאה.

לליל הסדר יש להדר לקחת דווקא יין אדום, הסיבה מפתיעה: כדי להזכיר את צבע הדם של הילדים שפרעה הרשע הרג (ט"ז ומג"א או"ח תעב/ט, מובא במשנה ברורה שם). לאור המבואר כאן, יש בכך גם הדגשה, להשתמש דווקא בצבע העז, הנועז והמדגיש עוצמה.

קרוב לפסח אנו קוראים פרשת פרה, הצבע העוצמתי שלה, ידגיש את כוח הטהרה שבה, ואנו מתעתדים להגיע בעזרת ה' טהורים לחג, שנוכל להקריב את קרבן  הפסח בזמנו וכהלכתו.

תזכורת. יש די זמן עד פסח לבחור יין המתאים לארבע כוסות ולכל החג, אבל אם הקונים החביבים יסמכו על כך שיש די זמן, הרי שדווקא בשבוע האחרון הלחוץ, נצטרך להקדיש זמן למה שעכשיו יכולים אנו לעשות בניחותא.

לחיים, פסח כשר ושמח ושבת שלום

שרגא - אתר היין הכשר