2024/03/02     כ"ב אדר א' התשפ"ד

פרשת משפטים תשפ"ד, קברנה פרנק דור 5, יקב 1848.

cf5 2022פרשת משפטים תשפ"ד, קברנה פרנק דור 5, יקב 1848

יין ביטוי לחירות

השבוע פרשת משפטים, הפרשה הראשונה שאחר מתן תורה פותחת בדיני עבד עברי. מדוע וכיצד הגיעה מצווה זו לחזית? הבה נקדים: לפני חצי שנה היה תשעה באב, והנה אנו כבר נמצאים בראש חודש אדר ומתקרבים לפורים שהוא הניגוד הגמור לתשעה באב, כפי שאומרים חז"ל: "משנכנס אדר מרבים בשמחה ומשנכס אב ממעטים בשמחה" (תענית כט/א). אז, לפני חצי שנה, כשקראנו את מגילת איכה, פגשנו שם את הפסוק: "גלתה יהודה מעוני ומרוב עבודה" (איכה א/ג). חז"ל שואלים: כיצד 'רוב עבודה' גורם לגלות? ומשיבים: שהיו 'מעבידים', כלומר: משתעבדים בעבד עברי יותר ממה שקבעה התורה, ככתוב: "כה אמר ה' אלקי ישראל: אנוכי כרתי ברית את אבותיכם ביום הוציאי אותם מארץ מצרים מבית עבדים לאמור: מקץ שבע שנים תשלחו איש את אחיו העברי אשר ימכר לך" (ירמיהו לד/יד. איכה רבה א/כט). עובדה היא שמיד אחר מתן -תורה, ציווה ה' את חוקי העבד העברי (שמות כא/ב). כפי שהנביא מדגיש, שהיה זה 'ברית' ביום שיצאו ממצרים, למעשה זה היה אחר מתן -תורה, אבל מתן -תורה הרי היה היעד, שבגללו יצאנו ממצרים (שמות ג/יב). זאת אומרת שאנו חייבים להיות מוגדרים בני חורין. יש על כך 'ברית'! על בני חם נגזר להיות עבדים (בראשית ט/כה), על כן מרבים הם להשְׁתַּכֵּר (קידושין מט/ב), שם הם חיים באשליה של חרות. מאידך אנו באמת בני חורין, ומביעים את החירות שלנו בארבע הכוסות של פסח, וזה כה עקרוני, עד שאפילו עני שאין לו כסף עבור יין, ובדרך כלל נאמר: "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות" (שבת קיח/א), ביחס לארבע כוסות לא נאמרה הנחיה זו, אלא יש ללוות כסף כדי להביע נכון את החרות.

הנה המחשה: קבוצה של חסידים ערכו התוועדות, והבינו שבלי 'משקה' זה לא יהיה אותו הדבר. שלחו את הנער הצעיר שביניהם, יוסף יצחק שניאורסון, אשר לימים יתפרסם כ'האדמו"ר השישי' בשושלת חב"ד, והטילו עליו לחפש משהו. החנויות כבר היו סגורות, הוא מצא גוי שכור למחצה, עם בקבוק וודקה ביד, הנער ביקש לקנות ממנו, והציע מחיר כפול, הגוי לא רצה, הציע הנער פי עשר. השיב לו הגוי: "מה זה עשרה רובל? כשאני מרוקן את הבקבוק לתוכי, כל מוסקבה שלי". חזר הנער בשמחה, ואמר: "משקה לא מצאתי, אבל זכיתי בהבנה חשובה. כשיש לנו אמונה חזקה בה', לא רק מוסקבה שלנו, אלא כל העולם שלנו". על כן יש מצווה לשתות בפורים 'עד דלא ידע', כי אם באמצע השנה יאמר לפתע מישהו: "כל מוסקבה שלי", הרי יהיה לבוז, וממילא הוא לא יאמר ואף לא יעז לחשב כך, לא-כן בפורים, הוא מעז לומר ואף לחשוב שכל מוסקבה שלו. אם לא נחשוב כך, כיצד היא תהיה שלנו? כיצד נצליח לכבוש פסגות? על ידי שנהיה 'בני חורין', לא באשליה אחר בקבוק וודקה, אלא באמת בני חורין, נלמד לעשות רק מה שבאמת נכון, ולא מה שיאמרו או לא יאמרו אנשי הסביבה (באר הפרשה ויקרא).

יין עושה את העבד ל'בן חורין' בדמיון, וכדי שזה יעבוד טוב, הוא צריך להריק אל תוכו לפחות חצי בקבוק וודקה, ולבן חורין אמיתי די בכוס יין, לא כדי להפוך לבן חורין, אלא כדי להזכיר לו שהוא בן חורין, ולהזכיר לו שמעמד זה מחייב לא לברוח מהמציאות, אלא להתמודד איתה, לקבל אחריות ולהשתדל בכל מקום שהמציאות תהיה יותר חיובית, איכותית, ידידותית ואנושית. העובדה היא שעם שתיה מתונה ומבוקרת זה מצליח טוב יותר.

הפתעה מעניינת פגשתי, ואשמח לשתף אתכם:

ל"יקב 1848" בסדרה 'דור 5' יש 'קברנה פרנק' שאני מאוד אוהב, הבעיה שבציר 2021 אזל כבר לפני הרבה זמן, וכידוע בציר 2022 זה היה שנת השמיטה ויקב 1848 לא מייצר יינות בשנת השמיטה, מה שהדאיג אותי, זה שנצטרך לחכות לקברנה פרנק הרבה זמן, כי את הענבים של בציר 2023 כבר בצרו לפני ארבעה\חמישה חודשים אבל היין הזה (דור 5) נמצא כ12 בחביות.

ולהפתעתי גיליתי שיש קברנה פרנק דור 5 מבציר 2022 בכשרות המהודרת של הבד"ץ העדה החרדית "יבול חו"ל".

יין אדום סגלגל מבריק ויפה, ריח של פטל טרי, מינרליות קרירה ומצויינת, בטעם קצת פלפל ירוק ותבלינים, יין מעולה.

14% אלכוהול, כשרות: כאמור בד"צ העדה החרדית והמחיר 90₪.

לחיים ושבת שלום

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב