פרשת משפטים תש"פ, פרובידנס 2016, יקב טפרברג
הפרשה פותחת: "אלה המשפטים אשר תשים לפניהם", מבאר רש"י: 'כשלחן ערוך'. כלומר: שהכל יהיה ברור. כדי שזה יהיה כך, לא מספיק לדעת את החוק, אלא צריך להבין גם את רוח החוק, ואת רצון המחוקק. כדי שזה יקרה צריך לאהוב את המערכת הזו, ולרצות ליישר איתה קו, שאם לא כן, ירצה כל אחד להיות ראש קטן, לחפש פרצות בחוק, דרכי מילוט והתחמקויות.
זה נלמד מהנאמר: 'תשים לפניהם', ולא 'תקבע להם', כלומר: אתה מניח על השלחן, כפי שאומר רש"י: 'שלחן ערוך', ומי שאוהב את מה שערוך על השלחן יבוא לבד לקחת מלא הצלחת.
באחד המאמרים של מסבירן דת, הוא הציג פער מנטליות בין יהודי לגוי, וסיפר שבמסגרת עבודה יצאו עובדי המפעל לכמה ימי עיון בבית הארחה.
כשהגעתי למקום מספר היהודי, גיליתי שלא הבאתי מברשת שיניים, יצאתי לחנות מקומית, והיה שם מארז של 3 ב 3 דולר. אני צריך רק אחת, בבית יש לי די והותר, אך בלית ברירה קניתי.
כשחזרתי שמעתי שאחד מתלונן באזני חברו שהוא שכח את מברשת השיניים, ניגשתי אליו ואמרתי: "מצויין! קניתי 3 ואני זקוק רק לאחת", שלפתי את המארז, ושאלתי אותו אם הוא רוצה 2. הלה הסתכל עלי, ולא הבין, "גם אני יכול לנסוע לקנות", הוא אמר. 'בשביל מה'? שאלתי, 'קח'! אמרתי
הלא תמה איזה ביזנס אני מתכוון לעשות כאן. 'כמה כבר אפשר להרוויח על זה'? האיש לא טיפש, בעבודה הוא מבריק, אבל ארך לי זמן, להסביר לו שאני לא עושה עסקים, אלא 'נותן'. היהודי הזה מספר שתחילה הוא קצת שפשף את עיניו, ולא הבין מדוע ההסברה שלו לקויה. אבל התעשת וקלט, זה שממולי, לא לוקה בחוסר הבנה, הוא נמצא 'במקום אחר'. מקום שבו צרכי הזולת לא קיימים בכלל, ולכן לא עולה בדעתו שמישהו ישלוף מברשת מיותרת, כי מישהו אחר צריך. כל ימיו הוא הבין: מי שצריך שילך לקנות!
המסקנה של אותו מאמר הייתה שבעלי החסד, ואלה שאינם בעלי חסד, לא חושבים אותו דבר, לא מדברים באותו שפה, חיים על שתי פלנטות אחרות.
זו כוונת הכתוב: "אשר תשים לפניהם". כלומר תחבר אותם אל משפטי התורה אשר בין איש לרעהו, אלה המצוות אשר בין אדם לחברו ודרך זה הם יהיו מחוברים זה לזה. למרבית הפלא, ממשיך רש"י: 'לפניהם', ולא לפני עובדי כוכבים'. עכשיו אנחנו מבינים למה.
מכאן קצרה הדרך להבין את מאמר חז"ל: "גדולה לגימה שמקרבת לבבות" (סנהדרין קג/ב). "יין שובר מחיצות", לאנשים שחושבים רק על עצמם, גורם היין להתחיל לגנוב, שהרי ממון הזולת זו 'מחיצה', גם לצניעות יש מחסומים שהיין מסוגל לשבור (יומא עה/א).
אצל אנשים טובים, שבירת המחיצות היא הפוכה, חיובית, קל להרגיש לְמַה הזולת זקוק, עוד יותר קל להרגיש כמה לא טוב ולא נכון להזיק, והנה פירוש מאיר לנאמר: "אשר תשים לפניהם", לפני אנשים מאוחדים ומאוגדים, שאוהבים את הבריות ואוהבים את המשפטים.
מאחר ואני ממליץ לאהוב את הבריות, הרי שאני צריך להציע לכם משהו טוב, שאני בעצמי אוהב, אז יש.
בימים הקרובים יגיע לחנויות היין בקבוק חדש מ'יקב טפרברג'"יין דגל" ששמו "פרובידנס" – השגחה, עם כוונה להשגחה העליונה שמלווה את היקב מאז הקמתו אי שם לפני כמאה וחמישים שנים.
היין הוא מבציר 2016 בלנד של 52% קברנה סוביניון, 42% פטי וורדו, 6% סירה שנבצרו מכרמים נבחרים ומובחרים, הגפן עברה דילול שריגים בכרם, כדי להגיע לכמות ואיכות אשכולות אופטימלית.
לאחר סיום התסיסות עבר היין להתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות למשך 18 חודשים.
ראשית אפשר פשוט לכתוב שהיין טוב וטעים.
אבל אם אפרט קצת, אז היין עם צבע אדום עמוק, ריחות של פירות אדומים ושחורים שמתפרצים מהכוס (שעה אחרי פתיחת הבקבוק) ריחות של שוקולד, קפה וקצת עץ מהחביות, חומצה טובה, גוף מלא עם טאנינים רכים וסיומת כזו שאיך שהכוס מתחילה להתרוקן ישר ממלאים אותה שוב.
אלכוהול: 14.6% כשרות: רבנות מקומית, בד"צ העדה החרדית, והרב מחפוד. המחיר:250 ₪
לחיים ושבת שלום
שרגא - אתר היין הכשר