2024/04/26     י"ח ניסן התשפ"ד

פסח תשע"ט

בהגדה של פסח מוצאים

אנו שרבי אליעזר היסב בליל הסדר, עם רבי עקיבא בבני -ברק. בני- ברק היא הרי עירו של רבי עקיבא, ורבי אליעזר הוא רבו של רבי עקיבא, והרי נאמר: "חייב אדם להקביל פני רבו ברגל" (ר"ה טז/ב), מדוע אם כן כיתת הרב את רגליו אל התלמיד?

התשובה היא שאת ההסיבה בחג צריך לעשות דרך חירות. כל זמן שהיה בית-מקדש, היו כולם בירושלים, מיד כאשר החל החורבן, שמע רבי אליעזר את הנחמה העמוקה של רבי עקיבא, שהביע שמחה בראותו שועל יוצא מבית קודש הקדשים, והסביר לסובבים שכך רואים נחמה בחזון הרוח (מכות כד/א). על כן הוא החליט וקבע: "אצלו נמצאת החירות"! אליו ראוי להצטרף לחג החירות.

עד כאן זה ברור ואפילו נחמד, אבל בקשר ליין התעוררה לי שאלה. הרי תלמיד אצל רבו אינו צריך להסב, ואילו כשהרב מתארח אצל תלמידו, האם התלמיד צריך להסב? האם מותר לו להסב?

שאלה זו נשאיר לתלמידי החכמים לדון בה, ואנו בעזרת ה' נסב כבני חורין, בעזרת ה' בחצר בית המקדש עם הזבחים והפסחים.

בליל סדר יש לשתות ארבע כוסות, והמהדרין לא שותים 'רוב כוס' אלא את כולה. לכן כדאי שלא לקחת כוס יותר מדי גדולה, אלא כשיעור בהידור ולא יותר.

בשתיית היין צריך להתנהג מושכל. אם נקח לכוס הראשונה יין בסגנון פורט מתוק עם 20% כוהל, זה ייראה בהתחלה כ'עונג יום טוב', ו'שמחת חג', אבל יהיה קשה מאד לסחוב כך את כל ליל הסדר. אם נשאיר את היין המשובח הזה לכוס האחרונה, התמונה עשויה להראות הרבה יותר יעילה וידידותית אם כי זה גם לא כל כך מומלץ לשתות מיין כזה כוס שלמה.

vallyyא _ לכוס ראשונה כדאי מאד להתחיל במשהו קליל  ונעים, כמו 'ואלי' של קב טורא' שזה בלנד של מרלו וקברנה יין חצי מתוק עם 9.5% כוהל.

או לחילופין יש יין של ברטנורא ברצ'טו הוא מתקתק ומבעבע כמו המוסקטו אבל אדום ויש בו רק 6% אלכוהול.

marius1

 

 

ב _ כוס שניה עדיין לא צריך להעלות את הרמה בהרבה. אבל זה ממש לקראת הסעודה אז אפשר כבר משהו יותר חזק, כגון 'מריוס' של 'יקב לה סיטאדל דה דיאמנט' היין הוא 80% קברנה סוביניון ו20% קברנה פרנק יין גוף קל עד בינוני עם ארומות וטעמים נעימים וטובים.

dance1

 

ג _ על כוס  שלישית שהיא בסוף הסעודה נעשה 'שמחת חג' ביין יבש ומשובח 'מחול הכרמים' של 'יקב גבעות' בלנד בורדו נהדר.

cs

 

ד _ עכשיו מגיעה הכוס שלא הייתה מומלצת לקידוש. וגם עכשיו לשתות מזה כוס מלאה לא מומלץ, יינות קינוח בדרך כלל שותים מהם מעט רק לשטוף את הפה ולהרגיש את הטעם המתוק בסוף הארוחה. אבל עכשיו צריך משהו כבד וטוב ולזה אני ממליץ על 'ירדן קברנה סוביניון' 2012 של 'יקב רמת הגולן'.

הערה. הרשימה כאן אינה הוראה אלא המלצה. כל משהו דומה לזה יכול להיות יעיל.

לחיים

שבת שלום, חג שמח

פסח כשר ושמח

שרגא

passover19