2024/03/19     ט' אדר ב' התשפ"ד

כשרות ליקבים

 יש הרבה יקבי בוטיק כשרים קטנים או אפילו בגודל בינוני, שאין להם מערכת הפצה ומכירות.

הם מייצרים יותר יין מהצריכה האישית שלהם, ומסגרת הקונים הקבועה, כגון מסעדה בבעלות המשפחה וכדומה. הם מחלקים לשכנים, משפחה או חברים.

זה גורם למצב שבו לפעמים יש לשכנים והמכרים, או אלה שקונים את היין או מקבלים במתנה, והנה בידיהם כמה בקבוקי יין משובח וכשר, אבל בלי שאיזושהי חותמת כשרות תתנוסס עליו.

בבעיה זו נתקל גם בעל היקב עצמו, שהוא שומר כשרות, הוא מגיע לאירוע משפחתי, שלא כולם מכירים אותו והוא לא מכיר את כולם, בפרט אם זו חתונה שיש בה גם צד שני, הוא מניח בקבוק יין מכובד בשלחן הנשיאות, ואחד מקרובי המשפחה מהצד השני ממהר לסלק את הבקבוק מאחורי גבו של הנותן.
היה מקרה בשמחת תורה שבעל היקב היה אורח בעיר אחרת, והביא לבית הכנסת כמה בקבוקי יין מעשי ידיו להתפאר, מהסוג הכי משובח שיש לו, התיישן בחביות חודשים רבים, יין שעלות דומיו בשוק לפחות 150 ש"ח כל בקבוק, כדי לכבד את המשתתפים בשמחת תורה ובהקפות, שיזכו לשמוח ביין משובח, אבל הציבור זקף גבות בתמהון, והציג שאלה מביכה: "איזו כשרות יש ליין"? לצורך זה צריך בעל היקב לקבל הוראות לא קשות ולא מסובכות, ואז הוא הוא יוכל לפתוח את שערי היקב בפני משגיח הכשרות, להראות לו את כל ה"סודות" הנצרכים, לקבל הדרכה ופיקוח מתאים, ומכאן קצרה הדרך עד תעודת כשרות על היין.

תעודת כשרות ליין, חשובה פי אלף מהדרישה לתעודת כשרות של מוצר אחר. נניח שאיש ציבור חילוני מארגן אירוע רב משתתפים, די שבין אלף המשתתפים יהיו לו שנים או שלושה אורחים או חברים דתיים, והוא כבר יבקש מבעל הקיטרינג שיביא רק יין כשר.

לכן כשרות היין פרצה בהרבה את גבולות הפרופורציה של שאר מוצרי הכשרות.

ואם יש יקב כלשהו שמעוניין בכשרות, יש לי את ההכרות עם רבים ממערכות הכשרות בארץ כדי לסייע, לפשט ולהסביר את התהליכים הכרוכים בכל הנדרש להתאים את היקב שיעמוד בתנאי המערכת בכדי לקבל את "תעודת הכשרות".

"נהלים של הרבנות הראשית לכשרות היין"

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.    +972-52-6176201