2024/04/27     י"ט ניסן התשפ"ד

שבת חול המועד סוכות תשפ"ג.

שבת חול המועד סוכות תשפ"ג

כל שנה עולה עם ישראל לרגל בחג הסוכות, ושמח בירושלים ובבית המקדש, השנה העלייה היא יותר עוצמתית, אנו במוצאי שנת השמיטה, ויש את מצוות 'הקהל', שבה מגיעה כל המשפחה, כולל הילדים הקטנים שאינם מבינים מה המלך מקריא להם. כמובן שהשמחה היא בהתאם, האנדרלמוסיה ודאי גדולה, אבל אם זו המצווה, הרי שלא רק מסכימים לעשותה, אלא מבצעים אותה בשמחה. אמנם כל העולים לרגל שמחים, אבל תרשו לי להציע את רגשות ליבי, שלכורמים ולבעלי היקבים יש שמחה כפולה ומכופלת.

מי שיש לו משק בית מגוּון, קצת פרות, קצת תרנגולים, גינה קטנה מאחורי הבית, כל השנה יש לו יבול, וכל השנה יש לו עבודה. אבל מי שמתמקד בגידול מסוים באופן מקצועי, נניח שדות חיטה, או תירס, או פרדס תפוזים וכדומה, יש במשך השנה תקופות של יותר עבודה ושל פחות עבודה, ויש קציר או קטיף שמביא את הכסף עבור כל העבודה, ועם זה צריך להתמודד במשך כל השנה. לכל גידול את יש את העונה שלו, על חיטה ושעורה כתוב בתורה שהפסח נקרא "הָחֵל חֶרְמֵשׁ בַּקָּמָה" (דברים טז/ט). תפוזים יודעים כולנו שהם מבשילים בחורף, מישמש לקראת סוף האביב, וכן הלאה. חג סוכות הוא סיום הבציר, הכורם קיבל את המשכורת השנתית שלו, ואצל בעלי היקב תוססים עכשיו חביות יין לרוב, ומפיצים ריח שאפשר להרגיש אותו ממרחק כמה ק"מ. גם הכורם וגם היינן נמצאים בסוכות בפסגת המטרה. עכשיו הזמן לשמוח ועוד מעט יתחיל סיבוב חדש.

שמחה של סיום פרויקט הפורצת מאליה היא כמובן שמחה ספונטנית של הודיה לה' על כל השנה. הודיה שבאה מתוך שמחה וסיפוק, חשיבותה אינה פחות מתפילה, כשאדם הראשון הכיר בטובתם של גשמים, התחילה להגיע ברכת המטר (רש"י בראשית ב/ה. על כך המאמר בשבוע הבא בעזרת ה', פרשת בראשית). מי שמתפלל שה' ימלא את מבוקשו, אין סיבה שהתפילה שלו לא תתקבל, אבל מי שמודה על כל הטובה, אצלו מילוי הבקשה הוא 'תְּנָאֵי שֵׁרוּת', כדי שיהיה לו גם בשנה הבאה על מה להודות. יש מעלה עצומה לכזו שיטה. כשמבקשים ומקבלים צריך לשלם, לא כן מי שמעניקים לו תנאי שרות, כל מה שהוא מקבל זה על חשבון הבית, ובשמים מעוניינים לתת לו יותר, כדי שתפרוץ מלבו הודיה גדולה יותר.

עכשיו אם כן הזמן להודות על העבר ולבקש על העתיד, וה' ימלא את כל משאלות ליבנו לטובה וברכה. אמן.

בחג איני מציע יינות, אתם צריכים להנות ממה שדאגתם לעצמכם לפני החג, שהרי "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת" (ע"ז ג/א).

לחיים, מועדים לשמחה ושבת שלום

שרגא – אתר היין הכשר