2024/03/19     ט' אדר ב' התשפ"ד

פרשת האזינו, חג הסוכות תש"פ.

פרשת האזינו, והמלצות לחג הסוכות תש"פ.

נוהגים לאכול בראש השנה רוביא וכדומה (הוריות יב/א). במשך הזמן הוסיפו עוד ועוד סימנים, אבל 'רוביא' כתוב בגמרא, ואומרים "שירבו זכויותנו", אפשר גם לומר: "שתרבה לנו נחת", או כסף וכדומה.

לכאורה ה'רוביא' רק אומר: 'יִרְבֶּה', ולא מה ירבה, השל"ה הקדוש שואל: "אולי ירבו הצרות"? חס ושלום.

זאת אומרת שהסימן בעצמו לא עושה שום דבר, אלא המילים שלנו עושות, אז בשביל מה צריך את הסימן, אפשר להגיד! התשובה פשוטה, כבר הזכרנו אותה בשבועות הקודמים, צריך לחבר את האמירה למשהו אמיתי.

בשבוע שעבר הזכרנו כאן, את ה'סימנים' שעשה אלישע הנביא למלך ישראל. 

יש סימן קטן, כמו חצי כפית רוביא בצלחת, יש סימנים יותר גדולים, כמו 'ראש של כבש', ובדיעבד נסתפק בראש של דג, [מזל שאת הסרדינים מוכרים בלי ראש, כי אז היה לנו סימן קצת יותר מדי קטן, וזה אולי סימן ל'ראש קטן'].

השבוע נזכה לסוג אחר של 'סימן', לא שאנו לוקחים אותו, אלא הוא לוקח אותנו:

"בסוכות תשבו שבעת ימים". אנו נכנסים אל תוך הסוכה, 'כגמול עלי אמו"  (תהילים קלא/ב). אצל החסידים אומרים: "לסוכה נכנסים עם המגפיים", כפי שנאמר במפורש בתורה: "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות" (ויקרא כג/מב). לא אנו לוקחים את הסוכה, כמו תפילין, אלא היא לוקחת אותנו, וכאורחים אנו גם מקבלים הוראות. 

בטרם נראה איך זה קשור ליין, צריכים אנו לתת גם טעם, למה מקשטים את הסוכה, לכאורה  בגלל 'תשבו כעין תדורו' (סוכה כו/א), אבל למה עם קישוטים כל כך ססגוניים ועליזים? הרי  שום אמא לא תרשה לקשט כך את הסלון!

המבואר לפני כן עונה על השאלה הזו. אנו נכנסים לסוכה בלי שאלות, בלי דעה קדומה, בלי לדעת מה זה קישוט ואיך מקשטים, כי הסוכה השתלשלה מעולם אחר, היא קשורה  לפלנטה אחרת. הזוהר הקדוש מכנה אותה 'צילא דמהימנותא' =צל האמונה, מכיוון שהיא זכר לענני הכבוד (או"ח תרכה/א), זאת אומרת שהיא 'גן עדן זוטא', 'מעין עולם הבא', שנאמר עליו: "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹקים זוּלָתְךָ" (ישעיהו סד/ג). ממילא יש לנו שלוש מסקנות:

א  _ אנו לא יודעים איך מקשטים עולמות טמירים, ממילא כל צלחת צבעונית חד-פעמית שהילד יביא מהגן, יכולה להתאים.

ב _ הסוכה היא לא אחד הסימנים שלנו, אלא אנחנו הסימן שלה.

ג _ מכאן מגיעה המסקנה השלישית: ליין יש תכונה לרומם את ההרגשה והמחשבות, כנאמר: "יַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ" (תהילים קד/טו). כשאנו נשמח בסוכה ונזכור שעוד ממתינה לנו סוכת עור לִוְיָתָן לעתיד לבוא (ב"ב עה/א), נוכל לאסוף את כל שלושת הסעיפים המבוארים כאן, למזוג את כולם אל תוך הגביע, ולברך עליו 'כוס ישועות אשא, ובשם ה' אקרא" (תהילים קטז/יג).

עכשיו נותרה שאלה קשה: "איזה יין"? התשובה לשאלה זו צריכה ללוות אותנו למשך שבוע שלם, כי חג סוכות כולל גם את השבת באמצע, את כל ימי חול המועד, וגם את שמחת התורה. הכי פשוט היה לקחת כמה בקבוקים 'מגנום' גדולים, אבל כולנו אוהבים לחדש ולטעום דברים נוספים, ואם נקח לפחות ארבעה סוגי יין, נוכל לגוון בטוב טעם. על כמויות איני מדבר, כי תלוי בגודל המשפחה ורוב הסועדים, אבל אני מזכיר שוב, לא לקחת נניח עשרה או עשרים בקבוקים מאותו הסוג, בהנחה: "זה אני אוהב".

כדאי להתחיל לאהוב דברים חדשים. כשנולדנו אהבנו רק חלב, גדלנו, נחשפנו לטעמים נוספים, וגילינו שלא הפסדנו שום דבר. הבה נמשיך תהליך זה, וניקח לכבוד החג את היינות כדלהלן:

 

  • סירה 2016, יקב כישור, משגב.

יקב כישור

יקב כישור שוכן על רכס ההר העולה מחופי הגליל המערבי, בתוך כפר כישורית, ביתם לחיים של כ-170 בוגרים עם צרכים מיוחדים. היקב והכרם, הינם ענף תעסוקתי בכפר וחברי הכפר שותפים לעשייה ולעבודה ביקב ובכרם.

יינות סדרת משגב היא השלד האיכותי של יקב כישור, ומהווים ביטוי מלא למאפייני הכרם והאקלים בגליל המערבי העליון.

הענבים הגיעו: מכרמים שנמצאים בקו התפר של הגליל העליון והגליל המערבי. אזור גידול ייחודי הנהנה משילוב בין שני אזורי האקלים המרכיבים אותו, השפעת הים התיכון ממערב אחד והגליל העליון ממזרח. והתיישנו במשך 14 חודשים בחביות עץ אלון.

צבע היין סגול ועוצמתי, גוף מלא, טאנינים רכים, ריחות של שזיף שחור ורימון, פלפל וטבק. וסיומת ארוכה ונעימה.

כוהל- 14.5% מחיר- 95 ₪.

לעמוד היקב

syrah16

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • קופאז' 2017, יקב ברבדו.

יקב ברבדו

משפחה – חקלאות - יין

אהבה ליין זו המורשת של היקב כבר חמישה דורות.

יקב ברבדו הוא יקב משפחתי השוכן בלב כרמיו בהם מיישמים חקלאות יין כ 140 שנים.

הכרמים והיקב שוכנים על המדרונות המערביים של הרי יהודה המאופיינים בזרימת אויר ייחודי, מצד אחד הלחות וריסון הטמפרטורה מהים התיכון ומן העבר השני מעבר האוויר הקר ממדרונות הרי יהודה לשפלה.

בלנד: 44% קברנה פרנק, 23% קברנה סוביניון, 33% שיראז.

הענבים מגיעים: מכרם נחל שחם סמוך לכרמי יוסף והתיישנו בחביות עץ אלון, רובן צרפתיות במשך 12 חודשים.

יין עם גוף מלא, בעל ריחות מגוונים של פירות אדומים ושחורים, יין מורכב שריחו וטעמו משתבח בזמן השהיה בכוס.

כוהל- 14% מחיר- 130 ₪

לעמוד היקב

coupage 17

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • תל קאסר 2017, יקב נטופה.

יקב נטופה

מציע לכם יינות איכות אלגנטיים, בסגנון העולם הישן, זנים ים תיכוניים שהתאמתם ל"טרואר" ממצה במירביות את איכות ותכונות הפרי המתאפיינים בגוף מעודן, בעלי ניחוחות וטעמים מורכבים. צוות היקב משלב נסיון מצרפת, פורטוגל ואוסטרליה.

בלנד: 70% גראנש 30% סירה.

הענבים מגיעים: מעין דור שבגליל התחתון והתיישנו עשרה חודשים בחביות עץ אלון.

ליין גוף בינוני\מלא עם ריחות וטעמים של פטל ומעט פלפל שחור. ליין יש טאנינים רכים ונעימים עם סיומת ארוכה.

כוהל- 13.5% מחיר- 130 ₪

לעמוד היקב

TelQasserRed 17

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • בלאק אוניקס 2016 יקב גרוס.

יקב גרוס

למשפחת גרוס יש קשר לקרקע כבר כמה דורות דרך פרדסי האתרוגים המהודרים שברשותם. מלבדם יש להם גם כרמים איכותיים בגליל. בעבר, היו יקבים אחרים שקנו מהם את הענבים, אך בשנים האחרונות החלו לייצר את היין לעצמם יחד עם ייעוץ של אנשי מקצוע.

בלנד: קברנה סוביניון ופטי וורדו.

הענבים הגיעו: מכרם קדיתא שבגליל העליון מול הר מירון (790 מטר) והתיישנו 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות.

ליין יש צבע אדום כהה, גוף מלא, וטעמים של פירות אדומים ושחורים בשלים, קקאו ועשבי תיבול, טאנינים נוכחים וטובים עם סיומת נפלאה.

כוהל- 14% מחיר- 150 ₪

לעמוד היקב

black onyx16

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • ספיר 2016, אבני החושן, יקב בנימינה.

 יקב בנימינה

אבני החושן הינן אבנים יקרות אשר שובצו על אפודו של הכהן הגדול. כפי שנבחרו אבנים אלו בקפידה, בחרנו אנו בענבי יין איכותיים ממיטב כרמינו אשר שובצו לידי יצירה המשקפת את שאיפתנו ליצור יינות טובים ומרגשים.

סדרת אבני החושן, מייצגת את פרי יצירתם של הייננים, אשר מנצחים על מרכיבי היצירה והאמונים על המשימה ליצור יינות באיכות הגבוהה ביותר ללא פשרות.

בלנד: 75% קברנה פרנק, 25% שיראז.

הענבים מגיעים: מכרמי היקב המובחרים שבגליל העליון, כל זן התיישן בנפרד בחביות עץ אלון צרפתי למעלה משנה וחצי ולאחר מכן, נבנה הממסך בין הזנים מהחביות השונות והיין עבר לבקבוק והמשיך להתבגר עוד כשנה במרתפי היקב.

ליין גוף בינוני\מלא, צבע היין ארגמני-שחור ריחות של פטל ודובדבנים, מעט טעמים מעושנים ווניל ושוקולד, יין מאוזן עם סיומת ארוכה.

כוהל- 14% מחיר- 90 ₪

לעמוד היקב

sapphire2016

לחיים שבת שלום

וחג סוכות שמח

שרגא