2024/03/19     ט' אדר ב' התשפ"ד

ראש השנה תש"פ

ראש השנה תש"פ

כבר בשנים עברו הערנו על כך, שאת תחילת השנה יש להדר ב'התחלות' משובחות, סימנים מעודדים, וזה אמור לגרור אחריו את כל השנה כולה.

זו גמרא מפורשת במסכת כריתות (דף ו/א), יש שם רשימה של ירקות, שיש להם שם הנושא משמעות חיובית, והחכמים ממליצים לאכול אותם בראש השנה.

עם הזמן זה התרחב גם לראש של כבש או דג, תפוח בדבש וכדומה. אצל האשכנזים הוסיפו פירות וירקות שיש להם שם חיובי ביידיש, בוונציה חיפשו משמעות באיטלקית, וכך גם בשאר הארצות.

כדי שלא נחשוב שאולי זה מועיל רק קצת, לא ולא! כך ציווה ירמיהו הנביא את ברוך בן נריה: "והיה ככלותך לקרוא את דברי הספר הזה, תקשור עליו אבן והישלכתו אל תוך [נהר] פרת, ואמרת: ככה תשקע בבל" (ירמיהו נא/סד).

כדי שנבין איזו תועלת יש בכך, הבה נשמע סיפור: מלך ישראל שפחד מארם, בא אל אלישע לבקש ברכה ועצה. אלישע לקח את המלך אל חלון הבית, הראה לו את ההרים השוממים ממול, וציווה אותו: "ירה! ויור, ויאמר [אלישע]: חץ תשועה לה', וחץ תשועה בארם" (מ"ב יג/יז). המלך עשה כן שלוש פעמים, כדי לנחול חזקת ניצחון על אויביו, ואלישע הנביא כעס, מה זה שלוש פעמים? האם זה בכאילו? אלישע הבין שהמלך חושב שזה סתם הצגה, הוא לא רואה שעם היריות באוויר הוא באמת מפיל את ארם. הנביא צוה את המלך לעשות זאת בכוח רב יותר, לפחות חמש או שש פעמים, "אז הכית ארם עד כלה". זאת אומרת שאלישע בחזון הרוח ראה את ה'התחלה' הזו, שהיא ממש מפילה אויבים. 

מהטעם הזה צוה הקב"ה את אברהם, להתהלך בארץ ישראל לארכה ולרחבה, כדי שבניו יירשו אותה (בראשית יג/יז), כך עשה לו דמיונות בכל העתיד להעשות עם זרעו (רמב"ן בראשית יב/ו). וכך כבש יעקב אבינו בפני בניו את כל הדברים הטובים, וסלל בפנינו דרך להתמודד עם כל הקשיים.

זו חכמה נפלאה, לעשות לגזרה עליונה דמיון וסימן, כדי שתצא לפועל, כמו שעשו הנביאים, וזהו ענין הדמיון, לאכול בראש השנה דברים שיש בהם סימן טוב (באר הגולה למהר"ל עמ' ל"ג).

באר הרמב"ן: מעשים אלה אינם ניחוש, אלא אות וסימן לגמר הדבר, כאשר תצא מהשמים גזירה, היא עדיין אינה מקוימת באופן מוחלט, אלא פועלת על פי דמיון כלשהו, רק אחר-כך תהיה הגזרה מקוימת, לכן עשו הנביאים מעשה.

כיון שגזרה היוצאת מהשמים, עשויה להתמהמה זמן-מה, לכן יעקב אבינו שקבל הבטחת עזרה מפורשת מהקב"ה, בכל זאת הוא פחד שמא יגרום החטא, והגזרה הטובה לא תצא אל הפועל (ברכות ד/א. סנהדרין צח/ב). אבל אחר שהגזרה כבר מתחילה להתבצע, הרבה יותר קשה להחזיר אחורנית את גלגלי הזמן, ולבטל אותה.

מהטעם הזה בחרו האבות והנביאים, לתפוס גזרה טובה ולהתחיל אותה מיד, כדי שבבוא היום בניהם יוכלו לקבל את כולה, כהמשך להתחלה הטובה, שכבר הספיקה לתפוס את הגזרה בעוד מועד, ומעתה לא בנקל היא תתבטל.

אין טעם להאריך בהוכחות ועובדות, המפרשים מדמים את הנושא הזה לממציא, שיש לו רעיון מלבב, מועיל ומניב תשואה. הוא חיפש משקיע, הלך לכמה עשירים והתאכזב, מפני שכולם היו קצרי רוח, עמדו ליד דלת חצי פתוחה, ולא הקשיבו מה בפיו, יש לכל אחד מהם עשרה נודניקים כאלה כל יום. הם הציעו תרומה כלשהי, שהוא כמובן לא רצה לקחת.

הוגה הרעיון מצא פתרון לפנות אל עשיר ולבקש ממנו כוס תה או קפה, זה הכל. איש לא יסרב לכזו בקשה קטנה. ביקש מעשרים, ומתוך חמש כוסות הקפה שהוא הצליח לשתות בבתי עשירים, היה אחד שגם ישב לידו, ולגם איתו את הקפה בנחת, הוא החל לגלגל שיחה מעניינת, ואף הצליח להלהיב את בעל הבית. השיטה עבדה! מה הוא עשה? חיפש דרך כיצד להכניס רק את הרגל, כיצד להתחיל את הפסיעה הראשונה, כל השאר כבר יילך לבד.

אם הרעיון ברור לנו, הרי שהפסיעה הראשונה שלנו בשנת תש"פ אינה עם התמרים המתוקים, לא עם ראש של כבש או דג, לא עם שום סימן. אנו פותחים בקידוש. אין שום סיבה שכל שנת תש"פ תהיה פחות משובחת מהיין המשובח שאנו פותחים בו את השנה.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

לפתיחת שנה כזו אתן לכם חמש הצעות מזן אחד (קברנה סוביניון שנקרא מלך האדומים).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

CS16

*ירדן קברנה סוביניון 2016 "יקב רמת הגולן"

מיוצר מענבים שנבצרו ממספר כרמי הקברנה הטובים ביותר של היקב. היין התיישן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, מהן 40% חביות חדשות.

לקברנה סוביניון 2016 יש ארומות של פירות אדומים ושחורים בשלים, לצד ניחוחות של טבק, אדמה ורמזים לעשבי תיבול, על רקע של עץ אלון צרפתי. זהו קברנה קלאסי המציג גוף מלא, טעם מרוכז וסיומת ארוכה.
המחיר: 130 ₪. לעמוד היקב

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

CS17

לא מסונן 'Petit UF' קברנה סוביניון 2017 "יקב סגל"

ענבי קברנה סוביניון שמגיעים מהגליל העליון, מכרם פלאטו, בגובה של 835 מטרים מעל פני הים, כרם צעיר המכיל זמורות מובחרות שהובאו מצרפת, מהן הורכבו השתילים שבכרם. היין התיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי בנפחים של 225 ו-500 ליטרים.

ל-Petit UF, יש ארומות עוצמתיות של פירות שחורים כגון שזיפים ופירות יער במעטפת עץ אלון וקליה אשר משתלבת נהדר עם ניחוחות עשבי תיבול ים תיכוניים כגון תימין ורוזמרין. היין נהדר לשתייה כעת, אך יוסיף להשתבח בתנאי יישון נאותים.
המחיר 120 ₪. לעמוד היקב

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

CS13

*יצחק רם קברנה סוביניון 2013 "יקב רמת חברון"

הענבים מגיעים משמונה כרמים בהרי יהודה בגבהים 650-1050 מטר. היין התיישן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, מתוכן 45% חביות חדשות.
לקברנה סוביניון יצחק רם 2013 יש ניחוחות של פטל בשל עם רמזים של פלפל שחור ותבלינים ארומטיים. מומלץ לפתוח לפחות שעה לפני השתייה.
המחיר: 95 ₪. לעמוד היקב

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

CS 16

*אדמה קברנה סובניון 2016 "יקב תבור"

מיוצר מענבים שמגיעים ממיטב חלקות הקברנה סוביניון של היקב ברחבי הגליל העליון. קרקע חרסיתית ומשופעת באבנים והיא מעניקה ליין את אופיו הייחודי. היין התיישן 12 חודשים בחביות עץ אלון. לאחר תקופת ההתיישנות נעשה הבלנד הסופי.
ליין אופי מובהק של קברנה סובניון גלילי: פרי שחור ומרוכז עם מעט עשבי תיבול ים תיכוניים, טעמים קלויים ותבלינים.
המחיר – 60 ₪. לעמוד היקב

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

CS18

*גליל עליון קברנה סוביניון 2018 "יקב רקנאטי"

הענבים מגיעים מחלקות מובחרות ברחבי הגליל העליון המיועדות לגידול זני איכות שניטעו בחלקות הטובות ביותר.
הקברנה סוביניון מאופיין בארומות של שזיף שחור, קאסיס ועשבי תיבול ים תיכוניים.
המחיר: 59 ₪. לעמוד היקב

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

שתהיה לכולנו שנה טובה, פוריה ומתוקה

לחיים שבת שלום ושנה טובה

אתר היין הכשר - שרגא