2024/12/21     כ' כסלו התשפ"ה

שבת שובה, פרשת וילך תש"פ, קברנה סוביניון, יקב אלכסנדר.

CSR16שבת שובה, פרשת וילך תש"פ, קברנה סוביניון רזרב 2016, יקב אלכסנדר

כולנו מכירים את הסיפור העצוב עם הפוחז אלעזר בן דורדיא, שהבין את גודל הצרה שהוא נקלע אליה, בכה, בכה, בכה עד שפרחה נשמתו, ויצאה בת -קול מהשמים: "רבי אלעזר בן דורדיא מוזמן לחיי העולם הבא" (ע"ז יז/א). במפרשים ישנם הסברים מרתקים ומעניינים, כיצד, למה ומדוע הוא זכה למות כצדיק, ואף להקרא 'רבי'.  אך לנו מנקרת שאלה בלב: "האם נכון היה מצידו לעשות כן"? "האם אין דרך יותר ידידותית ומאירה להגיע לגן -עדן"?

הבה ננתח את  הסיפור עם אדם הראשון שגורש מגן עדן. מה היה קורה אילו היה נותר לעמוד ליד השער, ומבקש לחזור. הוא היה נתקל בסירוב, במיוחד לשם כך ה' העמיד שם את "להט החרב המתהפכת" (בראשית ג/כד). אם אדם היה יושב ליד השער ובוכה, הוא יכול היה להיות מהדורה ראשונה של אלעזר בן דורדיא, לבכות ולבכות ולבכות ולבכות, עד שתצא לו הנשמה, וכנראה שגם הוא היה זוכה לבת- קול, שתזמין את 'רבי אדם' לגן עדן, אבל עם הבכי רב ההוד הזה, היה נסתם הגולל על האנושות ונסגר העולם.

אדם השכיל לבחור לחזור לגן עדן בדרך אחרת, שהיא אמנם קשה, אך עוצמתית.

הבה נמחיש; תפקידו בגן עדן היה 'לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב/טו). נניח שהוטלה עליו עבודת גַּנָּנוּת, הוא היה רכון סביב העצים עם כלים פְּרִימִיטִיבִים, טוריה, מעדר, קילשון ומגרפה. אחר שגורש משם, הוא מתהלך בעולם ומגלה כלים חקלאיים ממונעים, חזקים ומשוכללים. מיד הוא בחר טרקטור גדול, מחרשה רבת להבים, קומביין ענק וכדומה, ועם כלים אלה הוא הזדרז חזרה אל שער גן- עדן, הקיש חזק בדלת: "פתחו, פתחו, ראו מה הבאתי". הוא היה זוכה לקבלת פנים נלהבת, וחוזר למקומו הראשון.

כמובן שמשל זה הוא חיוור ועלוב, שהרי מאומה לא יכול להיות חסר בגן -עדן, אבל סיפור כזה היה, כאשר בעל התשובה ריש לקיש לימד את תלמידי הישיבה, מהי 'גמר מלאכה' של חרב (ב"מ פד/א), את זה לא יודע מי שאינו אוחז חרב, ולא השתתף במלחמות. ריש לקיש שבצעירותו עזב את בית המדרש, עכשיו הוא חוזר עם תובנות שֶׁיַּפְרוּ וְיַחְכִּימוּ את היושבים בו. הוא נחשב כבעל תשובה משובח, שזכאי להתקבל בסבר פנים יפות, בלי לבכות, ובלי שתצא לו הנשמה.

מכאן נשוב אל אלעזר זכרונו לברכה. כשהוא הבין ש'אין הדבר תלוי אלא בו', וגם הבין שאין לו כח לחזור בתשובה, שני הדברים הללו הינם אמת, אבל מה זה לבכות ולבכות? אינך יכול לחזור בתשובה לבדך, בקש עזרה! אתה פוחד שלא תחזיק מעמד, בקש ליווי צמוד!  ואז היית פותח מסגרת לנוער בסיכון כמוך, מדריך אותם, מלמד אותם, שומר עליהם, ובכך היית זכאי להיקרא 'רבי' למהדרין מן המהדרין.

הדוגמא עם הכלים החקלאיים היא המצאה דמיונית, אבל במפורש אומרים חז"ל שבגן -עדן היו מלאכי השרת מסננים לאדם הראשון  יין. כשהוא גורש מגן עדן, אין יין, הוא יכול היה לבכות בשער עד בוש, ולא לקבל אפילו טיפה. אדם לא התעצל, אלא במשך הרבה שנים הוא למד את המקצוע, ומדור לדור הכירו הבנים שלו עוד זנים, ועוד שיטות יצור. אין לנו אשליה שהגענו ליינו של גן- עדן, אבל ברור שעם לבכות לא היינו משיגים שום דבר.

מה שנכון ביין נכון בכל שטח בחיים. כאן ועכשיו מתחילה שנה חדשה, במקום לבכות על כל מה שפספסנו, נרים עכשיו את הכפפה, ניקח יוזמה, ולבסוף נגלה שבעזרת ה' ההצלחה מאירה לנו פנים.

היין שיעלה השבת על השולחן, זה כבר ממה שמוכן לחג הסוכות, על כך נקבל עוד המלצות בנפרד, אבל באופן כללי, כדאי לכם לשמוע על 'קברנה סוביניון רזרב' של 'יקב אלכסנדר'. לאוהבי הטעמים הקלויים, ענבי הקברנה סוביניון מגיעים מכרם בכפר שמאי בגובה 690 מטר מעל פני הים בעין סתר שבהר מצפה הימים בגליל העליון.

היין שהה 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי (70%), עץ אלון אמריקאי (30%).

צבעו של היין אדום כהה עמוק עם גוון בורדו. ליין ארומה עשירה של פירות יער בשלים, טעמים קלויים מהחבית וסיומת ארוכה ומלאה בטעמים. יין אלגנטי, מוכן להגשה, בעל יכולת התיישנות.

תווית היין: סיכת הבגד המופיעה בתווית הקדמית, שייכת לאוסף תכשיטים טוניסאים מבית אלכסנדר.

לחיים ושבת שלום

גמר חתימה טובה

שנה טובה

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב