2024/04/26     י"ח ניסן התשפ"ד

מחקר: צריכת אלכוהול מונעת סוכרת

 

חוקרים באוניברסיטה בדנמרק טוענים

שצריכת משקאות אלכוהוליים מסויימים מפחיתה משמעותית את הסיכון ללקות בסוכרת.

על פי המחקר שביצע צוות חוקרים מאוניברסיטת דרום דנמרק בראשותה של הפרופסור ג'יין טולסטרופ, צריכת מוגבלת של משקאות אלכוהוליים שונים, בעיקר יינות, עשויה לסייע בצורה משמעותית להפחתת הסיכון ללקות במחלת הסוכרת משני הסוגים.

החוקרים טוענים כי צריכת יין בכמות מוגבלת אך באופן רציף, לפחות שבע כוסות יין מדי שבוע, תפחית במידה של 27 אחוזים את הסיכון ללקות בסוכרת אצל גברים, בעוד אצל נשים ששתו יין מדי יום נרשמה ירידה של 32 אחוזים בסיכון ללקות במחלה.

לטענת החוקרים, היין מכיל רכיבים כימיים המסייעים לאיזון רמת הסוכר בדם. גם הבירה זכתה לציון לשבח כמשקה המסייע להפחתת הסיכון לסוכרת, כאשר גברים שצרכו בין כוס אחת לשש כוסות בירה בשבוע נהנו מ 21 אחוזי סיכון פחות ללקות בסוכרת. אצל נשים, לעומת זאת, לא נרשם שינוי ברמת הסיכון ללקות בסוכרת לאחר שתיית בירה בכמות גבוהה יותר.

לעומת היין, משקאות אלכוהוליים אחרים כמו ג'ין דווקא עלולים להביא לתופעה הפוכה של הגברת הסיכון ללקות בסוכרת, כאשר אצל נשים מדובר בהגדלת הסיכון ב 83 אחוזים. החוקרים מציינים כי למרות תוצאות המחקר שלהם, הם לא ממליצים לצרוך אלכוהול מעבר להמלצות של שרותי הבריאות העולמיים.

"הממצאים שלנו מוכיחים כי תדירות צריכת אלכוהול קשורה באופן הדוק לסיכון ללקות בסוכרת. צריכה של שלוש עד ארבע פעמים בשבוע של אלכוהול מורידה בצורה משמעותית את הסיכון ללקות בסוכרת משני הסוגים, גם אם מדובר בכמות אלכוהול ממוצעת" כתבו החוקרים בסיכום המחקר שלהם.

המחקר לא הבדיל בין בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2 הנחשבת לנפוצה הרבה יותר. פרופסור טולסטרופ הוסיפה כי המחקר הקיף 70,551 נשים וגברים שסיפרו על הרגלי צריכת האלכוהול שלהם והיו תחת מעקב של צוות החוקרים במשך חמש שנים. עם סיום המחקר התברר כי 859 גברים ועוד 887 נשים פיתחו תסמינים של סוכרת, כאשר בקרב אלו שצרכו כמות גבוהה יותר של אלכוהול כמעט ולא נרשמו מקרי סוכרת.

ד"ד אמילי ברנס, ראש מחלקת המחקר בארגון "סוכרת בריטניה", אומרת כי ממצאי המחקר "מעניינים" אולם עדיין ממליצה על דרכים נוספות למנוע את מחלת הסוכרת מלבד צריכת אלכוהול גבוהה יותר. "הממצאים מעניינים, אולם אנו לא ממליצים על צריכת אלכוהול מעבר להמלצות שרותי הבריאות, במיוחד כאשר צריכת אלכוהול משפיעה על הסיכון ללקות בסוכרת מסוג 2 בצורה שונה מאדם לאדם. סוכרת מסוג 2 היא מחלה רצינית, כאשר ניתן למנוע שלושה מתוך כל חמישה מקרים על ידי אכילה בריאה, התעמלות והרזייה במידה ואתה במשקל עודף", אמרה ברנס.

ניסן צור, ערוץ שבע