2024/04/26     י"ח ניסן התשפ"ד

פרשת דברים תשע"ט, וודקה.

פרשת דברים תשע"ט, וודקה ניו אמסטרדם-טיטוס

ההפטרה של שבת לפני תשעה באב, היא 'הפטרת חזון', בו נוקב הנביא ביקורת חריפה על חיי חברה בלתי בתקינים בעליל. בנושא חוסר האמון השורר בשוק, הצביע הנביא על שתי דוגמאות: "כספך היה לסיגים. סָבְאֵךְ מהול במים" (ישעיהו א/כב). זה מעניין, הרי אפשר להציג אין-סְפֹר דוגמאות של זיופים, אבל הנביא אינו מתנהג כ'רוכל' המציג הסחורה, אלא מצביע על שני ייצוגים הכוללים את כל מערכת החיים.

"כספך היה לסיגים",  כסף מזויף שובר את השוק, כשאין אמון אין אשראי, אין עסקים, אין השקעות, כל אחד דואג למזון שלו בעצמו, ועם העודפים עושה סחר חליפין, כלומר: מחזירים את השוק אלפיים שנים אחורנית. אבל הנושא שלנו הוא החלק השני: "סָבְאֵךְ [המשקה הכהיל] מהול במים". 

בזמנם היה היין לא רק להזדמנויות חגיגיות, אלא בגלל המיקרובּים הבלתי רצויים שמילאו את בורות המים, נאלצו לערב אותם עם משהו כהיל, וכך זה ראוי לשתיה. על כן בכל מקום במקרא ובחז"ל כשאנו מוצאים 'שתיה', הכוונה ליין מזוג במים, אפילו ילדים קטנים שתו כך, כפי שנקרא ביום ראשון במגילת איכה: "לְאִמֹּתָם יאמרו [התינוקות]: איה דגן ויין" (איכה ב/יב). הקונים ידעו שאפשר לערבב 75% מים ביין וזה ראוי לשתיה.

זייפני היין הוסיפו צבע כדי להעניק לתערובת הדלילה שלהם גוון של יין משובח. כשמוכר היין שיקר והוסיף מים ביין, הלקוח קיבל יין קלוש שאינו מתגבר על הדברים הבלתי רצויים שמתפתחים במים עומדים, ושתה מים שיגרמו לו למחלות מעיים.

זאת אומרת שהנביא לא הצביע על שני דברים מקריים, אלא הסביר כיצד נשברת כל מערכת החיים, כסף מזויף שובר את השוק, יין מזויף שובר את הבריאות. הנביא מקונן שאי אפשר לבנות עתיד עם עניים חולים.

שבת זו היא 'תשעה באב' שיהפוך לנו ה' ליום חג ושמחה, אמן. אבל כאשר תשעה באב בשבת, היא בין כך ובין כך יום שמחה, שנשתה בו את היין המשובח, ובעזרת ה', את מה שיישאר למוצאי שבת, ניקח לירושלים, יחד עם קרבן תודה. אמן.

השבוע היה תשעת הימים, אז לא טעמתי שום דבר חדש, ואף על פי כן יש לי להציע כמה דברים טובים לכבוד שבת קודש.

כי טעמתי שני סוגי וודקה חדשים שיקבי כרמל מייבאים לארץ.

הראשונה נקראת "ניו אמסטרדם" וודקה שעשויה מ95% תירס ו5% דגנים מתיקות קלה וטעם חלק ונעים.

הוודקה השנייה ממש מתחברת לאקטואליה של תשעה באב ונקראת "טיטוס - Tito's" אבל לא על שם הצורר שהחריב את בית המקדש השני אלא על שם מייסד המותג שנקרא טיטו והS שבסוף משייכת אליו את הוודקה. היא עשוייה מ100% תירס, שיטת העשייה היא בזיקוק דודי שהוא איכותי יותר ולא בזיקוק רציף. גוף מלא, ריח עדין ומתיקות נעימה או בקיצור וודקה עדינה.

לחיים ושבת שלום

שרגא