2024/05/01     כ"ג ניסן התשפ"ד

פרשת האזינו, ערב יום כיפור תשפ"ד, יינות קלים.

פרשת האזינו, ערב יום כיפור תשפ"ד, יינות קלים

עד היום  עדיין לא הצעתי תפריט של יינות עבור סעודה מפסקת בערב יום כיפור, וגם לא יין להבדלה במוצאי יום כיפור, אז להבדלה כולם יודעים שלוקחים יין, יש האוהבים דווקא יין מתוק, בגלל צניחת הסוכר במשך הצום, ומשהו מתוק מקפיץ את הסוכר מהר, אבל הסוכר מזרז גם את הכהל, ואם יש תכניות מה לעשות אחר הבדלה, לא מומלץ יין מתוק על קיבה ריקה. אבל על היין של אחר הצום לא אדבר עתה, כי לזאת יש לכל אחד מסורת משנים עברו. הסטטיסטיקה המצומצמת שלי אומרת שעושים כמו ההורים.

אבל מה עם יין לסעודה מפסקת? חז"ל אומרים: "כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי" (ברכות ח/ב). מה זה 'שותה'?  כיום יש גלריה של אלטרנטיבות, אבל בימי קדם, 'שותה' זה יין! אפילו ילדים קטנים, בכו במצור ושאלו את אמותיהם: "איה דגן ויין"? (איכה ב/יב).

אני מציע את היין לא רק בגלל שבזמנם זה היה המשקה כמעט היחיד, ממילא זו הייתה ברירת המחדל, אלא בגלל שאם זו סעודת מצווה, מתאים להעלות בה יין על השלחן. אמנם ב'שלחן ערוך' מוזכר רק לאכול (או"ח תרד/א), אבל שתיה בכלל אכילה (יומא עו/א). את הסעודה המפסקת קובעים אחר תפילת מנחה, כי אם יעשוה קודם המנחה, יש חשש שהתפילה תשתבש מעט בגלל שיכרות הסעודה (יומא פז/ב וברש"י שם), הרי שבסעודה זו היה יין. אם יתווכח מישהו שאז שתו יין כי לא היה משהו אחר, הנה הוכחה מוחצת: ב'תלמוד הירושלמי' מסופר  שיהודי לקח יין מחברו בערב יום כיפור, החבר הזהיר אותו שיין זה היה מגולה, ואולי יש בו ארס של נחש, המבקש טען שזכות המצווה של ערב יום כיפור תגן עליו מהארס (תרומות מב/ב), לבסוף הוא ניזוק, כי במקום שהנזק מצוי, אין לסמוך על נסים. על כל פנים אנו רואים שיין היה תפריט קבוע בסעודה המפסקת של ערב יום הכפורים, ואף ראו מצווה להשתמש בו (חשוקי חמד ר"ה ט/א).

בטרם נציג הצעות צריך לציין הסתייגות. בזמנם שתו יין עם אחוזי כהל נמוכים, עירבבו 66% מים ב33% יין. יין חזק הוא בערך 15% כהל, הרי שהיין שלהם היה בערך כמו הבירה שלנו, ואם ערבבו 80% מים, היה היין עוד יותר חלש. חשוב לציין את זה, כי אלכוהול מייבש. הכבד צורך כמות נוזלים גבוהה, כדי לפרק את האלכוהול. בימים כתיקונם, אפשר להעניק לגוף כמה מים שהוא רוצה או צריך, אבל ביום כיפור, במשך כל הלילה הכבד יעבוד, ולא תהיה לו אספקת נוזלים טרייה. הוא יצטרך להשתמש במה שהגוף זקוק עבור דברים נוספים. זה אמנם לא פיקוח נפש לשתות יין בערב יום כיפור, אבל רצוי לא יותר מכוס אחת, ועוד יותר רצוי לחפש יין עם אחוזי כהל נמוכים.

המגבלה של אחוזי כהל נמוכים, מצמצמת את מרחב ההצעות שאני אוהב להציג בכל הזדמנות. קיימים בשוק יינות מתוקים עם אחוזי כהל נמוכים, יש אותם במדפי המרכולים, תחת שמות כמו 'יין לייט' וכדומה. אבל יין יבש כמעט לא יתכן בלי אלכוהול.

יש את יינות המוסקטו למיניהם שהם מתוקים או חצי יבשים, מעט מוגזים ויש בהם 5/6/7% אלכוהול.

שבת שלום, גמר חתימה טובה ושנה טובה

שרגא – אתר היין הכשר