2024/04/30     כ"ב ניסן התשפ"ד

פרשת בהר בחוקותי תשפ"ג, מלבק, יקב 1848.

malbec21פרשת בהר בחוקותי תשפ"ג, מלבק 2021 דור 5, יקב 1848

השבוע היה ל"ג בעומר. ח"י רוטל יין קיבל את פני רבבות העולים מירונה. עד כאן העובדות כפי שהן היו, וכפי שהן אמורות להיות, אנו רוצים לבדוק שלושה דברים:  

א _ כמה זה 'חי רוטל'?

ב _ היכן זה התחיל?

ג _ מה התועלת כיום בזאת.

התשובות:

תשובה א _ 'רוטל' זה שלושה ליטר! כפול ח"י = חמישים וארבע ליטר.

תשובה ב _ במשך אלפיים שנות הגלות והחורבן היה כל הר מירון שמם, לפני כמאתיים שנים, כשהחלו תלמידי הבעש"ט זיע"א לעלות לארץ ישראל, גם פקידת קברות הצדיקים החלה לפרוח. ההליכה מירושלים למירון הייתה כרוכה בקשיים מרובים, לא היו כבישים, לא אכסניות ולא פונדקים על אם הדרך. הצדיקים הגיעו אל היעד כשנשימתם כמעט בקצה אפם. צדיק אחד החליט לקבל את פני הבאים במשקה מחמם את הלב ומשובב את הנפש, וזה היה עבורו מבצע לא פשוט. לסחוב הרבה נאדות יין על גבי שיירת חמורים. כל הבאים בירכוהו מעומק ליבם, והחליטו שזה מעשה נשגב מאין כמותו. בשנים הבאות כבר הגיעו איתו עוד כמה מתנדבים לעזרה, כך נפתחה 'הכנסת אורחים' לרווחת העולים. כשגדולי האדמו"רים הגיעו למירון, וראו את משקה שמקבלים שם, הם סמכו את ידיהם על המבצע הנפלא. רבי שלמה הלבשטאם זצ"ל מבובוב הגיע לשם לפני כמאה וחמישים שנים (תרע"ב), וסיפר על הכנסת האורחים הנפלאה הזו בהתלהבות, ואף הבטיח שהמסייעים לכזו מצוה עילאית, יזכו לישועות ונחמות.

תשובה ג': האם כיום יש תועלת בכך?

התשובה באופן עקרוני הוא חד משמעית, ודאי שכן! אם זו מסורת כל כך חשובה, זה לא יכול להיפסק ברגע קט. אלא שבאופן מעשי יש לבדוק כיום את התועלת, מפני שבפועל ישנם הרבה עודפים. עד היום מצטטים בכל מקום ובכל הזדמנות את הסגולה, ומספרים על ישועות. גם אם נניח שיש בסיפורים הללו גוזמאות, אבל הרי אפילו אם רק חמישים אחוז מהסיפורים נכון, הרי שזה הרבה יותר מהממוצע. אמנם הפרסומים עצמם משכנעים פחות, מפני שאוספי התרומות הם המפרסמים, אבל ידועים לנו גם סיפורים של התארגנות עצמית, שגם כן נשאו פרי מבורך.

בדקתי קצת בספרות של הדור האחרון, והנה חלק קטן מה'אופוזיציה' לעניין:

נפתח בתשובה של הרב חיים קניבסקי זצ"ל: "לא ידענו  מזה אף פעם"! (דרך שיחה עמ' תכ"ט).

הנה תשובה של חכם מקובל: שאלה: האם יש יסוד למנהג שנותנים ח"י רוטל יין במירון ובקברות צדיקים? תשובה: אין לזה שום יסוד, ואיני יודע שום מקור לזה, לא  בזוהר ולא בבן איש חי,  עדיף לחלק שם עוגות, שתייה תה, קפה, סודה וקולה במקום ח"י רוטל יין, ומי שנותן שלא יגביל עצמו לשיעור ח"י רוטל אלא יתן כמה שיותר לכל מי שצמא (הרב מרדכי אליהו זצ"ל, 'דברי מרדכי' דף רס"ז).

כך כותב גם רבי חיים רבי שליט"א: "אצלנו הספרדים, לא שמענו מזה" ('הנהגות' ל"ג בעומר).

והנה דבריו של רב חסיד: "ללימוד תורה במקום חלוקת 'חי רוטל'  יש ערך גדול יותר" (אחים בהספידא, לרבי יצחק מאיר קנובלוביץ זצ"ל).

אני יותר מדי קטן מלהחליט ולקבוע אם להביא למירון 54 ליטר יין, לכן החלטתי לכתוב מאמר זה אחר ל"ג בעומר, עד שנה הבאה יש לכם די זמן לברר ולבדוק את הנושא הזה ביסודיות, ולא לסמוך עלי. על כל פנים, לי אין יין בקבוקים כל כך גדולים. הכי גדולים שלי הם 'שישה ליטר', ממילא צריך לקחת אצלי תשעה בקבוקים. אבל אני יודע שמביאים לשם מיץ ענבים פשוט, טרופית, או שקיות שוקו זה גם נחשב "חי רוטל משקה', אצלי אין כאלה דברים.

אני אציע ואמליץ מה שיש אצלי, ואף טעמתי השבוע:

'יקב 1848' עושה יינות נפלאים, ולכבוד שבת פתחתי את ה'מלבק 2021 מסדרת דור 5'.

ענבי המלבק (94% והשאר טנאט) נבצרו בבציר לילי, בסיום התהליך היין התבגר 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.

ליין יש צבע אדום עמוק, ניחוחות של יסמין ופירות שחורים. טעם בולט של אוכמניות טריות, גוף בינוני וסיומת נעימה ועדינה.

אלכוהול: 13.5% כשרות: רבנות מקומית ובד"צ העדה החרדית. המחיר 90 ₪.

לחיים ושבת שלום

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב