2024/04/27     י"ט ניסן התשפ"ד

ערב פסח תשפ"ג

ערב פסח תשפ"ג

המפרשים נותנים את דעתם כיצד ומדוע קשורות ארבע לשונות הגאולה ליין, אבל זו עובדה, שגם אם לא נבין אותה, היא מעודדת, ידידותית וחביבה.

אבל צריך בלמים! בפסח יצאנו לחרות, והפכנו מעבדים לבני חורין, והתקדמנו להיות 'בני מלכים' (שבת סז/א), ונאמר: "אַל לַמְלָכִים שְׁתוֹ יָיִן" (משלי לא/ד). זה לא אומר שאסור למלך לקבל את ה"מי שברך" לאלה שמכינים יין לקידוש והבדלה, אלא שלא נהיה כעבדים, שנטלו תשעה מתוך עשרת הקבין של שינה ושכרות (קידושין מט/ב). עלינו לדעת ששתיה מבוקרת אינה רק לטובתנו, אלא גם לטובת מוכר היין. מי שיתפרע על שלושה או ארבעה בקבוקי יין, סביר להניח שהוא יחליט להינזר מאלכוהול, ויעבור למיץ ענבים, הרי שהוא קנה ארבעה בקבוקים חד-פעמי, בעוד שאם יקנה בקבוק או שנים לשבת [תלוי בכמות המסובין], הוא יעשה כן גם בשבת הבאה, וכך יקנה שבעת אלפים בקבוקי יין במשך חייו.

החכם רבי שלמה אליעזר אלפנדרי ז"ל סיפר באזני תלמידיו, שבצעירותו גדל באחד הכפרים בטורקיה, שבהם היו שוורים וגמלים, והכל ידעו שהשור מפונק ומרבה באוכל משובח וירוק, ושותה רק מים נקיים (שבת קמא/א), בעוד שהגמל די לו בחצי מהכמות הזו, של קוצים וחרולים, ושותה מי-בוץ מרופשים. צא וחשב אמר הרב: מי אוכל ושותה יותר, אם אורך חייו של הגמל הינם פי חמישה מאורך חיי השור. סיכם הרב באזני תלמידיו: דעו לכם, מלבד העבודה שרדיפה אחר מאכלים גורמת להתגשמות והתבהמות, אפילו מהטעם הפשוט של אהבת מזון, זה שאוכל פחות יצליח לאכול יותר, על ידי שיאריך יותר ימים, גופו יהיה בריא, וגם כשיהיה זקן מופלג, עדיין תחוש לשונו בטעמים המעודנים של המאכלים. חוק זה שלימד הרב את תלמידיו, נכון בכל שטחי החיים. רודף הכבוד אינו מקבל את הכבוד, שזכאי לו הבורח מפני הכבוד. מחפש התענוגים מפסיק להנות מהם בגיל צעיר, וברזילי הגלעדי העיד על כך מתוך ניסיונו האישי (ש"ב יט/לד-לו). אפשר להמשיך את הדוגמא של הרב, ולהצביע על ארנבת וצב, הראשונה מקפצת מהגזר אל החסה, ולא מפסיקה לכרסם, ואילו הצב זוחל לאיטו, מגיע אל הירק, נותן נגיסה ונח. הארנבת עושה זאת שנים אחדות, והצב מתמיד באיטיות שלו, אולי אפילו כמה מאות שנים. ממילא הינה המסקנה המתבקשת: "שותים מעט כדי לשתות הרבה", ולא שותים הרבה כדי שלא להשתטות.

הכל יודעים כבר שלכבוד ליל סדר אני ממליץ על יינות לא כבדים, ובאחוזי כהל לא מידי גבוהים, כי יש לשתות ארבע כוסות, וכדי להשאר מפוקסים גם אחר הכוס הרביעית, עלינו לנהוג באחריות כבר מהכוס הראשונה.

כמובן שגם לחג בבוקר, לשבת, לחול המועד, ולשביעי של פסח צריך יינות משובחים. כשחם בחוץ, מתאים יין לבן קר. עם ארוחה בשרית עסיסית, מתאים יין אדום כבד.

יש ברוך ה' גם מזה וגם מזה, חפשו באתר. שיהיה ל'חיים' לכולנו.

עכשיו כבר מאוחר להמליץ מה לקנות לליל הסדר, אני בטוח שאתם כבר מסודרים.

רק אספר לכם על סדרת 'ליריקה' של 'יקב היוצר' שטעמתי לאחרונה, חלקם גם אי"ה יעלו על שולחן הסדר בביתי.

לחיים, שבת שלום ופסח כשר ושמח.

שרגא – אתר היין הכשר