2024/04/27     י"ט ניסן התשפ"ד

פרשת וילך תשפ"ג, שבת שובה, יקב שאטו לה ריגאן.

lesriganesmalbecפרשת וילך תשפ"ג, שבת שובה, יקב שאטו לה ריגאן

השבת 'שבת שובה', ההמון קוראים לה 'שבת תשובה', עניינית זה בהחלט נכון, דיקדוקית 'גנבו' את האות ת' מהמילה 'שבת'.

השם 'שובה' הוא בגלל שזו מילת הפתיחה של ההפטרה: 'שובה ישראל', הנה פסוק מעניין בהפטרה: "יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ, יְחַיּוּ דָגָן, וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן, זִכְרוֹ כְּיֵין לְבָנוֹן" (הושע יד/ח). באמת רוצים אנו לדעת את כל התנ"ך [ואת כל התורה], אבל לפחות בפסוקים שסביב היין אני יכול להביא קצת תועלת. זו נבואה על השבים לשקם את ארץ ישראל אחר החרבן. נתחיל עם רש"י: כדוכרן [אנו זוכרים] יבבות חצוצרתא [תקיעת החצוצרה] דעל חמר [שעל יין] עתיק, דמתנסך בבית מקדשא". כלומר: מתגעגעים לתקיעת החצוצרות על הנסכים כשהלוים אמרו שיר.

כלומר: לפי רש"י ה'לבנון' הוא בית המקדש, אשר 'בצלו' יושבים אנו. הוא נקרא 'לבנון' בגלל שמלבין את העוונות. האבן עזרא אומר שכבוד היהודים יתפרסם למרחקים, כמו הגפנים המשובחים שלהם הצומחים בלבנון. [זה מתאים למה שיודעים כיום, שבהרים הגבוהים מניבה הכרם יין משובח].

אותו הסבר יש גם למלבי"ם אלא שהוא מאריך באופן מרגש, על כן אני מצטט: 'ישובו' - אלה שירצו להיות 'יושבי בצלו', כלומר: בצל הלבנון. ניבא שרבים מהגולים ישובו לארץ ישראל, ויקבעו דירתם בצל לבנון [בית המקדש]. הם 'יחיו דגן' שיהיה להם דגן ללחם ביתם. 'ויפרחו כגפן' המתפשט למרחוק, כי ירבו ויפרו שמה [בארץ ישראל], ויעשו פרי ותנובה, 'זכרו' כלומר: זכרו של לבנון יהיה כיין לבנון, גם אלה שלא ישובו לישב בצל הלבנון, ולגור בארץ ישראל, יִזָּכְרוּ תמיד בלבנון, כמו שזוכרים את היין של לבנון, הטוב מאד, ולא ימוש זכרונו [של היין] מלב השותהו [כיום מכנים זאת 'סיומת ארוכה'], כן יזכרו ההר הטוב והלבנון בכל תפילותיהם, ויעלו את ירושלים על ראש שמחתם.

עכשיו הקטע המרכזי, הנה פירוש הרד"ק: נמשלו ישראל לו [ליין הלבנון] שיש לו ריח טוב. ממשיך הרד"ק: ראיתי בספר 'אסף הרופא' [ספר רפואות העתיק ביותר], כי 'יין לבנון', ו'יין חרמון', ו'יין הכרמל', ו'יין הרי ישראל וירושלים', ו'יין הרי שומרון', ו'יין הרי כפתור מצרים', יינות אלה הם עליונים על כל מיני היין; לריח, לטעם, ואף למרפא. ומשל הריח יהיה השם הטוב שיהיה לישראל בכל העמים לעתיד.

במאמר זה לא באתי לשלול את היינות המצוינים המיובאים כיום מרחבי תבל בכשרות מהודרת, אבל כדאי שהקוראים יידעו את דעתם של הקדמונים על שבח יינות ארץ הקודש.

ובכל אופן אספר לכם על מיובא חדש שטעמתי לאחרונה

יין שמגיע מצרפת מהיקב'שאטו לה ריגאן' יין זני 'מלבק'.

היין קליל, פרחוני ונעים, יין שולחני לסעודות חול המועד ועוד, כדאי מאוד להמתין כשעתיים מהפתיחה.

מחירו 60₪ כשרות של הרב זעקבך שליט"א.

לחיים, שבת שלום וגמר חתימה טובה

שרגא – אתר היין הכשר