פרשת ואתחנן תשפ"ה, תל קאסר, יקב נטופה.

פרשת ואתחנן תשפ"ה, תל קאסר מורסיר 2023, יקב נטופה

בשנת תשע"ו בפרשת ואתחנן בשבוע של ט"ו באב. (כל שנה זה בסביבות ט"ו באב כמה ימים לפני או אחרי). על כל פנים, בשנת תשע"ו כתבתי על מחול הכרמים, וכך נאמר בכתבה ההיא:

"לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב, שֶׁבְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת [בְּמָחוֹל] בַּכְּרָמִים. וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת? 'בָּחוּר, אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַּנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַּמִּשְׁפָּחָה'" (תענית כו/ב).

בכתבה שם חיברתי את זה ליין, בגלל שגם משפחה זו שילוב של הרבה זנים, כישרונות, תכונות ואופי, וגם יין רוקחים מכמה זנים מתאימים לתערובת הרצויה. ממילא, מה שהנערה אומרת "תן עיניך במשפחה", זאת אומרת שהיא מתכוונת להציג את המעלות והכישרונות של בני משפחתה, שבעזרת ה' זה ישביח את הגזע של בני הדור הבא.

עד כאן המאמר הקודם בקצרה. אבל יש גם אפשרות להציע שה"משפחה" שהנערה מדברת עליה, זו המשפחה שיש לה מוטיבציה לבנות. היא פונה אל הבחור ואומרת לו: "אל תיתן עיניך בנוי, ולא בממון, אלא במשפחה". לא שהיא לא יפה, ולא שאין לאבא שלה כסף, אלא הדבר החשוב באמת, הם האידיאלים שלה לבנות בית איכותי ומשפחה לתפארת.

בחור איכותי ששומע זאת, הצורך בנוי ובממון מתגמד ביחס לתמונת משפחה מכובדת שמצטיירת בדמיונו. כזו הבטחה נהדרת מתאימה להשתחרר דווקא על רקע כרמי הענבים ותעשיית היין. כמו שביין לא לוקחים את הפסולת שנותרה בשוק ביום שישי אחר הצהריים, מערבבים את זה עם סוכר ומים, ובעזרת ה' יוצא נוזל בלתי מזוהה ומתוק להחריד, תלוי בכמות הסוכר.

יין איכותי צריך להתחיל להכין עוד בטרם נשתל הכרם, לבדוק את הקרקע ולברר איזה זן מתאים לה. כך גם היקב: לא די לקנות כמה מיכלי פלסטיק, לאחסן אותם בחצר חשופה לשמש, ועם הרבה חומר משמר זה יחזיק מעמד. את היקב צריך לתכנן עוד לפני שמיישרים את השטח עבור יציקת הקרקע. אחר כך צריך להקפיד על טיב הציוד. כל זה אורך זמן, ועדיין לא נטעו את הגפנים. עד שהכרם יהיה כבר נטע רבעי, יוכל יקב איכותי לקבל את התוצרת.

דריכת הענבים בימי קדם הייתה מלוּוה בשיר וריקוד בתוך הגת: "הידד לדורכים בגת" (ירמיהו כה/ל). בדיוק כך צריכה להיראות משפחה: תחילה "הידד" בשירי החתונה ושבעת ימי המשתה, ועד שיהיה ילד בן שלוש או ארבע, שכבר יודע לחקות את הוריו, הוא צריך להיכנס למשפחה שהאיכות שלה היא חלק בלתי נפרד מההתנהגות הטבעית.

כל בחור ששומע כזה "רזומה", כבר לא אכפת לו כל מיני סעיפים שתחילה החשיב אותם, כגון גובה, גוון שיער, ושאר הבלים. בני זוג רוצים "יין משובח" לדורות הבאים, ומתמקדים אך ורק במה שעקרוני באמת.

זהו ה"מזל טוב" שנאחל לכל זוג שמתחתן, ונברך אותם: "ענבי הגפן בענבי הגפן — דבר נאה ומתקבל".

הנה הצעה לכבוד עונת השמחות, שירבו בישראל.

השבוע ביקרתי במרכז המבקרים של "יקב נטופה" השוכן במצפה נטופה, כשמונה קילומטרים צפונית לצומת גולני. טעמתי שם מגוון יינות לבנים, רוזה ואדומים. אין ספק שיינות לבנים ורוזה מתאימים במיוחד למזג האוויר החם שלנו, אבל הפעם אני רוצה להתמקד דווקא באחיו התאום של התל קאסר המוכר והאהוב, הלא הוא התל קאסר "מורסיר".

השם "מור-סיר" הוא שילוב של שלושת האותיות הראשונות משני זני הענבים המרכיבים את היין מורבדרה ו-סירה. מעבר לכך, היין נקרא גם "מרסיר – סוד בושם הגליל" שם שמכיל בתוכו משחק מילים יפה: מור הוא סוג של בושם, ו-סיר בערבית פירושו סוד. כך נולד לו "סוד בושם הגליל".

היין בעל צבע סגלגל עמוק, עם אופי ים-תיכוני מובהק. הוא מציע ניחוחות של פרי אדום, אדמה, עשן קל, פטריות ותבלינים וכל זה מלווה בחומציות טובה שמאזנת את הטעמים.

אלכוהול: 12.8%. כשרות: רבנות מקומית, O.U, ובד"צ העדה החרדית. מחיר: 130 ₪

לחיים ושבת שלום

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב