פרשת לך לך תשפ"ו, עולה, יקב הצבי.

ola23פרשת לך לך תשפ"ו, עולה 2023, יקב הצבי

בסוף פרשת בראשית נאמר שנח מצא חן בעיני ה'. אחר כך הגיעה הפרשה של שבוע שעבר, ושוב היה כתוב שנח היה צדיק תמים, והתהלך לפני ה'. לאחר מכן מספרת התורה על תפקיד שהוא קיבל עקב היותו כזה צדיק, וזה ברור ומובן. אבל לפתע אנו מגלים שינוי קיצוני. בסוף הפרשה של שבוע שעבר מסופר על משפחת תרח, ואין שם שום ציון חשוב עליהם, רק שמות ילדיו ועוד כמה פרטים שוליים (רש"י בראשית לז/א). לפתע אנו פוגשים בפרשת השבוע הוראה דרמטית: "ויאמר ה' אל אברם, לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" (בראשית יב/א). בלי הקדמה, ללא נימוק, בלי סיבה, ואנו אפילו לא מכירים את אברם הזה. חז"ל חושפים אמנם כמה סודות, ומגלים כמה ניסיונות קשים שעברו עליו, אבל עדיין לא ברור מה זו השליחות הנעלמת לאיש עלום.

התשובה היא שנח באמת נבחר בגלל היותו צדיק, אבל אברהם, יצחק ויעקב לא נבחרו, השליחות שהוטלה עליהם מקובעת בשורשי הבריאה. עוד לפני שה' ברא את העולם, הוא כבר קבע את התפקיד והשליחות של האבות (בראשית רבה א/ד). אכן, בסיכום הבריאה נאמר: "אלה תולדות השמים והארץ בהיבראם" (בראשית ב/ד). אותיות המילה "בהיבראם" הן כמו "אברהם", לרמוז שהוא נמצא בתוך תכנית הבריאה (בראשית רבה יב/ט). זה הרי ברור, מפני שאם ה' ברא את העולם עבור התורה ובני ישראל מקבלי התורה, זה צריך להיות עם שורשי, וממילא חייב שיהיו להם אבות ומסורת אבות.

זה לא אומר שלאברהם אבינו לא הייתה בחירה חופשית להתנער מתפקידו, אבל אם הוא היה עושה כן, ה' היה מאלץ אותו ליישר קו, כי עצלן ומרדן אינם מסוגלים לבטל לה' את התכניות שלו. אלא את מה שהם לא רצו לעשות ברצון, הם יצטרכו לעשות באילוץ (ראה יחזקאל כ/לג). לעת עתה אנו עדיין לא אמורים להכיר את אברם בן תרח האנונימי, אלא רק אחר שיעבור הכשרה וסדרת אימונים. לבסוף, הפתעה, אברהם אבינו רץ בשמחה וביוזמה פרטית שלו לבצע את כל מה שה' אמר לו ואת כל מה שה' רוצה, גם בטרם יאמר לו. הוא אינו זקוק להכשרה, ולא צריך אימונים. על זה משבח דוד המלך: "אתה הוא ה' האלוקים אשר בחרת באברם והוצאתו מאור כשדים" (נחמיה ט/ו). כלומר, תחילה ה' בחר באברהם למען המטרה ההיסטורית, אך צריך לבדוק אם הוא מוכן לכך או שצריך ללמד אותו. על כן ה' העמיד אותו בניסיונות, ועל כך מסיים דוד המלך: "ומצאת את לבבו נאמן לפניך" (נחמיה ט/ח). כלומר, לא צריך לאלץ אותו, הוא שמח לקחת את התפקיד (בן איש חי).

נעזוב לרגע את הנושא, נעבור ליין, ואחר כך נגלה הפתעה. יין או שיכר אפשר לעשות מכל פרי. אמנם ככל שהוא יותר מתוק, יש בו יותר סוכר שיהפוך לכוהל, ישנן שיטות לאלץ גם פרי סורר שאינו משתף פעולה. בכל אופן, כל העולם יודע מאז ומעולם שיין זה מענבים. מדוע? כי אותם לא צריך לאלץ. ההלכה קובעת שהמיץ הנשפך מהאשכול בזמן הבציר כבר נחשב כמשקה לגבי הכשרת הפירות לקבל טומאה. ועם ירידת קצת תירוש לגת, למיץ הזב מהאשכול, יש כבר דין של יין. מדוע? כי הוא באמת מתחיל לתסוס עוד לפני שמצפים זאת ממנו. הסיבה לכך היא שעל קליפת הענב יש שמרי תסיסה. ברוב היקבים מעקרים את השמרים הללו, ומוסיפים אחר כך שמרים שלהם, כדי שתהיה להם ביקורת על טיב היין. אבל קיימים גם יקבים שמייצרים "יין פראי", זאת אומרת שהוא תסס ממה שיש בענב.

על כל פנים, הענבים מזדרזים מאליהם לעשות יין עוד בטרם יבקשו זאת מהם, כמו אברהם אבינו. הנה ההפתעה, את הזריזות של אברהם אבינו לבצע את מה שה' רצה, משווה הקב"ה לענבים. וכך אומר הנביא בשם ה': "כענבים במדבר מצאתי ישראל, כביכורה בתאנה בראשיתה ראיתי אבותיכם" (הושע ט/י).

באתר זה, בפרשת "במדבר" ערב חג השבועות תש"פ, ישנו מאמר על עד כמה איכותיים ותמציתיים הם ענבי המדבר, דווקא בגלל היותם מצומקים, ובתירוש שלהם אין עודפי מים. זו עוד מעלה שהנביא משווה את האבות דווקא לענבי מדבר.

נסיים את המאמר בהערה, כשנמזוג את היין לגביע הקידוש, נזכור שהענבים שמחו לבצע את תפקידם, לכן יצאה מהם תוצרת משובחת. אבותינו הקדושים שמחו למלא את תפקידם, לכן יצא מהם עם ישראל. ואנו נשמח למלא את התפקיד שלנו, ובעזרת ה' יצאו כל משאלות ליבנו לטובה ולברכה. אמן.

השבוע הגיעו אליי היינות המצוינים של 'יקב הצבי'. לבעלים של היקב יש המון כרמים שהוא מגדל עבור יקבים אחרים, אבל יש כרם אחד, במורד ואדי, שעליו הוא לא מוותר.

את הענבים מהכרם הזה הוא שומר לעצמו, ומייצר מהם יין ליקב הצבי בלבד.

המעלה של הכרם היא בזווית השיפוע של ההר. השמש שמכה בו עדינה מאוד, רק כמה שעות בודדות ביום, וזה גורם להבשלה איטית ומדויקת של הענבים. לכן הם נבצרים מאוחר מאוד, כשלושה וחצי חודשים אחרי תחילת הבציר.

ליין קוראים "עולה", וכל שנה הוא מורכב מבלנד שונה. בבציר 2023 יש בו 71% קברנה ו־29% מרלו. היינות מתבגרים 20 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, והתוצאה היא יין עוצמתי, אלגנטי, מדויק ומאוזן.

צבעו אדום כהה, גופו בינוני, עוצמות הפרי טובות, החומצה נעימה, יין שמצליח לשלב עוצמה עם רכות.

אלכוהול: 15.5% כשרות: רבנות מקומית, חוג ח"ס בני ברק, O.K. מחיר: 140 ₪

לחיים, ושבת שלום

שרגא, אתר היין הכשר

לעמוד היקב