2024/04/23     ט"ו ניסן התשפ"ד

כוסית יין אדום ביום, בשביל הבריאות !

ידוע מזה זמן, שצריכת יין אדום במתינות מועילה לבריאות הלב

האלכוהול ורכיבים ביין הקרויים אנטי אוקסידנטים (נוגדי חמצון) עשויים להעלות את רמת הכולסטרול "הטוב" (HDL) ולהגן מפני טרשת עורקים.
בראש אותם נוגדי חמצון ביין הקרויים פוליפנולים, מצוי הרסברטרול, שהינו הרכיב הנחקר והמרתק ביותר.
לרסברטרול נקשרו כתרים רבים. מייחסים לו השפעה שמורידה את הכולסטרול "הרע", מניעת היווצרות קרישי דם העלולים לחסום את העורקים, תכונות נוגדות סרטן, העלאת רגישות לאינסולין (משמעותי בסוכרת טייפ 2), נוגד דלקת ובמחקרים אחרונים גם השפעה המדמה הגבלה קלורית, שנחקרה מזה זמן כמאריכת חיים.
רסברטרול ושיפור חילוף החומרים
רוב המחקר על השפעות הרסברטרול בוצע על בע"ח ולא על בני אדם. מתוצאות מחקרים על עכברים נראה שנוגד חמצון זה גם מגן עליהם מפני עודף משקל וסוכרת, שני גורמי סיכון משמעותיים למחלות לב.
במחקר שפורסם בגיליון מאי של כתב העת המדעית  Cell Metabolism  מופיעים ממצאים חדשים המראים בפעם הראשונה כי היין האדום המכיל את המרכיב המכונה רסברטרול, מקנה יתרונות מטבוליים (שיפור בחילוף החומרים) לעכברים החסרים את גן אריכות הימים SIRT1 המפורסם. רסברטרול שיפר את בריאותם של עכברים שניזונו מתפריט עתיר בשומן והאריך את חייהם, אומר פרופ' דויד סינקלייר, מבית הספר הווארד.
המחקר סיפק תובנה נוספת לגבי המינון האפקטיבי של הרסברטרול ביין האדום. החוקרים, בראשות סינקלייר הוכיחו שגם בכמויות מתונות משפיע הרסברטרול בצורה ממוקדת על הגן SIRIT1.
חוקרים מצרפת הצליחו להראות שהרסברטרול מגביר את תחושת השובע ומאפשר בעקבות זה הרזיה ביונקים !
החיות (grey mouse lemurs) נבדקו במשך 4 שבועות החורף כשהן בדרך כלל מעלות במשקל. לנבדקות ניתן תוסף רסברטרול (200 mg/kg/day).
אלה שקבלו רסברטרול השמינו הרבה פחות, הן הפחיתו את צריכת האנרגיה שלהן ב- 13% והגבירו את קצב המטבוליזם הבסיסי ב- 29%.
החוקרים ראו שהרסברטרול גם מונע מן החיות את הרגלן להתנהל לאט כדי לחסוך באנרגיה ולהשמין בתקופה הזאת.
רסברטרול מפחית דלקתיות ומונע קרישיות דם
מספר מחקרים קושרים את הרסברטרול להפחתת דלקתיות בגוף ולמניעת היצמדות טסיות (סכנה להיווצרות קרישי דם וחסימת עורקים).
מחקר אחד הראה שרסרבטרול עיכב שחרור של ציטוקינים מסוג אינטרלויקינים IL-8, מתאים בולעניים של מערכת החיסון (מקרופאג'ים) מתאי סימפונות, שנלקחו על ידי שטיפות של דרכי הנשימה. החוקרים הסיקו שרסברטרול פועל כאנטי דלקתי ומעכב שחרור של ציטוקינים (חלבונים קטנים המהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון) מזרזי דלקת.
מחקר אחר מראה כי הרסברטרול יכול גם להחליף מצבי פעילות גופנית. מחקר מיוני 2011 בכתב עת  FASEB  עולה כי צריכה יומית של רסברטרול מונעת את ההשפעות השליליות של חוסר הפעלת משקל על השריר ומטבוליזם עצם. מדענים חקרו חולדות שעברו הדמייה של חוסר משקל על ידי השעית זנב וקיבלו תוסף אוראלי יומי של רסברטרול.קבוצת הביקורת הראתה ירידה במסה וכוח שריר התפתחות של עמידות לאינסולין וירידה בצפיפות מינרלים בעצמות והתנגדות לשבירה. בקבוצה שקבלה רסברטרול לא נצפו אף אחד מסיבוכים אלה. מחקר זה גם מצביע על כך שייתכן שרסברטרול יוכל למנוע את ההשלכות המזיקות של אורח החיים היושבני בעולם המערבי המודרני.
מדוע יין אדום מכיל יותר רסברטרול מאשר ביין לבן ? הרסברטרול מצוי בקליפות הענבים. תהליך ההתססה יחד עם קליפות הענבים ארוך יותר בתהליך ייצור יין אדום מאשר ביין לבן, מכאן שהוא עשיר יותר ברסברטרול.
אפשר לצרוך רסברטרול גם באמצעות אכילת ענבים, בוטנים, אוכמניות וחמוציות, אולם לא ידוע על יעילות תזונה זו בהשוואה לצריכת של יין אדום העשיר ברסברטרול.
צריכת אלכוהול במתינות מסייעת ללב !
מזה זמן ידוע שצריכת אלכוהול בכמות מתונה:
· מעלה את רמת הכולסטרול "הטוב" (HDL)
· מפחיתה קרישי דם
· מפחיתה טרשת עורקים הנגרמת ע"י שקיעה של הכולסטרול "הרע" (LDL) המחומצן בדפנות העורקים.
כמובן, שההמלצה נוגעת לאלו שנהנים מכוסית יין אדום עם ארוחת הערב שלהם ואינה מתן לגיטמציה לצריכת אלכוהול ללא הגבלה.
צריכה אלכוהול מרובה עשוייה להעלות לחץ דם, להעלות את רמת הטריגליצרידים (שומנים בדם), לגרום לנזק בכבד, עודף משקל, סוגים מסויימים של סרטן, להעלות את הסיכון לתאונות דרכים ועוד.
נשים בהריון ומניקות, חולי לב ואוכלוסיות בסיכון חייבות כמובן להתייעץ עם רופא באשר לצריכת אלכוהול.

המאמר נכתב באתר אימפורט פור יו

כותבת המאמר,

שרי קפלן סטודנטית שנה ד' לנטורופתיה בקמפוס ברושים, אוניברסיטת ת"א
בוגרת B.A בכלכלה ו- M.B.A במנע"ס באוניברסיטת בן גוריון.