2024/04/19     י"א ניסן התשפ"ד

למה עדיף לשתות יין אדום בחורף

מומחי יקבי כרמל ממליצים:

כל הסיבות לשתות יינות אדומים בחורף

 

החורף הגיע אלינו מהר בהפתעה והביא עמו את הצורך ביינות אדומים, יינות מרוכזים וכבדים יותר מהלבנים, שיכולים להתאים לערב נעים מול האח הבוערת, לארוחות חורף של תבשילי קדירה ארוכים ודשנים.

כבר ידוע  ש"יין ישמח לבב אנוש", אך חוץ ממצב רוח טוב, הוכח כי ליין יש יכולת מופלאה לסייע גם בתחלואים אחרים.

רוב הציבור מעדיף יינות אדומים ורוב היינות בעולם הם יינות אדומים. 75% מהיינות שנמכרים בארץ מדי שנה הם אדומים. כמו כן, בשל במזג האוויר הישראלי מתאים יותר לגדל זני ענבים אדומים שנותנים בארץ תוצאות טובות יותר. היינות האדומים המקומיים זוכים לפרסים בינלאומיים. לפניכם שלוש סיבות טובות לשתות יינות אדומים בחורף הקרוב.

בגלל מזג האוויר

מזג האוויר מכתיב את אופיו, טעמיו וניחוחותיו של היין כל שנה בדרך אחרת. לא סתם מציינים את שנת הבציר על גבי בקבוק היין. אך מזג האוויר לא משפיע רק על תהליך ייצור היין, אלא גם מכתיב את סוג היין שנשתה.

אחרי שלגמנו בשמחה יינות לבנים צוננים בקיץ, הנטייה הטבעית שלנו בחורף להתחמם, ולשתות יינות בטמפרטורה פחות נמוכה.

רוב היינות האדומים מומלצים להגשה בטמפ' של כ-16 עד 18 מעלות צלזיוס. יינות משנות בציר קדומות ניתן אף להגיש בטמפ' מעט גבוהה יותר. יינות אדומים קלים יש ללגום בטמפ' של כ-11 עד 12 מעלות צלזיוס על מנת שאופיים הפירותי יבוא לידי ביטוי.

בגלל האוכל

בחורף, כדי לחמם את הגוף, מתחשק לנו יותר לאכול מנות כבדות ודשנות כמו, בשר בקר אדום, עופות מבושלים או צלויים ביין, תבשילי קדירה עמוסים, חמין, גולש, סטייק טונה, פסטות ברטבי עגבניות עשירים וגבינות בשלות. למנות החורף הכבדות יתאימו יינות אדומים. היינות המועדפים קולינרית הם היינות האדומים המאופקים והאלגנטיים, אך למנות החורף הכבדות מאוד יתאימו גם יינות כבדים, שריריים ומלאים. קחו בחשבון שאחרי מנות ויינות מסוג זה נידרש לשנת צהרים מידית או להקדים את שנת הלילה.

בגלל הבריאות

מחקרים קליניים הוכיחו שליין יש יכולת מופלאה לסייע במניעת מחלות רבות וקשות, בתנאי ששותים את הסוג הנכון במינונים הנכונים.

כבר בכתביו של הרמב"ם נמצאה המלצה לשתיית יין מתונה עם הארוחה כסגולה לבריאות טובה: "כשהחכם שותה יין, אינו שותה אלא כדי לשרות אכילה שבמעיו וכל המשתכר הרי זה חוטא. תועלות היין רבות מאוד כאשר יילקח כפי מה שראוי, כי אז הוא סיבה גדולה בהתמדת הבריאות ורפואת חוליים רבים".

כמות מתונה של יין נחשבת עד 300 מ"ל ביום לגברים וכמחצית מזה לנשים. לעומתה, צריכת אלכוהול מוגברת, עלולה לגרום לתוצאה הפוכה. מומלץ לשתות כוסית אחת ליום עם הארוחה (ולא על בטן ריקה).

המחקרים הוכיחו כי יין, ובעיקר יין אדום, מעלה את רמת הכולסטרול הטוב בדם, ובכך הוא שומר על העורקים מפני שכבת השומנים המתיישבת על הדפנות, ומונע טרשת עורקים, העלולה לגרום להתקפי לב ושבץ, מועיל לבעלי יתר לחץ דם וכן למניעת סרטן ואלצהיימר.

הסיבה: היין האדום, על פי שורה של מחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם, מכיל פי עשרה יותר פוליפנולים מאשר היין הלבן או כל סוג אלכוהול אחר, ולכן הוא מעכב חמצון של כולסטרול רע ב-73 אחוז, לעומת היין הלבן, שמעכב חמצון רק ב-5 אחוז.