2024/03/29     י"ט אדר ב' התשפ"ד

יקב רוטה

 

'רמת חובב', 'רמת נגב', 'חולות חלוצה', אלו מקומות ששומעים עליהם רק בתקשורת


בעבר כשמישהו רצה להגיע לשם, הוא היה נוסע על כביש 40, שהוא הכביש השני באורכו בישראל. הארוך ביותר הוא כביש 90, ואחריו הכביש המדובר שאורכו 300 קילומטר. כביש זה מתחיל באיזור כפר סבא, ומסתיים בצומת קטורה שבערבה.

בערך באמצעיתו פונים לכביש 222, ואחרי נסיעה של כשעתיים מהמרכז, שבדרך רואים עוד ועוד פחונים של בדואים, עוד ועוד אהלים, וגם קצת גמלים. אבל אסור לנו להביט לכל מה שסביב, אלא להתרכז בשלטי הדרכים. כי את הפניה לחוות רוטה אפשר לפספס בקלות, זו סה"כ פניה לדרך עפר, שלא נראית אחרת, מכל שבילי הטרקטורים, או הג'יפים הרבים של הצבא ושל הבדואים.

8"חוות רוטה" היא אחת מעשרות "חוות הבודדים" או "התיישבות בודדים", שהממשלה אישרה לאדם אחד או משפחה אחת להתיישב על שטח חקלאי, ליישב אותו ע"י חקלאות ולהתפרנס ע"י תיירות. כמו שאני רואה את זה, סוג של בדואים יהודים.

אחת מחוות הבודדים האלו שייכות לאמן (פסל וצייר) והיינן "ארז רוטה שישוקה". כמו כל אמן הוא צריך את השקט בשביל היצירה, והוא מצא את זה בגדול.
לאחר חלום של שנים ארוכות להקים חווה, לטפל ולגדל אותה, סוף סוף קיבל ארז בשנת 2004 את האישור המיוחל, והחל להכשיר את השטח לבניית החווה, שיהיו בה גם כרמים וגם חאן לאירוח קבוצות ומשפחות.

במקום נותרו שרידים של חווה חקלאית קדומה מימי הנבטיים, וארז שילב אותם בנוף של החווה שבנה.

הכרמים נטועים על קרקע מדברית, שעשוייה מאדמת לס, שהמים נשטפים ממנה ולא חודרים לתוכה, גם חלוקי נחל זרועים שם לרוב, שלא עוזרים ולא מפריעים לכרם, אבל מקשים את התיחוח והטיפול באדמה.

הנגב מאופיין בימים חמים ויבשים ולילות קרירים ונעימים. טרואר מדברי ייחודי, וגם טוב לסוג ענבים המתאים לו.
כמה מעלות יש לכרמים בחוות רוטה:

7א _ באדמה שם יש הרבה מאד מינראלים, וחלק נכבד ובריא מהם חודר אל הענב, ואף נותר ביין.

ב _ טיפול אורגני בכרמים. גם ההשקייה היא על ידי מים מותפלים מהים התיכון.

ג _ עיקר החשיבות זה שאין שם צורך בריסוס, הודות לבריזה החזקה שיש שם, בעיקר אחרי הצהרים, יחד עם היובש המדברי, אין לטפילים ולמחלות מה לחפש בגפנים שבחווה.

בכזו בריזה נעימה ישבנו תחת סוכת גפנים, וטעמנו שם שני דברים נפלאים

א _ הסיפורים, החזון והידע הרחב של ארז, כשזה נעשה ליד כוס יין, זה מעניק תמונה נהדרת לכל הנוף והאוירה המקסימים.

ב _ טעמנו גם יין נפלא, שארז עושה יחד עם המשגיח ועובד הייצור ישי.

4היינות כולם הם Single Vineyard, דהיינו: "כרם יחיד", או כמו שאוהבים לקרוא להם: "כרם יחידני". כל הכרמים נמצאים בשטח המוניציפלי של "חווה רוטה". יש שם סך הכל ארבעה זנים.

שלושת הראשונים הם כל כך צפויים ובנאליים: קברנה סוביניון, מרלו, שיראז. אבל כמו שנראה בהמשך שום דבר לא בנאלי במדבר. הזן הרביעי הוא אורח חדש, מוסקט אלכסנדרוני. גם הוא הפך להיות אזרח גאה במדבר.

נתחיל מהטעימה של 'המוסקט האלכסנדרוני' טרי, מהבציר האחרון 2016.

אני פגשתי אותו כשהוא עדיין בתוך מיכל גדול, אחר סיום התסיסה. הצבע הוא צהוב דבש, הריח מתוק ומוכר, ריח של יינות מוסקט, אבל מכת האלכוהול שהאף קיבל עוד לפני הטעימה, כבר רמז על רמת הכוהל הגבוהה שיש בו, ורמת המתיקות שאין בו. אכן בטעם הוא היה יין יבש לחלוטין. הבעיה שיש לי עם כאלו יינות, זה חוסר התיאום בין הריחות המתוקים לטעמים היבשים. ואכן ארז האומן הסכים איתי, לכן לדעתו היין הזה צריך להתיישן עוד כמה שנים, רק אחר כך אפשר לעשות ממנו יין מחוזק ומתוק בסגנון פורט, על ידי תוספת עוד מיץ ענבים מתוק. כי לא כדאי לסלק את הריח שמעניק אשליה של יין מתוק, אלא לנצל אותו, כדי לעשותו באמת יין מתוק.

טעמתי עוד שני יינות אדומים: 'עדי', ו'נטע'. היחודיות של שניהם זה הטרואר המקומי המיוחד. מרגישים ביין שזה מהמדבר, אבל מרגישים רק את הצדדים החיובים, העמוקים והמיוחדים של המדבר.

את הזנים הצרפתיים האלו אנחנו מכירים כבר הרבה שנים, אבל כשהם גדלים בטרואר שונה ומיוחד, כאדמת מדבר מינרלית ושונה, גם הטעמים שלהם מיוחדים ושונים, ואת זה מרגישים בהחלט גם במהלך שתיה של היין, וגם בסיום השתיה בטעם השיורי, מעט מליחות עדינה שנותנת רובד מעניין ביין.

3עדי 2012
היין עשוי על טהרת הקברנה סוביניון מקומי שנבצר ידני, ולאחר התססה והשריה ארוכה עם הקליפות, התיישן 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע נהדר עם ריחות מאוזנים של פירות בשלים וכמו שכתבתי כבר יש ביין מליחות עדינה שנותנת טעמים מעט שונים מהקברנה המוכר לנו. 110 ₪

נטע 2012
היין עשוי מממסך\בלנד של שלושת הזנים האדומים הגדלים בחווה; קברנה סוביניון, מרלו ושיראז, בחלוקה כמעט שווה של כשליש לכל זן.
אחרי התסיסה הארוכה והשרייה עם הקליפות למיצוי צבע וטעמים, היין יושן כ-14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, צבע אדום כהה לא עבר סינון, כדי שכל הארומות והצבע החזק שיש בקליפות ישארו בבקבוק ובכוס. יין בעל גוף טוב וחזק ריחות וטעמים מינרליים ומליחיים צריך להתרגל לסיגנון הטרוארי השונה, אבל המוצלח. 120 ₪

היקב בכשרות הרבנות המקומית רמת נגב ובד"ץ בית יוסף.

 

לעמוד היקב