2024/04/16     ח' ניסן התשפ"ד

יקב ויתקין

 

מסע ישראלי ארוך, אבל בשבילי הוא רק התחיל...


אסף פז היה יינן בכמה יקבים גדולים שיש לנו בארצנו. הוא אפילו עשה שם דברים מופלאים. בשנים האחרונות מתמקד אסף ביקב המשפחתי, שאותו מנהלת אחותו ושותפתו, אבל כמי שחתום על קו שונה מהרבה יקבים, הבין אסף שה'טרואר' שלנו שונה מהטרואר של העולם, וזו הייחודיות של כל ארץ וארץ, שיש לה טרואר שונה, דהיינו: הכל שונה! שמש אחרת, קרקע אחרת והבשלות שונות.
לכן מה שצריך בארץ שלנו, זה להכיר את הגפנים שמתאימים לנו, ולא להיות נעול על הזנים שכולם מכירים בכל העולם, כמו 'קברנה סוביניון', ו'מרלו' ועוד. לא שהם אינם זנים טובים, אבל אולי בשביל הארץ שלנו יש דברים מתאימים יותר, בעיקר צריך לנסות זנים יותר חמים, כמו 'קריניאן', 'גראנש' וכדומה, הם מתאימים לגדול כאן, כמו כפפה ליד, ואפילו אינם דורשים את הגובה הרב של צפון הגליל.
אכן כבר ב-2002 התחיל היקב לייצר יינות מענבי 'קריניאן', 'קברנה פרנק' ו'פטיט-סירה'.
בנוסף, שיטתו של אסף היא, לקחת כרמים נטועים עם גפנים בוגרים ולטפח את הכרם הזה, כך שיצא מעט יין, אבל מאד איכותי. עד שאסף הגיע, חשבו כולם שכרם המגיע לבגרות ולזקנה דינו להעקר, ובמקומו יש לטעת גפנים צעירים.
כך החל המסע של יקב ויתקין. היה זה מסע ארוך, אני הצטרפתי אליו רק לאחרונה, כשאסף, אחותו ובעלה-דורון, החליטו לעשות שינוי ביקב ולהכשירו, כדי שגם שומרי כשרות יוכלו ליהנות מהיין שדובר בו רבות, וזה מה שחיבר אותי ואותנו, אל היקב המיוחד הזה.
כמו שאסף מקבל החלטות ביין יחד עם גיסו דורון, כך הם עשו גם ביקב עצמו. ההחלטה להכשיר את היקב נפלה בערב שנת שמיטה, ולכאורה היה עדיף להם לחכות עוד שנה, לבציר 2016, ואז להפוך לכשר, אבל כשמקבלים החלטה לא חוזרים ממנה, וכך כבר בציר 2015, היקב הוכשר והיין הוא בהכשר הרבנות מהיתר מכירה.
הגעתי לביקור ביקב וטעמתי מהיינות. על האדומים, עדיין אין מה לכתוב, ולא צריך סתם לגרות את הקוראים, כי חלקם יגיע לשוק רק בעוד כמה שנים. חלק מהם נוכל לפגוש קודם, ובעזרת ה' כשהיין יהיה על המדפים, אכתוב עליו.
אבל שלושת הלבנים והוורוד, שלמעשה כמעט ומוכנים לביקבוק, ועוד לפורים השנה, כבר נוכל לברך עליהם: "הטוב והמטיב", בעזרת ה' יתברך.


"מסע ישראלי לבן"

נשמע משהו מעניין, אבל זה שם של יין מיוחד.

ממסך-בלנד של גרנאש לבן מהגליל העליון, רוסאן וויונייה מעמק האלה, קולומבר וגווירצטרמינר מבנימינה. חלק מהגרנש לבן והרוסאן, תססו בחביות עץ אלון של 500 ליטר.12.5% אלכוהול. 75 ₪


ויתקין גווירצטרימנר

100% ענבי גווירצטרמינר, מכרמים בבנימינה ובגליל העליון.

המיץ הצלול הותסס בטמפרטורה קרה למשך כארבעה שבועות. ארומות ברורות ומורכבות של פירות טרופיים בפה, יין מאוזן וטוב. 13% אלכוהול. 90 ₪

 

ויתקין גראנש בלאן

רובו מענבי גרנאש בלאן מהגליל העליון, (מהמורדות המזרחיים של הר מירון בגובה של כ-700 מטר) עם השלמה של מעט רוסאן .


חצי מהתירוש הותסס במיכלי נירוסטה, וחצי בחביות עץ אלון צרפתי, ובהם גם התיישן למשך כחמישה חודשים.
יין לבן עמוק ואלגנטי, בעל ריחות של פרי הדר עדינות ופירות קיץ, המשולבים היטב בארומות עץ האלון קלוי. כשהיין מתחמם ונפתח מעט, הוא חושף ארומות פרחוניות ומורכבות מרתקות. 12.6% אלכוהול. 125 ₪

 

מסע ישראלי ורוד

גרנאש ומעט קריניאן, מכרמים הגדלים בעל = ללא השקייה, ומעוצבים בשיטת גביע. כולם מאיזור ישובי אלונה שבסמוך לבנימינה.

סחיטה ותסיסה בדומה ליין לבן, במיכלי נירוסטה בלבד. ארומות אשכולית אדומה ותות שדה טרי ועשבוניות. סיומת רעננה ונעימה. 12.5 אלכוהול. 75 ₪.
אחרון אחרון חביב, חשוב להזכיר, היין נמצא בחושך, בתוך חביות עץ הנמצאות בתוך מחסן סגור. איני מבין מהיכן יודע היין איזה נוף נפלא משתקף מהיקב: נחל אלכסנדר עם גשר הצבים מצד אחד, פרדס אשכוליות ועצי אקליפטוס גבוהים מצד שני, וכשלוגמים שם בחצר את היין הנפלא, בנוף הפסטורלי הזה, יש הרגשה שהיין שותף מלא ביצירת האוירה הקסומה, כאילו שהוא יודע היכן הוא נמצא.
אבל אני בטוח שגם בבית שלכם, בשלחן השבת הוא יצליח להשתלב כהוגן.
לחיים
שרגא

לעמוד היקב