2024/04/19     י"א ניסן התשפ"ד

פרשת חיי שרה תשע"ז, יקב טורא, מאונטיין פיק.

יקב טורא, מאונטיין פיק 2013 Mountain Peak, יקב טורא.

בפרשת השבוע מסופר, שאברהם היה אבל על שרה אמנו.
בגמרא נאמר: "עשר כוסות תקנו חכמים לשתות בבית האבל" (כתובות ח/ב), הם עשו זאת כדי לנצל את תכונת השמחה שמעניק היין, ככתוב: "יין ישמח לבב אנוש" (תהילים קד/טו), תכונה שנועדה לשמח אבלים, כנאמר: "תנו שכר לאובד ויין למרי נפש" (משלי לא/ו-ז). על ידי שתייה מבוקרת, יכולים האבלים לצאת מהרגשותיהם המצערות, אכן מיד אחר המבול שתה נח יין, כדי להפיג את צערו בראותו עולם חרב.
בטרם נרים גבה תמהה, על כמות מוגזמת של שתיית יין בבית האבל, יש לדעת שלפני השתייה הם היו מוהלים את היין בשמונים אחוזי מים. ביין חזק יש כחמשה- עשר אחוזי כהל, כשהוסיפו שמונים אחוז מים, נותר יין עם כשלשה אחוזי כהל, פחות מחצי הכמות שיש כיום בבירה קלה.
'כוס' רגילה שלהם היתה 'רביעית', שהיא בערך מחצית מכוס רגילה כיום. עשר כוסות כאלה תוך כדי ארוחה, הם פחות מליטר יין שלנו, וזו בהחלט כמות כהל נדיבה, אבל לא מסוכנת.
אם היה להם יין שיש בו רק 11% כהל, ובכל כוס היה בערך 70 גרם, הרי שזה בערך מקביל לשתי כוסות יין שלנו. אם זה באמצע הארוחה, הרי שזו כמות בהחלט סבירה, משמחת ובלתי מסוכנת בעליל.
היקבים אינם מציעים יין כל כך דליל, מלבד "יין קל" של קידוש, שהוא תערובת של יין מתוק עם מיץ ענבים.
כמו כן יש יינות מבעבעים של 6% כהל, שאינם מתאימים לעירוב במים.
הדרך הפשוטה להכין כזה יין היא, לקחת דווקא יין חזק וכבד, כמו המאונטיין פיק Mountain Peak של יקב טורא, ולמהול אותו במים, לערבב אותו; שליש יין ושני שליש מים מינרליים, בלי טעם וצבע, כך נגיע לתוצאה עדינה ונעימה, למי שהיין הרגיל קצת יותר מדי חזק עבורו.

המאונטיין פיק הוא יין הדגל של היקב, בלנד שמורכב מארבעה זנים, שנבצרו מהחלקות המובחרות של היקב, והתיישן כ-22 חודשים בחביות עץ צרפתיות. כוהל 14.5% מחיר 199 ₪

לחיים
שבת שלום
שרגא גבהרד

לעמוד היקב