2024/03/28     י"ח אדר ב' התשפ"ד

טעימת אורך יקב פלם

 

את יקב פלם לא צריך להציג לחובבי היינות הטובים.


כשמגיעה הזמנה מהיקב, ברור שהולכים, תמיד נחמד לבוא לשם. בפרט אני, יש לי סנטימנטים מיוחדים למקום ולאנשים שבו.
שם הרי עשיתי את הסטאז' הרציני בעבודת יקב ולמידת יין, לפני כמה וכמה שנים טובות. [אני עברתי איתם את תהליך הכשרת היקב בשנים: 2009-2010]

כך היה כתוב: הזמנה לאירוע טעימת פלם נובל לאורך השנים 2008-2013
האירוע הוא לעיתונאים וסומליירים בכירים.
נא לאשר הגעה וכו'....
ברור שאישרתי ואכן הגעתי.

כהקדמה עלי לציין שישנם שני סוגי טעימות:
א _ טעימת רוחב.
ב _ טעימת אורך.

"טעימת רוחב", היא טעימת אותו זן יין, מאותו בציר, של כמה איזורי גידול שונים, או יקבים וייננים שונים, או אפילו שיטות עשייה שונות. אבל רק של אותו זן ואותה שנה.
לעומת "טעימת אורך", שהיא טעימה של אותו יין מאותו יקב, לאורך כמה בצירים.

4ה'נובל' של "יקב פלם", יין הדגל נעשה כבר שש שנים, ולפני הוצאת הבציר השישי בשנת 2013 של הנובל, זה הזמן לעשות בו טעימת אורך, השוואה וטעימת התפתחות ושינויים.
השולחנות היו ערוכים לטעימת ששת היינות המופלאים, אני אתייחס רק לארבעת האחרונים בלבד, זאת מסיבה פשוטה: שני הבצירים הראשונים של הנובל, היו בטרם קיבל היקב הכשר. רק בשנת הבציר 2010, הפך יקב פלם לכשר.

הבחינה התחילה במזיגת הכוסות מ- 2008 עד 2013. כשגולן היינן עומד כמו משגיח, ומשקיף עלינו. מריחים את היין שכוס, טועמים ונושמים את היין, וגולן עם חיוך של אבא הגאה בילדיו, אומר את המשפט, שזה המוטו שלו: "אחרי שנים רבות של למידה, ומעקב אחר התפתחות הגפנים, אני מרגיש שהצלחתי לזקק את המצויין, ממה שהיה הטוב ביותר".

3מי שמכיר את גולן ואת היין שלו, יודע שזה לא רק סתם משפט יפה, אלא כך באמת נראית ההתנהלות של היינן, ושל כל הסובבים אותו, מהעובדים עד להנהלה והשיווק.

ההתפתחות של היין, והקו שמנחה אותו להיות הטוב ביותר, זה להכיר את היין בעצמו, שהרי יין אינו קוקה קולה, וגם לא וויסקי, שמטרתם להיות דומים ככל האפשר למה שהיה בשנה שעברה. יין צריך להיות דומה אך ורק לעצמו, ולא לשום דבר אחר. אפילו יין מאותה סידרה, הוא שונה, כי הוא משהו טבעי. החכמה של היינן היא, לעשות אותו, גם דומה וגם שונה כאחד! שני הדברים הללו _ הדומה והשונה צריכים להיות ממוקדים לכיוון נכון וטוב יותר.

את זה רואים באופן ברור בהתפתחות של הנובל.

אתן דוגמא שמתחלקת לשתיים; בעניין החביות, החלוקה ברורה מאד בין שלושת הבצירים הראשונים, לבין שלושת האחרונים.

בבצירים הראשונים, התחיל היין עם כעשרים וארבעה חודשי יישון בחביות עץ אלון, וככל שעברו השנים והתפתחה הלמידה של הנובל, זמן השהייה שלו בחביות, הלך ופחת. כשהיום המטרה היא להגיע ל-16 חודשי יישון בחבית. גם סוג החבית השתנה עם השנים. בהתחלה היתה התפיסה הייננית , לשים את היין בחביות עץ חדשות, והיום רק 80% מהן בחדשות והשאר בחביות בנות שנה או שנתיים, חבית חדשה מציגה נוכחות מודגשת, וכשמערבבים אחר כך את היין, עם זה שהיה בחבית שנה שניה, טעם החבית מתמתן.
השינוי הנוסף הוא בסוג החביות, שהעץ בהן יותר צפוף, ממילא ההתפתחות שונה. כך אפשר לתת עוד כמה וכמה דוגמאות, שהיינן משגיח עליהן, רושם אותן, מנסה ומפיק לקחים.

2דוגמא נוספת היא שינוי במרכיבי הממסך\בלנד, באחרונים בחר גולן להוציא את הקברנה פראנק, ולהוסיף מעט ענבי סירה, לא שהקודמים אינם טובים, אלא שהאחרונים מעניקים מעט קרמיות וריכוך ליין, דבר שחשוב מאד ליין מצוין.

ישנם עוד שינויים הנצרכים בעקבות מזג האוויר השונה בכל שנה ושנה, כי הוא גורם לשינויים ברורים בפרי עצמו, ודורש את התייחסות היינן.

למעשה אין צורך להציג את כל הדוגמאות של השינויים והתפתחויות, שיש ביין משנה לשנה, כי כשטועמים את היינות, אחד לאחד, רואים ומרגישים את ההבדלים. הטועם העממי אומר: "טוב מאד, מצויין". היינן רוצה וצריך לדעת, כיצד מגיעים לכזו רמה וכיצד משתפרים עוד בבצירים הבאים, "לזקק את המצויין, ממה שהיה הטוב ביותר".
.

2010
84% קברנה סוביניון, 6% פטי וורדו, 5% מרלו, 5% קברנה פרנק.
יין רך ונעים, צבע נהדר ליין בגילו, (ממש לא להאמין שהוא בן כמעט שבע) מוכן לשתיה, העץ טיפה מודגש בטעם השיורי.

52011
61% קברנה סוביניון, 17% פטי וורדו, 11% מרלו, 11% קברנה פרנק.
יין בעל גוף טוב, ריחות של פירות בשלים, קצת מתקתקים ושוקולדיים, טאניניות עדינה טעם מאוזן עם חומצה עדינה וסיומת מעולה.

2012
67% קברנה סוביניון, 11% מרלו, 11% פטי וורדו, 11% סירה.
גם הוא כקודמו,עם טעמים של פירות שחורים ובשלים מאוזן וטוב ואולי אפילו קצת יותר אלגנטי מאחיו הצעיר בשנה.

2013
67% קברנה סוביניון, 18% מרלו, 9% סירה, 6%פטי וורדו.
נראה שהולך לכיוון מעולה ואולי אפילו הכי מעולה ממשפחתו המבוגרת ממנו, בצבעים, בטעמים, בחומציות ובטאנינים אבל עדיין לדעתי קצת קשה כרגע לשתות אותו, כדי שהוא יגיע למיטיב, הוא צריך לשהות עוד בחושך ובשקט.
הוא יוצא למכירה רק בעוד כחצי שנה. אם כי בחודש חודשיים הקרובים כבר יהיה אפשרות לקנות אותו במכירה מוקדמת.

לחיים
שרגא

לעמוד היקב