2024/04/24     ט"ז ניסן התשפ"ד

תחרות טרה וינו 16

 

יש בעולם תחרויות יין רבות, ובהתאם לכך גם כל מיני דירוגים

אחד מהחשובים שבהם ז 'טרה וינו' שמתקיים בארצנו כבר 11 שנים.
תחילה נסביר קצת במספרים, ואח"כ גם על תהליך התחרות וחוקיה.
2500 כוסות זכוכית קריסטל.
600 יינות אדומים ולבנים.
50 טועמי יין ושופטים מקצועיים.
30 מדינות שולחות יין לתחרות.
11 שנים קיימת תחרות זו בארץ.
לעצם התחרות, איך עושים את זה?
3טעימת היין ודירוגו מתפרס על פני שני ימי טעימות. באולם ניצבים שבעה שולחנות, ששה מתוכם עבור טועמי היין, והשביעי עבור צוות הפיקוח.
מעל כולם מנהל את העסק עורך הדין ועוזריו, הם מזינים למחשב את הטפסים שנשלחים אליהם כל כמה דקות, מכל אחד מששת שולחנות השפיטה.
בכל שולחן שפיטה יושבים כשמונה חברים, שצורתו היא ח', בראשה יושב יו"ר חבר השופטים, מול כל חבר יש ארבעה דברים:
א _ דפי ציון.
ב _ 6 כוסות יין.
ג _ כוס מים ובקבוקי מים.
ד _ מרקקה כמובן.
5לכל שולחן יש מלצר יין נפרד, הוא אחראי להגיש את היין, ולמזוג אותו אל כוסותיהם של חבר השופטים, ולהחליף את הכוסות המלוכלכות בנקיות, (כל טעימה עושים בכוס חדשה).
אבל, רגע, עוד לא מוזגים, את זה יעשו רק אחרי שהמלצר מוזג ליו"ר, שמקומו בראש השולחן, הוא צריך תחילה להריח, לאשר או לפסול את היין.
אחרי שהיין נמזג לכוסות, כל חבר בודק את היין לפי טופס מוכן מראש, שמחולק לארבע קטגוריות ראשיות:
א)מראה. ב)ריח. ג)טעם. ד)הערכה כללית.
כל קטגוריה מהשלוש הראשונות, גם היא מחולקת לכמה תת- קטגוריות, וכך על פי השיקלול של כל הציונים המתקבלים מתתי - הקטגוריות, הציון המלא הוא הציון של היין.
כאשר מסיים כל חבר צוות למלא את הטופס שלו, הוא מעבירו ליו"ר, אצלו נאספים כל הטפסים והוא קורא את הציונים של כל המשתתפים. בדרך כלל הציון הגבוה והנמוך לא משתקללים, אלא רק הממוצע הממורכז.
דבר חשוב יש לציין, עוד לפני תחילת הטעימות והמבחנים, עורכים מבחן לטועמים עצמם. לשם כך יש יין אחד, שבו מכיילים את השופטים, לראות אם הם מדוייקים בתוצאות, וע"י טעימתו ונתינת ציון, רואים השופטים אם כל טועמי היין מְכַוְּנִים לאותה רמה, או שמא יש מאן-דהו שאינו נמצא בדרגה המתאימה.
כך אוסף היו"ר תוצאה אחרי תוצאה, ומעבירה לשולחן השביעי לעו"ד ולעוזריו, שמזינים את הנתונים למחשב. אם הם נתקלים באיזו בעיה, הם חוזרים לשולחן שממנו נשלח הטופס, ובודקים עם השופט היכן הבעיה.
6אחרי טעימה של כ-15 סוגי יין, חייבים לעשות הפסקת התרעננות קלה, ואחריה שוב סידרה של 15 יינות, וחוזר חלילה.
כך עוברים על הטועמים יומיים מעייפים עד מאוד, יומיים שמתחילים בשעות הבוקר ומסתיימים בארוחת צהרים, בשעות הצהריים המאוחרות.
רק ביום השלישי בערב עורכים את טקס הענקת הפרסים ליינות המצטיינים,

ואת הרשימה הזוכה אעלה בעזרת ה', אחרי שאקבל אותה.