2024/04/18     י' ניסן התשפ"ד

יקב אי ג'י .A.G

איך 'יין הישועות' אחראי לבניית יקב מצויין?

"יין ישועות" עממי כלשהו הביא ישועה מרובה למשפחת ג'לח, ולאבי המשפחה אהרן, העומד בראש היקב "AG"  שזה ראשי התיבות "אהרן ג'לח".

מעשה שהיה כך היה: באירוע של ארגון כלשהו השתתפה 'חלי' אשתו. מי שחתם  שם על הוראת קבע קיבל בקבוקון קטן עם כיתוב "יין הישועות".

בקריצה ממשיך אהרן  ואומר: רציתי להרויח עוד ברכה, לכן פתחתי את הבקבוק, ואז... מתאר  אהרון  בעיוות פנים ובדראמתיות את הנוזל שהיה בפנים, כמשהו שאפילו לא דומה ליין ולא ראוי לברכה ראשונה ואחרונה.

נותנים משהו תמורת התרומה, לפחות שזה יהיה ראוי!  ולא משהו שמבזה גם את הנותן וגם את המקבל.

באותה שעה נפלה החלטה בליבי לעשות יין משובח, שיכבד את אלה שנותנים אותו.

רקע התחלתי מאד של תעשיית יין ירשתי מאבי, שדבק במשנתו של הרמב"ם, שיין צריך להיות 100% יין לא מבושל וללא טיפת מים, ולכן לא הסכים לעשות קידוש על יינות מהחנות, כי לא היתה ברורה לו התכולה שלהם. כך שגדלתי כילד דורך ענבים בעונת הבציר.

מהר מאד הבנתי שיין זה לא רק לסחוט ענבים ולחכות שייצא מזה משהו. התחלתי להתעניין, ללמוד, לסייר, לטעום, להבין ואף להתמחות בנושא.

מאז בשנת 2008 התחיל אהרון לייצר יין. אמנם שנה זו היתה שנת שמיטה, אז התחילו הנסיונות, ואכן בשנה שאחריה כבר התחילה  התוצרת לגדול ולהשתבח.

צעד אחרי צעד התקדם אהרון בלווי אנשי מקצוע, יועצי יין מֻכָּרִים מהשורה הראשונה בארץ.  מטר אחר מטר כבש היקב את מרתף הבית הפרטי שלו בראש העין.

בחדר המרכזי שבמרתף ניצב שולחן גדול, מוקף בכמה וכמה תעודות, שקבלו היינות ביושר ובצדק, בתחרויות טעימה איכותיות, וכן תעודות ואישורים שקבל  אהרון על לימודיו ועל עבודתו.

בחזית החדר נצבת לתפארת "פינת היינן", הלוא היא המעבדה על כל הכלים והמבחנות, לכולם שמור מקום בשלחן הנשיאות.

אולם זה הוא גם "בסיס קליטה ומיון" של ענבי הכרמים שבגליל העליון והרי יהודה, לאחר שהם נכנסים לחדר מס' 1 להתקרר. אגב בחדר הזה - מס' 1, יש אפשרות להוריד את הטמפרטורה עד למינוס 18 מעלות. לא בכל יקב יש את הפריווילגיה הזו, אבל זה מאד נצרך עבור יינות לבנים איכותיים, כדי למנוע התגבשות קריסטלים [טרטר] בדפנות הבקבוק. רואים זאת בעיקר ביין לבן ורוזה, לכן יינות אלו כדאי לקרר לפני הביקבוק, ועל ידי כך נשארים גרגרי ה'זכוכית' הללו ביקב, ולא בתחתית בקבוק היין, והקונה מקבל יין צלול ללא משקעים אלו בעתיד.

 

 

אחרי שהענבים מתקררים היטב, מוציאים אותם לאולם הגדול לצורך מיון אינטנסיבי, שלמענו מגוייסת כל המשפחה, על מנת להוציא את האשכולות הטובים ביותר ליין הטוב, ולסלק עלי גפן וענבים בלתי בשלים.  אומנם כל הכרם מבשיל כאחד, אבל יש אשכולות שמתחבאים מתחת או מאחורי עלים, ומוסתרים מעין השמש, או שזוית הכרם לא נותנת לו להבשיל כל צורכו. כך כשכל ילד יודע את תפקידו בשלחן המיון, וביסודיות עוברת כל המשפחה על כל אשכול ואשכול.

בסיום המיון ונקיון האשכולות, מעלים אותם למעלה [אנחנו במרתף] למכשיר ה"מפריד - מועך" [קראשר], ומשם יורדים הענבים חזרה למרתף המקורר, להתחיל את התסיסה.

העיסה המעוכה משהו, לא עוברת דרך משאבה, שעלולה לשבור את החרצנים ולגרום למרירות ביין, אלא הכל נשפך בעדינות אל מיכלי התסיסה למטה.

 

בחדר מס' 3 נחות בכבוד חביות העץ. בדרך כלל בחדר חביות יש ריח חריף של יין, אבל להפתעתנו נכנסים לחדר מס' 3 רואים חביות, מריחים חביות, אבל אין ריח של יין, כי אין אפילו טיפה אחת של יין על הריצפה! האסטטיות והנקיון שולטים ביד רמה בכל מתחם היקב. כך גם בהמשך כשטעמנו יין, ברגע שנשפכה  טיפת יין על השולחן,  מיד לוקח אהרון מפית ומנגב.

סטריליזציה ונקיון אלה, הם אחת הסיבות ליין הטוב היוצא מהיקב.

חדר מס' 2 חדר איחסון היין, חשוך ומקורר בטמפרטורה הנכונה. שם שוכנים להם "מיטב התוצרת". אני חוזר ומדגיש: "מיטב התוצרת"! אין גוזמאות ואין הפרזה "מיטב".

חלק ארוז  בקרטונים ומוכן לשיווק, חלק בכלובים מוכן להתוויה ואריזה, וחלק במדפים.

שיטת הדגל  של היקב היא "רק יינות מִמְסָךְ"! - 'בלנד'.  טענתם בפיהם: עירבוב טוב מנצל את כל המעלות  של כל הזנים  שמשתתפים  בתערובת, ומעניק את הכל לבלנד המצויין הסופי.

עד כה עשה אהרון 4 בלנדים של יינות: 'טרג'ר', 'סיקרט', 'ואלירון'  ויין הדגל 'ארומה'.

 

 

השנה כנראה עובר היקב להיות יותר ממוקד, ולעשות שני סוגי בלנד של יין, ואותם בעיקר טעמנו.

קיימות כמה וכמה אופציות לבלנדים, אחד מהם הוא; בלנד סטנדרטי וּמֻכָּר, די דומה ל'בורדולזי' הקלאסי,  ופה ביקב  הוא יהיה מורכב מ'קברנה', 'מרלו' ו'פטיט -סירה'.

השני הוא בלנד יותר מורכב, שלדעתי גם יותר מיוחד, הבלנד הסופי עדיין לא הוחלט,  אבל כבר לא יהיו בו שינויים גדולים ממה שזה עכשיו בדוגמיות, אלא להזיז אחוזים קלים יותר מזה ופחות מזה, והוא  יורכב מ'סירה', 'שירז', 'סנג'ובזה' ו'מרסלאן'.

שני הבלנדים עשויים מיינות מצוינים ומעולים, נקיים וצלולים שעשויים היטב, ולכן הבלנדים עשויים בהתאם.

מה שעוד טעמנו היה סוג של טעימת עומק, ליין מהסידרה הבינונית "סיקרט", וראינו את ההתפתחות הנפלאה שלו בבקבוק.

2013 צעיר רענן אדום כהה,  עדיין קצת קשה, ההתיישנות בבקבוק תעשה לו רק טוב.

2012 יין בוגר מוכן לשתיה,  צבע 'רובי' טעם של פירות אדומים וריחות טובים.

2011 כמו ה-2012 אבל עוד יותר טוב לשתיה, ריח מורכב של חבית, אלכוהול ופירות שחורים, מושלם.\

 

ומי שמעוניין לבקר או לרכוש מוזמן ואפילו יותר ממוזמן 

אהרון  050-4287676  או פשוט לחפש בחנויות.

לחיים

לעמוד היקב