2024/03/29     י"ט אדר ב' התשפ"ד

יקב ברקן

מדוע שפך 'יקב ברקן' 100,000 ליטרים של יין משובח לביוב?

 ברקן
"לחיים" כפול מיליון!
ברכת "לחיים" כפול מיליון, שווה מיליון ברכות, אבל מסתבר שאפשר להכפיל ולשלש את הברכות עוד יותר!
בעינים שלי ראיתי כיצד "יקב ברקן" עשו את זה בגדול, עם הבציר של שנת 2014.
כוסית יין מכובדת שמקבלים לטעימה ואמירת לחיים, מכילה 100 CC.

השבוע נערך טקס 'הפרשת תרומות ומעשרות' ביקב ברקן והיינות של סגל, ובגלל שבעוונותינו הרבים, בית המקדש עדיין אינו עומד על תילו, והכהנים עדיין אינם יכולים לקבל תרומות ומעשרות, נאלץ היקב לשפוך 100,000 ליטר יין של תרומות ומעשרות.

כלומר: כמות שאפשר לחלק למליון כהנים, ובתמורה לזכות מהם לברכת כהנים הגונה, שתאמר עם כל הלב, ביחד עם לגימת היין.
כי הרי כהן שמקבל יין משובח באמת, הברכה שלו תהיה בהתאם – משובחת באמת.
אולי זו אינה הסיבה החזקה להתפלל על בניית בית המקדש, אלא שמי שראה כמות כזו אגדית של יין משובח, נשפך באשד אדירים שוצף קוצף לאבדון, מיד צפה בלב מחשבה שיש כאן החמצת הזדמנות גדולה.
אי אפשר לומר שהלב כואב על זה, שהרי זה טקס שנעשה בחגיגיות, לאור זרקורים, מצלמות ונכבדי העם, אבל סוף סוף זו באמת כמות גדולה,
ובל נשכח לא מדובר על מים עם מלח, אלא על יין.

אמנם לא לוקחים למעשרות יין שהשתבח שנתיים בחביות עץ אלון, אבל ביקב ברקן אי אפשר לעשר כמו שמעשרים בבית.
בבית חותכים למעשרות מהקצה הרקוב של תפוח האדמה, ביקב ברקן אין "פינה רקובה", אין שם "בררא" שאפשר להקצות אותה בשביל מה שצריך לשפוך.
שם יש רק יין שנעשה מענבים שבמקום לשפוך אותו, אפשר היה לעשות אותו יין יותר טוב.
כך חשבתי ברגע הראשון כשראיתי את הכמות האדירה שנשפכת לביוב, ואחר כך חשבתי שאולי זה החלק הכי משובח של היקב.
שהרי מה זה נקרא משובח?
יין טעים שמשלמים עליו כסף רב, וזה גורם לבעל היקב להיות עשיר, והרי תרומות ומעשרות גורמות עושר, אז גיליתי שאפשר לקחת 100,000 ליטר יין, ובמקום לאכסן אותו 18 חודשים ויותר בחביות , כדי להתעשר, עשו ביקב קיצור דרך.
ואם זו הסיבה, כמובן שלא עושים זאת עם פרצוף חמוץ ועגום, אלא בכבוד רב בארוע חגיגי יוצא דופן, שבו מוזמנים רבני ערים, רבנים איזוריים בד"צים למיניהם, משגיחים ומפקחי כשרות.
גם אני הייתי בין המוזמנים, ופגשתי שם עוד ועוד אנשים נכבדים, שהגיעו כדי לשמוח ולא כדי להצטער. כראש המשתתפים כיבד אותנו הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א, שכיבדוהו לפתוח את הברז של מיכל המעשרות, והצלמים סביב לא החמיצו את התמונה, והקליקו מכל צד וזוית אפשרית.
כמו לכל מקום שמכבד את עצמו, יש ביקב ברקן מרכז מבקרים חדש מכובד ויפייפה, שמשקיף על חדרי החביות, שם התארחנו לבופה עשיר מסביב לשולחנות ערוכים, כשהבעלים, מר ג׳קי בער מברך את הבאים ומסביר את הכח שיש למעשרות, ואת הרצון השמחה והאושר לעשר וממילא להתעשר.
פטור בלא כלום אי אפשר דהיינו אני חייב לכתוב משהו על היינות של ברקן ויינות סגל: יש להם קשת מאד רחבה של זנים, איכויות ומחירים, שלא כאן הזמן והמקום לפרט את כולם, ואפילו לא את חלקם.

אמנם אי -אפשר לתמצת את כל התורה על רגל אחת, אבל אני אגלה לכם משהו.
בכל יקב יש טועמים מקצועיים שקובעים את המחיר של כל יין ויין ואפשר לסמוך עליהם, וממילא התוצאה פשוטה: "היין מקביל למחיר", כשקונים יין, בין אם הוא עולה 30 ₪ ובין אם הוא עולה 200 ₪, המחיר אמור לשקף את המוצר, והמוצר אמור לשקף את המחיר.
כאן מסתתר הסוד! היינות של ברקן שווים בדרך כלל קצת יותר מהמחיר!

לעמוד היקב