2024/03/29     י"ט אדר ב' התשפ"ד

הישראלים שיעזרו לסינים לייצר יין

 

היקף צריכת היין של הסינים גדל במהירות

וסין צפויה להפוך לצרכנית היין השנייה בעולם עד 2020 , במסגרת ההתקשרות ישקיעו הסינים את ההון ויגדלו את הענבים, והישראלים יספקו ידע והדרכה בתהליך הייצור.

מאת:אורה קורן TheMarker

יקב היוצר מנהל מגעים עם שותף סיני פוטנציאלי להקמת יקב בסין ולמתן ייעוץ לסינים לגבי אופן גידול הגפנים וייצור היין — כך אמר השבוע ל–TheMarker גיא אדרי, מנכ"ל היקב. לדבריו, היקב חתם על הסכם עקרונות עם הקבוצה הסינית חוביי פנג דון להקמת היקב המשותף בסין. יקב היוצר מצוי בבעלות משפחת שור, המחזיקה גם ביקב ארזה.

החתימה על ההסכם המלא עדיין לא התבצעה, אך מסתמן כי יקב היוצר יחזיק 25%–20% ממניות היקב הסיני. היקב, שיהיה למעשה חברה בת של יקב היוצר, יוקם בהשקעה סינית המוערכת ב–8 מיליון דולר. מהצד הישראלי יינתן הידע בגידול זני ענבים ובייצור היין.

הקבוצה הסינית פועלת במגוון תחומים, ובהם תעשייה, חקלאות, מלונאות ומסעדנות. ביקב היוצר מעריכים כי לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים, הקמת היקב בסין תימשך כשנתיים, ובשלב הראשון הוא ייצר כמיליון בקבוקים בשנה. עם זאת, בסביבתו יש מחסור בשטחים מתאימים לנטיעת גפנים של זני הענבים הנדרשים — דבר שיכול להיות מחסום לצמיחה.

יקב היוצר הוא החמישי בגודלו בישראל, ומייצר כ–5 מיליון בקבוקים בשנה. היקב הוא חלק מיקב ארזה הוותיק, שהוקם לפני כ-170 שנה בירושלים. בעקבות התרחבות היקב, לפני 20 שנה, הועתקה הפעילות למישור אדומים. בעבר ייצר היקב בעיקר יין קידוש ויינות כשרים לציבור היהודי, אולם בשנים האחרונות עבר הסבה לייצור יין לשוק העולמי.

 

ממשלת מחוז חוביי תסייע בהקמת היקב

המפגש בין אנשי היקב הישראלי לנציגי הקבוצה הסינית התקיים ב–2016 בתערוכת יין בינלאומית בעיר גויאנג שבסין בהשתתפות אלף יקבים מרחבי העולם, שבעקבותיה החל יקב היוצר לייצא בקבוקי יין לסין.

על פי מזכר ההבנות, היקב יוקם בשיתוף ממשלת מחוז חוביי בעיר ג'ינגמן. הכרמים יגדלו על קרקעות במחוז חוביי. יקב היוצר יספק את המידע בכל הקשור לרכישת המכונות, תכנון הקמת היקב, תוכנית עסקית, את הידע לגידול הענבים והדרכה החקלאים.

 

על פיתוח זני היין ביקב היוצר אחראי היינן הצרפתי פיליפ ליכטנשטיין, שהצטרף לחברה לפני כמה שנים. האסטרטגיה החדשה מתבססת על מכירת יין איכותי במחיר נמוך ומעבר לרווחיות באמצעות ייצור כמויות גדולות. למשל, בקבוק יין שעבר יישון של שנה נמכר ב–35 שקל. בשלב זה מוכר היקב לשוק הישראלי כ-300 אלף בקבוקים בשנה, ובחברה מתכננים להגיע למיליון בקבוקים בשנה. מכירות יקב היוצר ב–2016 היו בשווי של כ–60 מיליון שקל.

לדברי מנכ"ל היקב, גיא אדרי, "בסין, מי שמכיר את ישראל מעריך אותה מאוד בגלל ההיי־טק, ומעריך את היהודים בגלל ההיסטוריה של אלפי שנים ופרסי נובל. לכן עשינו התאמה ובנינו שני מותגים המיועדים לשוק הסיני", הוסיף. לדבריו, ההזמנות הראשונות מסין היו של כ–40 אלף בקבוקים.

צריכת היין בסין גדלה בקצב דו־ספרתי מדי שנה והיא צפויה להפוך לצרכנית היין השניה בעולם, אחרי ארה"ב, עד 2020.

לדברי אדרי, סין צורכת 1.5 מיליארד בקבוקי יין בשנה ומייצרת כ–25% מתוכם, בעיקר את הסוגים הזולים יותר. רוב היין הנמכר בסין הוא מתוצרת צרפת, איטליה, ספרד ואוסטרליה.

אדרי אומר כי בענף היין צופים שמכירות היין בסין יעברו את אלה של צרפת ואנגליה, ויגיעו ל–21.7 מיליארד דולר ב–2020. לשם השוואה, מכירות היין בארה"ב ב–2020 מוערכות ב–38.6 מיליארד דולר.

על פי נתוני היחידה הכלכלית במכון היצוא, השוק הסיני הוא 1.4% מיצוא היין הכולל של ישראל. ב–2016 הסתכם היצוא לסין ב–570 אלף דולר — ירידה של כ–36% לעומת 2015 (שנחשבת שנת שיא ביצוא היין לסין), ואולם בהשוואה ל–2011 מדובר בגידול של כ–96%.

ב–2016 הסתכם היצוא בענף היין ב–40.2 מיליון דולר — עלייה דולרית של כ–5% בהשוואה להיקף היצוא ב–2015. בכך השלים היצוא בענף זה גידול מצרפי של כ–60% בהשוואה להיקפו ב–2015, שהיה 25.4 מיליון דולר.

העלייה ביצוא ב–2016 נרשמה בעיקר הודות לגידול של כ–5% ביצוא לארה"ב — יעד היצוא העיקרי של ענף היין, המהווה כ–62% מסך היצוא לעולם (סך היצוא לארה"ב הסתכם בשנה זו ב–25 מיליון דולר). עליות נוספות נרשמו גם ביצוא לצרפת (עלה בשיעור של 10%, להיקף של כ–3.5 מיליון דולר); לבריטניה (עלה ב–25%, להיקף של 2.2 מיליון דולר) ולקנדה (עלה ב–8%, להיקף של 1.6 מיליון דולר).

TheMarker