2024/03/29     י"ט אדר ב' התשפ"ד

שרדונה לחג השבועות

 

חג השבועות חג הביכורים

ובחג מצווים אנו לאכול בשר ולשתות יין, שנאמר: "ושמחת בחגך", דרשו חז"ל: "אין שמחה אלא בבשר ויין" (פסחים קט/א).

ישנו מיתוס, כשמבקשים להתאים יין לאוכל, עם בשר, מתאים לשתות יין אדום, וככל שהבשר יותר כבד והנתח יותר עסיסי, בהתאם צריך היין להיות אדום וכבד, כזה יין שהתיישן בחבית הרבה זמן, ושאר פרמטרים שאיתם מגדירים מה זה "בשר כבד" ומה זה "יין כבד", ומדוע צריכים הם ללכת שלובי זרוע.

טועמים מקצועיים ערערו כבר מזמן על המיתוס הזה. השיטה הרווחת היום, היא שכל אחד יעשה מה שטעים לו, לשם כך צריך לנסות פעם ופעמים, ואחר כך שאף אחד לא יבלבל אותך עם מה שידוע לו מימי ההורים של הסבא שלו.

אבל המיתוס הזה לא התנפץ לגמרי, עדיין צריכה להיות התאמה כלשהי, וממילא יש במיתוס הזה קצת מן האמת. למאכלים קלילים אכן מתאימים משקאות קלילים, ויין לבן פירותי וטרי, עונה לקריטריון של קליל.

בגלל שבכל חג יש מצווה לאכול בשר, ובחג השבועות יש גם מצווה לאכול גבינות, לכן מצאתי עבוכם את השילוב המנצח; יין 'שרדונה', שהוא גם מתאים לזה וגם לזה, כמובן שלא ביחד. המהדרין גם בהלכות יין וגם בהלכות בשר בחלב, יקנו שני בקבוקים.

יין ה'שרדונה' עשוי מענבי 'שרדונה' לבנים, כלומר ירוקים, וממילא הוא "יין לבן", כלומר: קצת צהוב, ונוטה לשקוף.

יש אגדה שמספרת כי עברית היא מקור השם "שרדונה" ותיירים צרפתיים שבאו לפני כמה מאות שנים לארץ ישראל לאיזור הרי ירושלים מצאו זן ענבים לבן בשם "שער אדוני" וכשחזרו איתו לצרפת השתנה שמו בגלל המבטא הצרפתי ל"שרדונה".

רוב היקבים עושים אותו בסיגנון שעושים יין אדום, עם התיישנות ארוכה או קצרה בחביות, אבל יש יקבים שמעדיפים לעשות אותו קליל ופירותי, ללא חבית בכלל. ה"מחלוקת" בין היקבים נובעת מהעובדה שלזן הזה באמת מתאים כך גם וגם כך.

ה'שרדונה' הוא זן ענבים לבן, שמקורו מבורגוניה שבצפון מזרח צרפת. כשמדברים על השרדונה הצרפתי, הכוונה בעיקר לזה שמגיע מאיזור 'שאבלי', שנמצאת בחלק הצפון מערבי של בורגון. כשפוגשים יין לבן שכתוב עליו 'שאבלי', ברור שמרכיב הבקבוק הם ענבי שרדונה.

בבורגון יש חלון הזדמנויות קצר לגידול הענבים, כי זה איזור צפוני, שהחורף בו ארוך, ובתקופת האביב כשהקיץ מתחיל להפציע, פתאום יכולה להפתיע עוד מנת חורף, בדיוק כשהפרחי הגפן מתחילים ללבלב, קור או ברד יורידו את כל היבול לטמיון. לכן יש שנים שבתחילת האביב תוקעים הכורמים אבוקות של אש בין השורות, ועל ידי זה מחממים את הכרם, כדי לשמור על הזמורות או פרחי האשכולות הצעירים.

לכל גפן יש שפע עלים, וישנו הבדל ברור בצורת העלים של כל זן. יש עלים גדולים או בשרניים, עגולים או משוננים, אבל ה'שרדונה' מיוחד בכמות העלווה המרובה שלו, שזה בא כמובן על חשבון אשכולות הענבים. הכורמים נוהגים לגזום חלק ניכר מעלי הגפן.

ה'שרדונה' אינו זן ארומאטי, ועיקר הריחות ביין הינם ריחות שניוניים שנוצרים בזמן התסיסה. רוב היקבים מיישנים את השרדונה על שמריו, ולא מסננים את היין אחרי שהוא גומר לתסוס, אלא משאירים אותו בחבית עם השמרים [sur lie] ומדי כמה ימים עושים בטונאז', דהיינו ערבוב של השמרים עם היין. יינות שבאים במגע עם השמרים שנשארו לאחר תהליך התסיסה מקבלים טעמים חמאתיים.

יש יקבים שיש להם מתקן מיוחד עם גלגלים, שעליו יושבת החבית וכל החבית מתגלגלת ועושה סיבוב שלם בזמן הערבוב [כמו משאית ביטון. אבל החבית עושה רק סיבוב אחד מדי כמה ימים]. המעלה בכך היא, שלא צריך לפתוח את הפקק שסוגר את החבית ויכול לגרום לחימצון.

השרדונה התאזרח בארץ ישראל יפה, וגדל היטב בכמה וכמה סוגי אקלים. התוצאה תלויה בסוג הקרקע, שיטת התסיסה וצורת היישון שאחריה. קרקע גירית מביאה תוצאות של טעמים מינראליים ויותר טובים.

בתכלס', אפשר לשתות אותו עם מאכלי חלב, בקידוש שמיד אחר התפילה, ועוד בקבוק לסעודה הבשרית.

אציע בפניכם כמה שרדונאים טובים, חלקם היו בחבית וחלקם לא, מה לשתות? תקנו אחד כזה ואחד כזה, תחליטו בעצמכם מה להעדיף לשנה הבאה!

 

behayim shardonnay

יקב בן חיים, שרדונה רזרב 2016
השרדונה שכב עשרה חודשים בחביות בנות 600 ליטר, עם המשקעים. כשהיין היה קר מאוד היו בו ריחות לימוניים (15% סוביניון בלאן) כשהוא התחמם קצת, עלו בו ארומות נהדרות של פירות טרופיים. בפה הורגש נפח של יין וטעמים חמאתיים, טיפה עץ יין נהדר. 13.2% אלכוהול. לטענת היקב בתנאי אחסון נאותים היין יוכל להמשיך ולהשתבח למשך ארבע שנים לפחות. נעשו בסידרה זו סה"כ 4000 בקבוקים. 120 ₪. כשרות: רבנות מקומית, בד"צ בית יוסף, OK.

 

Yarden Chardonnay Odemיקב רמת הגולן - ירדן שרדונה כרם אורגני אודם 2014
כרם אודם לא נקרא כך בגלל שגדלים בו ענבים אדומים, אלא זה שם המקום. הכרם נמצאת בצפון רמת הגולן בגובה 1,200 מטרים, זהו הכרם הגבוה והקריר ביותר בארץ. חלקות השרדונה בכרם ניטעו בשנת 1989 ומנפקות בציר אחר בציר, איכות יוצאת דופן. הכרם מטופל בשיטה אורגנית משנת 1998.
היין תסס והתיישן עם המישקעים במשך שבעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות. 14% אלכוהול.
פה מלא וחמאתי, טעמים וריחות של ווניל וקלמנטינה. יין מאוזן נעים וטוב לשתיה. לטענת היקב בתנאי אחסון נאותים היין יוכל להמשיך ולהשתבח למשך שמונה שנים לפחות משנת הבציר. 95 ₪. כשרות: רבנות מקומית, OK.

 

barkan shardonnay16יקב ברקן, שרדונה ספיישל רזרב 2016
שילוב של ענבים שגדלים בכרמי היקב בהרי ירושלים ובאיזור ריחניה שבגליל, תסס והתישן בחביות עץ אלון ששה חודשים, 55% חביות חדשות והשאר חביות ישנות [יש מעלה לכל סוג חבית, ועל כך בכתבה נפרדת].
צבע היין זהוב בהיר, ובאף מרגישים ארומות של תפוחים ואפרסקים בשלים עם מעט ריח של עץ, בטעם מרגישים מעט חומציות פריכה ורעננה. אלכוהול: 13.5%.כשרות: בד"ץ חוג חת"ס פ"ת, בד"ץ בית יוסף, והרב דוב לנדא. 75 ₪.

 

 

CHARDONNAY 15יקב מוני, שרדונה רזרב 2015
הענבים גדלו בהרי יהודה בכרמים של משפחת ערטול, והותססו במיכלי נירוסטה, לאחר מכן הועברו ליישון של חצי שנה בחביות עץ אלון חדשות.
צבע צלול צהוב-ירקרק, ריחות לימוניים ותפוחים מעט מתוקים, קצת וניל, גוף בינוני חומצי טוב ונעים.
התיישן בחביות עץ אלון 6 חודשים.מחיר:80 ש"ח. כשרות: רבנות מטה יהודה, בד"ץ בית יוסף, OK (יבול נוכרי).

 

dalton chardonnaיקב דלתון, שרדונה אסטייט 2016
הענבים ליין זה מגיעים מכרם שנטוע על אדמת בזלת, בין כפר תבור לשדמות דבורה, ומשקיף על הר תבור. היין תסס במיכלי נירוסטה ובמעט חביות ישנות, עשייה כזו ללא חבית נקראת UNOAKED דהיינו ללא חבית, ובגלל שעשייה היו רק מעט חביות ישנות הם כמעט ולא נותנות טעמים של חמאה ושמנונית ביין, היין הוא פריך ונעים ריח של אשכולית ותפוח ירוק. מתאים לימי הקיץ. כשרות: רבנות מקומית, הרב מחפוד, OU. 59 ₪.

 

 

binChardonnay16יקב בנימינה שרדונה מסידרת  BIN  בציר 2016
הכרמים נמצאים ברכס הגלבוע בגובה 440 מטר ומשקיפים לעמק בית שאן ולעמק יזרעאל, היין לא התיישן בחביות, ובסיום התסיסה שארכה שלושה שבועות המשיך לנוח על משקעיו במיכלי הנירוסטה ולאחר מכן עבר הצללה, סינון ובקבוק.
שרדונה BIN נוצר במטרה ברורה, לייצר שרדונה "קליל", טעים ונגיש. זהו יין בעל גוף קל, ארומות רעננות של פרי הדר וחמיצות מאוזנת. מחיר: 30 ₪. כשרות: רבנות מקומית, חוג חת"ס ב"ב, OU.

 

Chardonnay TerraVיקב טרה וגה שרדונה, צ'ילה 2016
היין נעשה ביקב של לואיס פליפה אדוארדס, שנמצא בעמק קולשגואה שבצ'ילה, היבואן: 'הכרם'.
ריחות של דבש ומשמש, יין קליל וחמיצות עדינה, לא היה כלל בחביות עץ, רק במיכלי נירוסטה. כשרות: OU. 12.5% אלכוהול מבושל. המחיר 33 ₪.

 

 

ואחרון איך לא? שאבלי מקורי מבורגניה שבצרפת
chblisיקב Domaine Saint Prix Chablis
משפחת ברסאן מחזיקה בדומיין שבכפר Saint-Bris-le-Vineux, מאז המאה ה- 15, כיום מנוהלת האחוזה על ידי ז'אן פרנסואה ובנו פייר לואי, שממשיכים את המסורת המשפחתית בטיפוח הכרמים תוך שילוב טכנולוגיות מודרניות וידע עדכני [לא צריך לנסוע לשם, היין מגיע אלינו].
הענבים תססו במכלי נירוסטה, לשמירה על האופי הארומאטי והרעננות של היין.
ליין יש ניחוחות רעננים ופירותיים צעירים, החמיצות מזכירה תפוחי גראנד. יין מאוד נקי ומינראלי וטעם שיורי טוב. היבואן 'שקד', להשיג ברשת 'דרך היין' ובחנויות היין המובחרות
כשרות: משולש K. מחיר 130 ₪.

 

חג שמח
לחיים
שרגא