2024/04/20     י"ב ניסן התשפ"ד

יקב טפרברג

יקב 'טפרברג' שם שאומר ה כ ל

אין מי שלא מכיר את השם הזה, בגלל המגוון הרחב של התוצרת. וזה מתחיל בהכי נמוך.

 

 

בכל שמחת בר מצווה, עליה לתורה של חתן, שבת חתן, הולדת בת, כשעושים שמחה בבית או באולם של בית כנסת, מלבד כל המשקאות והמאכלים, איש לפי טעמו ומנהגו, יודע כל אחד שצריך לקנות גם ארגז אחד מיץ ענבים או יין פשוט - מתוק או יבש של טפרברג, שהרי כל אחד ואחד מגיע בשעה אחרת לשמחה, וצריך לעשות קידוש, מוזג כוס מלאה, שותה רק חצי והשאר נשפך.  כך שבכל אולם של בית כנסת יש במוצאי שבת שנים עשר בקבוקי מיץ ענבים בני ליטר וחצי כל אחד, והשם 'טפרברג' מככב בכל פינה.

אבל כולם יודעים גם שטפרברג זה לא רק מיץ ענבים,

אלא מה עוד?

תתפלאו לשמוע

עוד עשרות דברים!

וכל העשרות קשורים אך ורק ליין!

בפסנתר כנף ענק יש 88 קלידים, ובין אחד לשני יש חצי ורבע תו, בדיוק כך פועל פסנתר הפלא שנקרא 'טפרברג', יש בו יין לכל כיס ולכל דרגת מבין.

את העשרה הראשונים (ואפילו יותר) מוצאים בכל מרכול וסופרמקט שכונתי, ואת שאר  היינות היותר טובים צריך לחפש קצת. אין צורך לכתת רגלים עד אזור התעשיה ששם שוכן לו היקב, ולהקיש על שעריו כדי לקנות את היין, כי שרות ההפצה שלהם עובד מצוין, ובכל חנות יין משובחת, אפשר לבקש שיציגו לפניכם את מבוקשכם, ובעל החנות שאמור להבין בנושא, יציג את התוצרת בהתאם לכיס שלכם, ליכולת, לאהבת היין ולעוד כמה וכמה גורמים משתנים.

אין לי אחוזים במכירות שלהם, לכן מצידי יכולים הקוראים לקנות איזה יין שהם רוצים. אבל מי שאינו כל כך מבין, ובכל אופן רוצה שני דברים:

א _ לשתות יין טוב.

ב _ שלא יעבדו עליו.

בשבילו טפרברג הוא עצה יעילה.

מדוע?

יקב קטן שמוציא רק 30000 בקבוקים, עושה חשבון כמה זה עולה לו, ומחליט שהוא אינו יכול למכור את היין בפחות ממאה שקלים לבקבוק. עכשיו אם היין יצליח מאד, הוא ימכור אותו ב200 ש"ח לבקבוק, ואם הוא לא יצליח, היין בשום פנים אינו יכול לרדת ממאה ש"ח לבקבוק. זה לא קורה בטפרברג. שם יש צוות ייננים מקצועיים, והם טועמים את כל סוגי היין, מה שאפשר למכור ביותר הם לא ימכרו בפחות, ומה שחייב להימכר בפחות, הם לא ימכרו ביותר.

לכן כאיש קטן ולא מבין ביין, יכול כל אחד להיכנס לחנות יין ולומר "תן לי טפרברג ב60 ש"ח" או ב40 ש"ח או ב90 ש"ח, או ב200 ש"ח ותמיד תקבל תמורה מלאה למחיר.

אני זוכר שבשיעורי המוסר של המשגיח בישיבה הוא נוהג היה לחזור פעם אחר פעם על דברי רבי ישראל מסלנט, שאיש גדול נמדד דווקא בדברים הקטנים שלו.

אם תשאלו מה זה קשור לכאן?

נזכרתי במאמר הזה תוך כדי סיור ביקב 'טפרברג'. שם שָׂמִים לב לכל הפרטים הקטנים שמוזנחים בהרבה מאד מקומות אחרים. הסדר מופתי והנקיון שורר שם גם מאחורי הגדר והספסל, היכן שלא רואים.

לא יתכן מישהו שהוא חצי יום צדיק וחצי יום גנב, אלא הכל צריך להיות מושלם, ונעשה 'קומפלט'.

טפרברג לא אמורים להיות ספר מוסר, אבל יש שם יחודיות שאינה מובנת מאליה, זה כנראה בזכות האנשים המיוחדים המופקדים על המערכת.

פח האשפה, נקי, מסודר, מטופח, עם שקית נילון שיש אחראי להחליף ויש מפקח מעליו. הפח  גם יפה, הוא נעשה מחבית ישנה של יין שכבר אינה בשימוש. מה שנכון בחבית המשומשות והישנות של פח האשפה נכון גם בתוך החביות הריחניות שבמרתף. הכל נקי, מטופח, מסודר ומאורגן.

ישבתי עם הייננים הטובים של יקב טפרברג שיקי ואוליביה על כוס יין, כוס? כמה וכמה כוסות!!

אנשי שיחה נעימים ידענים ומביני יין מהשורה הראשונה, שופטים בתחרויות, בקיצור מיקצוענים.

בטפרברג יש כמה סדרות ורמות של יין וההבדלים ביניהם הם רבים בעיקר בכמות האשכולות שגדלות בשטח של דונם ובטיפול המשך ביקב. זה אומר שהם צריכים להבין גם באגרונומיה, ולא רק במה שצריך לדעת מאז שהענבים פוגשים את שערי המפעל.

VISION – חָזוֹן

זוהי הסדרה הנמוכה יחסי, יש בה ארבעה יינות אדומים וּשְׁנַיִם לבנים.  זה יין שולחני קלאסי וטוב, נעים לשתיה ואפשר להשיגו בכל סופר או מרכול שכונתי.

IMPRESSION – רוֹשֶׁם

זוהי סידרה יותר גבוהה וכמובן שגם יותר מטופלת, למשל  בשהייה בחביות (כ-6 חודשים) בסדרה זו ישנם ארבעה יינות אדומים יבשים ואחד חצי יבש; רוזה, ושלושה לבנים, יבש, חצי יבש ומתוק לקינוח (בציר מאוחר). יינות אלו כולם מענבים מאיזור הרי יהודה שנבצרו בשעות הבוקר, גם בסידרה זו היינות מבושלים, כך שהוא עונה על הקריטריטונים של הרבנות, להגיש אותו באולמות שמחה ואירועים.

INSPIRE – לְעוֹרֵר

זו סידרה שכשמה כן היא, נועדה להעיר ואכן מעוררת ומפתיעה. יין לא מבושל, בלנדים מעניינים וטובים, אותם טעמנו ונהנינו.

כמובן שהתחלנו מהלבן

גווצטרמינר - שנין בלאן

הבלנד הלבן, גוורצטרמינר - שנין בלאן, הִנּוֹ שילוב ייחודי בין זנים בעלי אופי מיוחד, המתאחדים לִכְדֵי יין שלם והרמוני. ביין הזה יש ריחות של משמש ואפרסק, עם תיבול עדין. היין רך וחברותי, יש בו שילוב של מתיקות מדומה וחמיצות עדינה.

את שלושת היינות אדומים שתינו אחד אחרי השני כדי למצוא את השוני והשווי שבהם. כמובן שהשוני רב, שלושה בלנדים שונים אחד מהשני לחלוטין.

מריטאז'

בלנד בורדו אהוב וקלאסי, מורכב מענבי קברנה סוביניון, מרלו, פטי וורדו וקברנה פרנק. היין התיישן בחביות שמונה חודשים, מאופיין בפרי בשל ומרוכז גוף בינוני טעם ירקרק קצת עם סיומת נעימה.

מלבק - מרסלן

יין בעל צבע אדום כהה שהתיישן שמונה חודשים בחבית, טעמים של פירות אדומים כהים כמו דובדבנים, אוכמניות ושזיפים קצת מתובלים, ריחות מיוחדים, סיומת ארוכה. לדעתי המרסלן נותן תיבול מיוחד ביין גם בטעם וגם בריח.

גראנש - סירה - מורברדרה- מרלו

זה היין העדין והרך מבין הבלנדים של סידרה זו, גם הוא כְּאֶחָיו, שהה והשתבח בחביות שמונה חודשים, צבע נהדר, יין עגול ועשיר, כיף לשתיה.

 

ESSENCE – מַהוּת

ארבעה יינות אדומים ולבן אחד. קברנה, מרלו, מלבק, יין מחוזק ושרדונה.

קברנה סוביניון

היין הינו שילוב משני כרמים נבחרים, מהגליל העליון ומהרי אפרים. לאחר יישון של 18 חודשים בחביות, כל יין בנפרד, הוחלט על אחוזי השילוב משני הכרמים, ובסוף עוד 10 חודשים התבגרות בבקבוק,  והתוצאה יין כהה ומרוכז, ריחות פטל, אוכמניות ושזיף מתקתק, קפה ואדמה עם ניחוחות קלוים מהחבית. גוף בינוני, חמיצות עדינה וסיומת טובה.

מרלו

גם הוא  שילוב של שני כרמים נבחרים, הראשון מעמק האלה שאיזור זה נמצא מעולה לגידול ענבי מרלו והוא מעניק ליין את הרכות הקלאסית של המרלו  והכרם השני בהרי אפרים שמעניק את מבנה היין המוצק יותר. לאחר יישון של 18 חודשים בחביות כל יין בנפרד, נטעמו החביות והורכב הבלנד הסופי של היין, היין המשיך להתבגר בבקבוק למשך כ-10 חודשים נוספים לפני  יציאתו לשוק.

התוצאה צבע אדום חזק, עם ריחות של פירות אדומים כמו דובדבן ותות, יחד עם ניחוח עדין של טבק ואורנים. יין רך, חלק ונעים עם סיומת עדינה וטובה.

יין אדום מחוזק (סגנון פורט)

היין בעל צבע אדום כהה, מאופיין בריחות עדינים של שזיפים ופירות יבשים, וארומות של קפה ועץ קלוי. ליין ניחוחות, המזכירים משרה של דובדבנים ועוגת פירות והוא בעל מרקם וסיומת עשירים ורכים.

תהליך ייצור יין מחוזק בקצרה

בציר פרטני לאחר מכן תסיסה בצורה  שגורמת  למיצוי טעמים, ארומות וצבע מזגי הענבים.

כאשר היין מגיע לרמת המתיקות הנדרשת, נסחטים הענבים בסחיטה איטית ועדינה, מוסיפים כהל ענבים לרמה של 16.5%, במטרה לעצור את התסיסה ולשמר את המתיקות הטבעית.

לאחר מכן החל היין תהליכי התבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות ישנות, תחת כיפת השמים, למשך 15 חודשים.

 

LEGACY – מוֹרֶשֶׁת

מהסידרה הזו טעמנו את הפטי וורדו והפטיט סירה.

מהנסיון של הייננים (זוהי מורשת) באיזה מקום הכי טוב לגדל זן מסויים של גפן, וכך הוחלט על יינות הדגל של היקב הלא הם שלושת ה"לגאסי"

פטי וורדו

הענבים ליין זה מגיעים מכרם יחיד מה שנקרא "סינגל ויניארד" בהרי יהודה, מדללים את הכרם כשהענבים עדיין פרחים או סמדר, כדי שהכרם יניב יבול נמוך ואיכותי,  זה מעניק ליין ריכוז טעמים רב והרמוניות מלאה בין מרכיבי הפרי. הענבים נבצרו והגיעו ליקב לפנות בוקר, ואחרי תסיסה איטית וארוכה, וסחיטה עדינה, התיישן בחבית כשנה וחצי והתבגר בבקבוק עוד כשנה.

היין הוא בעל צבע כמעט סגול, כהה ועמוק כיאה לפטי וורדו, ריחות של פירות בשלים  גוף מלא עם טעמי חבית עדינים הרמוניה מעולה, וטעמו נשאר גם זמן רב לאחר הלגימה.

פטיט סירה

גם יין זה הגיע מכרם יחידני בעמק אילון, שכמו שכתבתי שעל פי המסורת והניסיון הוחלט שזה המקום וזה הזן שראוי לגדל בו את הזן הזה. יבול נמוך מעניק ליין ריכוז טעמים רב (כשיש יבול נמוך הענבים הרבה יותר מרוכזים). הענבים נבצרו והגיעו ליקב לפנות בוקר ואחרי תסיסה ארוכה וסחיטה עדינה קבלנו יין אדום כהה ועוצמתי, עמוק ומלא נוכחות. איזון טוב בין הפרי לחבית ששם הוא שכן שנה וחצי, אבל את ההתבגרות והרכות שלו הוא כנראה גם קיבל מעוד שנה ששכב בבקבוק.

לסיכום ביקב טפרברג יש מגוון רב של יינות, מיינות מתוקים פשוטים וזולים ועד יינות פרמיום ברמה גבוהה מאוד ומי שמעוניין לטעום יש לו כמה אפשרויות, הדרך הרגילה לגשת למרכול וליינות הטובים יותר לחנות היינות הקרובה ולרכוש מהמגוון הגדול.

דרך נוספת לטעום מהיינות של טפרברג היא לבוא ולהשתתף בתערוכת היין של חנות המשקאות "פיופ" שמתקיימת זו השנה החמישית ברציפות, בבניני האומה בירושלים בימים רביעי וחמישי 9-10.3.16, ערב ראש חודש וא' ראש חודש אדר ב' מ 17:00 ועד 23:00 החניה חינם. ותמורת 90 ש"ח כל אחד מקבל כוס זכוכית איכותית ובקבוק מים שאיתם הוא מסתובב בין הדוכנים הרבים וטועם את התוצרת של יקבים רבים ( 40 ) שיציגו שם את מיטב תוצרתם.

לדעתי זו באמת הזדמנות לראות ולהכיר ולהריח ריחות וטעמים חדשים, שאין לנו דרך אחרת להכיר אותם.

לדוגמא: מי  שאומר "אני אוהב קברנה", זה אולי בגלל שפעם הוא קיבל כזה יין אחד משובח. אבל בהחלט יתכן שהוא לא טעם עוד יינות משובחים, קברנה פרנק זני הוא טעם פעם? אולי זה  יותר יתחבר אליו? אולי לא?! ללכת לקנות משהו שאולי אוהבים ואולי לא, גם זו לא אפשרות סבירה. לכן כשהולכים לתערוכה, לומדים, מריחים ומכירים טעמים נוספים ויתכן שגם יאהבו אותם.

לעמוד היקב