2024/04/16     ח' ניסן התשפ"ד

יקב אדיר

יקב אדיר

חשבנו שאנו יודעים מה זה "אדיר"

הרי במפורש נאמר: "אַדִּיר בַּמָּרוֹם השם" (תהילים צג/ד). כמו כן נאמר: "צָלְלוּ כַּעוֹפֶרֶת בְּמַיִם אַדִּירִים" (שמות טו/י). שורש זה מופיעה כעשרים פעם בתנ"ך. ההסבר הזה ב"אדיר" הוא באמת נכון, וממילא יש לנו הסבר אדיר לשם המיוחד של "יקב אדיר". אבל מסתבר שֶׁשָּׁם יודעים בנוסף גם לשחק עם האותיות.

האות א' היא של "אשכנזי", האות ר' היא של "רוזנברג" אלה שני השותפים מייסדי היקב, מוותיקי המשפחות בכרם בן זימרה.

בין האותיות א' ר' יש גם את האות ד' של "דיר" ואת האות י' של "יקב".

הסטוריה: משפחת אשכנזי עלו מטורקיה ומשפחת רוזנברג עלו מאירופה אחרי מלחמת העולם השנייה שתי המשפחות היו שכנים בכרם בן זמרא.

אליהו אשכנזי למד חקלאות ויחד עם רוזנברג  החליטו לגדל גפנים ועיזים גפנים ליין ועיזים לחלב וגבינות.

חלב אדיר הוקמה בשנת 1995 כמחלבה שמתמחה בייצור גבינות עזים. הידע לייצור הגבינות נרכש ע"י טכנולוגים מצרפת שהוזמנו לישראל במיוחד על מנת ללמד את מר אליהו אשכנזי, מנהל הייצור של המחלבה, לייצר גבינות קשות, חצי קשות, גבינות רכות ויוגורט. משפחות אשכנזי ורוזנברג, מדור המייסדים של מושב כרם בן זמרה, הקימו ב-1981 את העדר שמונה היום כ 2000 חולבות.

וכמובן לעניינינו האות י' שזה היקב שנבנה סביב הכרמים הרבים של המשפחה.

כך קבלנו את השם היצירתי "אדיר" שיוצר גבינות גלידות ויינות מעולים.

אבל בל נטעה לחשוב שזה הדבר האדיר היחיד שיש ביקב ההוא, יש בו עוד משהו "אדיר", הלא הוא היינן "אבי", ושם משפחתו כמובן "רוזנברג", איך לא? דור ההמשך שלא מבייש את השושלת.

יש בו שילוב מנצח, הוא גם יינן מיוחד, וגם אגרונום ואיש אדמה מושבע.

אנחנו פוגשים את היין בבקבוק, אנשי היקב פוגשים אותו כארגזי ענבים אחר הבציר, הבוצרים פוגשים אותו עוד בכרם, אבי פוגש את היין עוד בחורף! כשהגפן עדיין בתרדמת, כבר אז רואה אבי את הכפתורים שמהם עתידים לצאת ניצנים שיפרחו לאשכולות ענבים, וכבר אז יודע אבי כמה צריך לדלל, ומאיזה צד של הכרם צריך לעשות את זה, כדי שאת התוצאה הסופית יצליח להבין היטב גם מי שאינו יינן מקצועי.

אבל מאז שהענבים מתחילים לצמוח בכרם, ועד שאנו מוזגים כוס יין ריחני, עסיסי, טעים, מלטף ומיוחד, צריך לדעת עוד הרבה מאד דברים, וצריך גם להתאזר בארבע שנים של סבלנות.

הגפנים שלהם שגדלים בכרם בן זימרה שזה צור מחצבתם גם של המשפחות וגם של הכרמים גדלים בגובה רב וכנראה גם באחד האיזורים הטובים שיש לנו בארצינו אחת הסיבות לאיכות הגבוהה של  הגפנים שגדלים שם זה הקור הרב שיש שם בחורף שזה מרדים את הגפן ונותן לה לנוח כיאות בתקופת החורף. ולעומת זה באביב ובתחילת  הקיץ כשיש הבדלי טמפרטורה גבוהים בין החום המעיק של היום לבין הקור חודר העצמות של הלילה זה עוזר להתפתחות טובה של הענבים.

אבל כמו שאתם זוכרים כבר מחסור בשמש ובנוסף גם עוד קור זה מתכון בטוח לחומצה גבוהה וזו מעלה וחיסרון.

אחת המעלות שחומצה גבוהה עוזרת לשמירה על היין לאורך זמן אבל זה גם חמוץ בשביל זה צריך יינן טוב שיודע לאזן  ולחפש את היינות היותר בשלים ולערבב אותם יחד ופה מתגלה המקצועיות של אבי היינן.

 

בסדרת כרם בן זמרא יש בלנד ושלושה יינות זניים קברנה, שיראז ושרדונה.

יינות אלו עברו תהליך יישון בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי למשך תקופה של 12-14 חודשים, ולאחר מכן עברו תהליך יישון נוסף של כמה חודשים לאחר  הביקבוק.

יינות כרם בן זימרה קלים לשתייה ומעניקים חווית יין מענגת במיוחד. יינות אלו מציעים שילוב טעמים מהנה המתאים למגוון ארועים והזדמנויות שתייה.

לבנד המיוחד קוראים A והוא כל שנה משנה את אחוז מרכיביו לפי טעמו האישי שחל אבי היינן הרכב הזנים:שיראז, קברנה סוביניון,קברנה פרנק.

מכרם הפלטו  שנמצא בגובה 870 מטר לאחר תסיסה וסחיטה עדינה מתיישן היין בחבית חדשות(רוב) וישנות(מיעוט)  כשנתיים.

הגוון של היין הוא אדום נוטה לסגול סגול כהה ליין אף עשיר בפרי שחור קצת ירקרקות, וניל, טבק וסיגארים, מגוון תבלינים רחב,  גוף בינוני ועץ דומיננטי אך לא משתלט וסיומת מתמשכת (120₪).

הקברנה סובניון מאותה הסידרה היחיד שנשאר במלאי הוא משנת 2011 כל הבצירים הקודמים אזלו.

גם הוא כמו יתר אחיו מסידרת כרם בן זמרא  מגיע מהכרם שנמצאת בגובה 870 מטר ומתיישן בחביות קצת יותר משנה הצבע שלו  אדום סגול

ליין אף עשיר בפירות אדומים ושחורים בשלים, שזיפים  ופטל אדום, מעט קפה וקקאו, יין חומצי עם טנינים עוצמתיים אך רכים, סיומת נעימה ומתמשכת.(90 ש"ח)

וליין הקינוח ה"פורט" או כמו שצריך לקרוא לו סגנון הפורט יש שיטת ייצור שונה  הענבים מגיעים  מבציר מאוחר, התסיסה היא חלקית עד לרמה הרצויה של סוכר, לאחר מכן מוסיפים אלכוהול על מנת לעצור את המשך התסיסה, ואז מכניסים אותו לחביות לכשלוש שנים כשהחביות נשארות בחוץ בגשם ובשמש.

הצבע שהוא מקבל אחרי שלוש השנים האלו הוא אדום/חום עם טעמים של פירות בשלים ודבש טאנינים חזקים וסיומת נעימה (100 ש"ח).


תכלס ישבנו במרפסת של מרכז המבקרים חצר מדהימה עם מזרקת מים, פלטת גבינות עיזים עשירה גבינות קשות ורכות מעולות ויין טוב אין מה להוסיף.

לעמוד היקב