פרשת מקץ, תשפ"א, יקב רקנאטי, מד בלנד.

medblend17פרשת מקץ, תשפ"א, יקב רקנאטי, מד בלנד 2017

כיום שיש מחשב קל לדפדף בלוח השנה קדימה ואחורנית, אבל פעם קנו בתחילת השנה לוח, בסוף השנה ראו "תכלה שנה וקללותיה", זרקו אותו ולקחו חדש שפותח: "תחל שנה וברכותיה". מי שרצה לדעת מה היה בשנים קודמות, צריך היה להסתמך על הזיכרון של הזקנים, ואכן כששאלו זכרן בן שמונים: "כמה פעמים לא הייתה פרשת מקץ בחנוכה"? הוא ישיב: "מאז שאני זוכר, לא יותר משלוש פעמים". השנה תהיה פרשת 'מקץ' מחוץ לחנוכה, לא כל כך מחוץ לגמרי, מפני שבשבת יש דין: "מוסיפין מחול על הקודש", אז הדקות הראשונות של שבת, לא מוחקות את חנוכה של יום שישי, אלא זה גם חנוכה וגם שבת. אז גם לשבוע זה עדיין מתאימה הבדיחה, שהמרוקאים טוענים שהם הביאו אותה לארץ, שחג החנוכה רמוז בראשי התיבות 'מקץ', שזה: "מצאו קנקן צֶ'מֶן", אבא שלי אומר שגם בפולין אמרו את זה, אבל המרוקאים הזקנים אומרים ש' כמו צ' לכן הם מאמצים לעצמם את הבדיחה. שיהיה.

אם אין לנו כל שנה 'מקץ' בחנוכה, הרי שהשנה זכינו בהפטרה נדירה, שהרי בחנוכה מדלגים את ההפטרה וקוראים 'רני ושמחי', אבל פעם בעשרים שנים בערך אנו פוגשים את ההפטרה שפותחת במילים: "וַיִּקַץ שְׁלֹמֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם", את מה שהיה אחר כך תראו כבר בקריאה של שבת, אני רוצה לספר מה היה החלום. בגבעון הקריב שלמה קרבנות רבים, אחר כך ה' נראה אליו בחלום ושאל אותו, אם הוא רוצה חכמה או כסף, שלמה ביקש חכמה, והמקרא מדגיש שהבקשה הזו מצאה חן בעיני ה' (מ"א פרק ג'). יש לשאול: "מי לא יבקש חכמה"? כל ילד בישיבה קטנה, שכבר הספיק ללמוד מעט תורה, יגיד שהדבר הכי חשוב זה להיות תלמיד חכם. מה אם כן החכמה הגדולה של שלמה? התשובה היא ששלמה המלך השיב את זה בחלום! מי שמדבר על תלמיד חכם, כשעובר לידו מתמיד כפוף, עם גמרא תחת בית השחי, העיניים שלו לא יוצאות מרוב קינאה, אבל כשיראה פוֹרְשֶׁה או לימוזינה... מה קורה? החלום נובע מריצפת הנפש, ולשם לא כל כך מהר תחדור אהבת החכמה.

האם אני נסחף לדבר כמו משגיח בישיבה? אולי, אבל יש לדעת שלהיות יינן ולעשות יקב, לא מספיק להחליט "אני רוצה להרוויח, לכן אני מתחיל לייצר יין", צריך לחלום על זה בלילה. מי שאינו מאמין, ילך בעונת הבציר באישון לילה ואפילה ליקב, ויראה שיש שם פעילות, מה עושה שם היינן באמצע הלילה? הוא מקשיב לביעבוע של התסיסה. האם הוא מוסיף חומר? מווסת את הקור והחום? לא! הוא לא עושה שום דבר, רק מקשיב. "ואם הוא יבוא להקשיב מחר בבוקר"? מי ששואל את השאלה הזו, שלא יעשה יין. שאלתי בתחילת הקטע, אם אני נסחף לדבר כמו משגיח, מסתבר שכן, כי מה שנכון ביין, נכון שבעתיים בתורה.

יש לי הצעה ליין שטעמתי השבוע מ'יקב רקנאטי'. 'מד בלנד אדום', בלנד של שלושה זנים ים תיכוניים. קריניאן, מרסלאן ופטיט סירה. לאחר בציר ידני וסלקטיבי, הותססו כל אחד מהזנים בנפרד, חלקם עם שזרותיהם וחלקם כגרגרים שלמים בלבד, למשך כ 12 ימים.

בסיום תהליך התסיסה הופרד היין מהקליפות כנוזל חופשי (ללא סחיטה),

לאחר מכן התיישן היין כעשרה חודשים בחביות 500 ליטר בנות שנה ושנתיים.

הצבע אדום כהה ובוהק, יין מהודק, ריחות של פירות בשלים, ריח מינרלי, מעט מנטה, גוף קליל טאנינים עדינים, סיומת נעימה וארוכה.

אלכוהול: 12.5% כשרות: רבנות איזורית, O.U, בד"צ בית יוסף, חוג חת"ס ב"ב. המחיר 85 ₪ .

לחיים ושבת שלום

שרגא _ אתר היין הכשר

לעמוד היקב