פרשת ויחי תשע"ח, יקב הרי גליל, מירון.

myronיקב הרי גליל,מירון 2014 

הביאני אל בית היין

 

בעונה זו הכרם במצב שינה, כל העלים נפלו, והשריגים ערומים בגשם, אין ענבים ואין אפילו עלים. על כן צריכים אנו לדבר על הכרם עצמו.

ואכן זה מתאים לפרשת השבוע להפליא.

הרש"י הראשון על פרשת ויחי אומר שפרשה זו סתומה בגלל שעם פטירת יעקב התחילה הגלות, שסתמה את הלב והעיניים של בני ישראל (ויחי מז/כח). ואכן השבוע עשרה בטבת, שבו החל המצור על ירושלים.

על זמן מתן תורה נאמר: "הביאני אל בית היין" (שיה"ש ב/ד), הר סיני הוא מרתף יין  ענק  (במדב"ר ב/ג), עד שבני ישראל הגיעו לשם, היה היין שמור במרתף. בעקבות מתן תורה חילק ה' את ה'יין' דהיינו התורה לכל העולם.

כאשר בית המקדש היה קיים ישבו הסנהדרין  בלשכת הגזית בצורה של גורן חצי עגלה, כדי שכל החכמים יראו זה את זה, ואם יבוא אורח\דרשן\עד\נאשם, או כל מי שצריך את החכמים, יוכל לעמוד במרכז, כדי שהוא יראה את כולם וכולם יראו אותו (סנהדרין לז/א). על צורת ישיבה זו שיבח המקרא את החכמים, ואמר: "שררך אגן הסהר, אל יחסר המזג", פירוש, שלא יחסר יין, כלומר תורה (שיה"ש ז/ג). 

חכמי התורה היו מרכז החיים היהודי, וכל העניינים הרוחניים, החומריים והמדיניים התנהלו על פיהם, גם המלך, גם שר - הצבא, אבות בתי- הדין, ראשי הערים וראשי בתי -האב, כולם באו לשאול את פיהם, להתייעץ איתם, לדון בכל השאלות העומדות על הפרק, והמון העם היה בא להתברך מהם, ולספוג מקדושתם. 

אך מעת שגלינו מארצנו ונחרב בית מקדשנו, שינו חכמי התורה את צורת ישיבתם, שתהיה שורות ישרות כמו כרם.  כי בגלות, התורה אינה בתפארתה, לא אצל המון העם, אלא רק אצל החכמים. 

עץ הענבים הוא צנוע, נמוך, נסמך על כלונסאות ואינו מעורר רושם, אבל הוא מניב פרי לתפארת המשמח אלוקים ואנשים (שופטים ט/יג). כך צריכים להראות גם תלמידי החכמים, שיתנהגו בפשטות, בענווה ובצניעות. אבל, כאשר מקבל הגפן סמיכה, הוא יכול לטפס ולהישען עליה, ולהצמיח ענפים למרחק רב. אלה הם תלמידי החכמים המקבלים גיבוי מהעם, וההנחיות שלהם מתפשטות לעבר כל שכבות העם.

לאחרונה טעמתי יין בשם "מירון" של יקב "הרי גליל" ליין יש צבע סגול עמוק, גוף מלא, מרקם קטיפתי וסיומת ארוכה ואלגנטית.

הוא בלנד  80% סירה, 10% קברנה סוביניון, 10% פטי ורדו, יין נעים לשתייה. מחירו 95 ש"ח. 

שבת שלום ולחיים

שרגא

לעמוד היקב