2024/04/19     י"א ניסן התשפ"ד

פרשת כי תצא תשע"ז, דרך ארץ, שרדונה.

Chardonnay derecheretzדרך ארץ , שרדונה 2016

כבר סוכם שיין לא מתחיל ביקב, אלא עוד בכרם.

פרשת כי תצא יוצאת בסוף הקיץ, בדיוק בעונת הבציר, ואכן כך כתוב בפרשת השבוע: "כי תבצר כרמך, לא תעולל אחריך, לגר ליתום ולאלמנה יהיה" (דברים כד/כא).  מסביר רש"י שאם מצאת בו עוללות לא תקחנה. ממשיך רש"י:  איזו היא 'עוללות'?  כל שאין לה; לא כתף ולא נטף, [אבל אם] יש לה אחד מהם,  הרי היא לבעל הבית. עוד ממשיך רש"י: ראיתי בגמ' ירושלמית, איזו היא 'כתף'?  פסיגין זה על גב זה.  'נטף' אלו התלויות בשדרה ויורדות. עד כאן רש"י.

הסבר זה עדיין לא עשה אותנו לבוצרים מקצועיים. לשם כך הבה נתקדם, ונראה גם את עיקר שפתי חכמים, וכה דבריו:  שרביט אמצעי שבאשכול, קרויה 'שדרה' שדומה לשדרה של אדם, שמחברת את הצלעות, וכן מחוברים לו אשכלות קטנים,  הנקראין 'פסיגין'... וכשהפסיגין שוכבים זה על זה כמשאוי השוכבות על כתפו של אדם, לכך קרוי 'כתף', ו'נטף' הם גרגרי ענבים המחוברים הרבה בסוף השדרה, ונוטפין למטה, כל אלו אינם לעניים.  אבל כשאין בהם לא כתף ולא נטף אלא מפוזרים זו היא לעניים.

את הפרטים המדוייקים נוכל לדעת, כאשר נגיע פעם לכרם, ונראה כיצד נראה אשכול בריא ומלא, וכיצד נראים המדוללים, כאשר הם מדוללים קצת, הם עדיין שייכים לבוצר, והמדוללים מאד שייכים לעניים, שיגיעו אחר הבציר, לחפש מציאות.

לא סביר להניח שבכרם שמטופלת היטב יהיה יותר מאחוז או שנים של יבול כזה. אם זו כרם מסחרית, ומביאים ממנה 30 טון, יוכלו אחר הבציר לשעוט עליה מאה עניים, וכל אחד יביא לביתו 3 ק"ג ענבים. אם זו כרם ביתית ומשפחתית, יביא העני הביתה בהתאם.

בעל הכרם שרואה את גדוד העניים חוזר עם שקיות משוחזרות של המרכול השכונתי, חושב שהוא נדיב, אבל יש לו טעות! את המתנה הזו מקבלים העניים מה', מראש זה רשום על שמם בטאבו. לבעל הכרם אין רשות לקטוף את זה.

ממילא כבר בתחילת  האביב, כשהוא מסייר בכרם, ורואה אשכולות דלילים, לפי הכמות שלהם הוא יכול לקבוע כמה עניים יש בשכונה, וכמה ה' אוהב אותם.

אחר כך יכול גם הוא לאהוב אותם  ולהעניק להם קצת יין. כי מהיבול הדליל שלהם אם לא יצליחו לעשות יין, אלא רק לאכול. יין לשבת זה חשבון אחר.

השבוע טעמתי יין לבן שרדונה,סדרת "דרך ארץ", (סדרה של יינות שמיוצרות ב"יקב ברקן") יין פשוט, צעיר וכייפי שמתאים לכל אירוע ולכל ארוחה עם מאפייני פרי טרי ורענן. השרדונה מגיע בצבע לימון חיוור עם טעמים שינעמו לחיך הישראלי, ומספק תמורה נהדרת למחירו הנוח.

מחיר: 30 ₪. כשרות: בד"צ בית יוסף, חוג חתם סופר פתח תקווה.

לחיים ושבת שלום

לעמוד היקב