2024/03/29     י"ט אדר ב' התשפ"ד

פרשת בהעלותך תשע"ז, יקב מצודה, סטף.

יקב מצודה, סטף, קברנה סוביניון

טעמים וריחות ביין

כשהגפן גדלה בכרם, יש לפרחים ריח עדין מאוד וחלש מאוד, אבל כשיש הרבה פרחים, מציג הריח הזה נוכחות ברורה, ועליו נאמר: "הגפנים סמדר נתנו ריח" (שיה"ש ב/יג).

הריח של הגפנים תלוי מעט בזנים, לענבי הבר יש ריח יותר ברור. הצד השווה שבכל הריחות הוא, שהם מזכירים קצת לבלוב ופריחה של יסמין, מעניקים שמות לריחות אלה, כגון: "ריחות ירוקים", כמו של עשב.

אחרי שהענבים גדלים, יש להם ריח אופייני של ענבים מתוקים. אבל הרבה מאד ריחות אצורים בתוך הענבים, ממש כאילו שהם היו סוד.

רק אחר שבוצרים אותם ומרסקים אותם בריסוק קל, ומתסיסים אותם. לפתע פתאום פורצים מהם ריחות של כל מיני פירות, שלא מכניסים אותם לחבית, כגון: גוייבות, תפוחים, אגסים, אשכוליות, לימונים, ועוד. זה קורה במהלך התסיסה.

אחרי סיום התסיסה מופיע שפע ריחות חדש, פרחים ושלל פירות וירקות. זה עוד לא נגמר. תקופת-מה אחרי שהיין נכנס לחביות, יש לו כבר ריחות אחרים, פטריות, חמאה ושמנת.

בשלב יותר מאוחר יכולים להופיע ריחות של פירות יבשים, שוקולד, קפה, טבק ועוד. יש גלגל שנקרא "גלגל הריחות", על פיו ממיינים את הריחות לפי משפחות. חלק מהריחות מרגישים גם את טעמם ביין ולא רק את הריח.

כל האמור עד כאן הוא דוגמא חיוורת ועלובה, אבל בהחלט ממחישה, כיצד במן המופיע בפרשת השבוע, היו כל כך הרבה טעמים וריחות. ה' השאיר לנו דוגמא קלה וקטנה, שנוכל לדמיין את המן בערגה, ואף לדעת למה צריכים אנו להתגעגע. שהרי לעתיד לבוא, נאמר שבשחקים ישחקו מן לצדיקים. לעת עתה נסתפק רק במגוון ריחות.
אבל במן היו לא רק ריחות אלא גם טעמים, ולא סתם, אלא לפי בחירת הלקוח.

כתוב בפרשת השבוע: "והמן כזרע גד הוא ועינו כעין הבדלח... והיה טעמו כטעם לשד השמן" (במדבר יא\ז-ח).

המן הבסיסי היה עגול קטן, לבן ומבריק, והטעם היה כמו של המאפה שמטוגן וטבול בדבש, כגון: שבקייה, זנגולה, בקלאווה, ועוד.
לכן צריך אני הפעם לציין דווקא יין שיש לו ריח המציג נוכחות, אבל מצד שני גם הוא לא מאוד יקר.

ליקב מצודה יש מבחר של יינות טובים אבל הפעם בחרתי לכתוב על הקברנה סוביניון של סידרת סטף.

היין התיישן 12 חדשים בחביות עץ אלון צרפתיות, ארומה של פירות אדומים, גוף בינוני, היין מאופיין בטרואר האיזורי, פירותי נגיש ונעים. כשרות: בד"ץ איגוד הרבנים ו-o.k. 14.5% אלכוהול. 100 ₪.

אך יש לזכור, שצריך למזוג אותו לכוס רחבה, ולהשאיר אותו להתחמצן באויר הפתוח, ורק אז להריח, כי יין אינו פרפום סינטטי, שמרגישים אותו במרחק מאה מטר.

לעמוד היקב