2024/04/19     י"א ניסן התשפ"ד

פרשת אמור תשע"ז, יקב בן נון.

wineיקב בן נון, קברנה סוביניון \ מרלו

בפרשת השבוע שנאמר על בת כהן שנישאת לישראל, אם היא מתאלמנת או מתגרשת, היא חוזרת להיות כוהנת (ויקרא כב/יג).

זאת אומרת שבזמן הנישואין לא מתבטלת ממנה הכהונה, אלא נשארת כמו ניצן רדום.
שבוע שעבר ביקרתי ביקב "בן נון". כתבה ארוכה יותר על היקב תהיה אי"ה בקרוב.
לעת עתה אני שמח לשתף אתכם בחויה שהיתה לי שם הקשורה לפרשת השבוע.

ד"ר דני יניב שהוא רופא משפחה במודיעין, הוא בעל היקב וגם בעל הכרם, באתי לבקר אצלו יחד עם אבי שיחי', והד"ר לקח אותנו עם הג'יפ לסיבוב בכרם, והוא דיבר בהתלהבות על הצורך להיות מחובר לאדמה ולשורשים, ואף הפגין ידע רחב בכל הנושא האגרונומי.

כשהגענו לכרם ראינו שם פרחי ענבים קטנים. שאל אבי את בעל הכרם: מה זה שאומר שלמה המלך: "הגפנים סמדר נתנו ריח" (שיה"ש ב/יג). ממשיך אבי ואומר: "יש לי בבית כמה גפנים, והם לא מפיצים שום ריח"!

דני, קפץ מרוב שמחה לשמוע כזו שאלה, כאילו שהוא כבר מחכה לה 30 שנים. באותה שניה הוא כיבה את המנוע, יצא מהאוטו, פקד עלינו ללכת כל אחד בשורה נפרדת, ולחפש גבעול סורר שצומח מתחתית הגפן, מהחלק שלפני ההרכבה. החקלאים קוראים לו 'חזיר' וגוזמים אותו.

קל לזהותו, כי הגבעול שלו אדום, העלים נוטים להיות עגולים, וצבעם ירוק כהה. אכן מצאנו כמה כאלה, ובחלקם אף צמחו אשכולות ענבים. אמר דני אם הייתם באים לפני שבועיים, או בעוד שבועיים, לא יכול הייתי לענות על השאלה, עכשיו יש ב'חזירים' אלה פרחים, הנה התשובה, תריחו! זה ריח של פריחת הגפן, לפני עידן ההרכבות. כך נראתה הגפן הארץ – ישראלית המקורית, לפני שהרכיבו עליה זנים צרפתיים או אמריקאים, כדי לעשות את היין שמוכר לנו.

הסיפור הזה גרם לי לתובנות חשובות:

א _ יש לגפן ריח.

ב _ זה לא ריח של בשמים יוקרתיים, אלא משהו עדין, טבעי, מזכיר אדמה ומשטחי עשב ירוק עם טיפה ריח של יסמין.

ג _ לפתע הבנתי עוד משהו שקשור לפרשת השבוע. ביינות המשובחים אנו רואים שהיינן מציין את הטעמים והריחות של היין, ומעודי הייתי תמה, מהיכן הגיעו הריחות הללו והרי לפרחים של הגפן אין ריח!

כאן קיבלתי את התשובה.

הבסיס הטבעי של הגפן, לא איבד את התכונות שלו, אלא ממש כמו בת כהן, נשאר בו טעם וריח מקוריים, והוא מצליח להשחיל אותם אל תוך הענבים שצומחים על כנה מגזע אחר וענף השייך לשבט אחר.

האמת שעכשיו אני צריך להמליץ על היין של יקב בן נון אז מי שרוצה יש לו יין משנה שעברה שנעשה בהיתר מכירה אבל אם תחכו עוד קמעה תוכלו גם לרכוש את היין של בציר 2016 יין נהדר שמלווה את תהליך העשייה שלו יועץ היין המומחה לואיס פסקו, היינות שמייצר היקב הם שני בלנדים של קברנה ומרלו שניהם טובים וההבדלים מינוריים התיישן 10 חודשים בחביות עץ אלון. המחיר 90 ₪.

לחיים
ושבת שלום
שרגא

לעמוד היקב