2024/04/19     י"א ניסן התשפ"ד

פרשת יתרו תשפ"א, קברנה ירדן, יקב רמת הגולן.

cabernet16פרשת יתרו תשפ"א, קברנה ירדן 2016, יקב רמת הגולן

הפרשה פותחת: 'וישמע יתרו' (שמות יח/א), שואל רש"י: "מה שמועה שמע ובא"? ומשיב: "קריעת ים-סוף ומלחמת עמלק". קריעת ים-סוף הייתה המשך שרשרת ניסים שאירעו לבני ישראל במצרים, ועמי תבל הבינו שזה משהו פנימי בין ה' לבין עמו, לא נוגע אליהם, כמו במעמד הר-סיני, העמים שמעו רעשים מפחידים, שלחו לשאול את בלעם אם זו הקדמה למבול, והוא השיב להם: זה לא נוגע לנו, "ה' עוז לעמו יתן"  (זבחים קטז/ב). אבל מלחמת עמלק זה כבר משהו אחר. כולם ידעו שהמסלול של בני ישראל הוא לעבר ארץ כנען, הכותרת היומית בחדשות הייתה, באיזו נקודה על המפה נמצאים כעת בני ישראל. כל תזוזה של ענני הכבוד במדבר, הפכה להיות דיון ברשתות התקשורת. עמלק היה מעצמה. שוורצקופ שלח רבע מיליון חיילים למדבר, כי יש לו פיקוד עורף. עמלק עשה את זה, הגיע מהצד הדרומי של ים המלח, חצה את כל מדבר סיני, והגיע אל בני ישראל בגבול מצרים. והנה נגדע חוד החנית של כל עמי האזור, זה הלחיץ אותם כהוגן. אבל יתרו היה במדין, זה מעבר להרי החושך, יותר רחוק אפילו מהארץ הענקית המובטחת בברית בין הבתרים. איזו מנורה הדליקה מלחמת עמלק בלב שלו?

משה אמר ליהושע: "בחר לנו אנשים וצא הילחם בעמלק" (שמות יז/ט), יהושע לקח רק בחורים שבאותו יום היה יום ההולדת שלהם, זה עבורם מזל לְנַצֵח, כי ה' מסתכל עליהם מקרוב (חזקוני ועוד). כשיתרו שמע שזו סיבה לנצח, זה הפך לו את כל תמונת העולם, והכריז בהתפעלות: "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלהים" (שמות יח/יא), כותב רש"י: "מלמד שהיה מכיר בכל עבודה זרה שבעולם". יתרו הבין את הפרנציפ. במקום אחד גונב הכומר את ההצגה ליד בית הקברות, בין המתים הוא 'ענק'. במקום אחר הוא יודע להפחיד באסונות, השלישי מתאר את אש הגהינום, ועורך טכסים פגאניים להשתיק את כעס האלים הזועמים, שלא יביאו אסונות. כל אחד, ויראתו, והדרך לסלק אותה. אפילו ההוא שמביא מתנות בחג המולד, שיעשה את זה בלילה, כשהדלת סגורה, שישאיר מתנות בחוץ ויסתלק מהר.

לפתע מגלה יתרו משהו אחר, לא עוד סוג אלהים שזורקים לו קרבנות ואפילו ילדים, העיקר שלא יסתכל עלינו. פתאום יש עַם השולח לקְרָב דווקא את אלה שנמצאים בפוקוס, והם חוזרים עטורי ניצחון. זאת אומרת ששם זה עובד באהבה, שווה בדיקה. הלך שש מאות ק"מ במדבר, מהקצה הצפון מזרחי של ממלכת הירדן, עד הקצה הדרום מערבי של מדבר סיני, כדי להכיר את הדת שלא ידע עליה עד היום.

דוד המלך אומר: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה, בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהילים ק/ב). זו אינה המלצה, אלא הצורה לעבוד את ה'. על יין נאמר שהוא משמח לבבות (תהילים קד/טו). זאת אומרת שהקידוש שאנו עושים כהקדמה לסעודה, זו הפסיעה הנכונה הראשונה של עבודת השבת. השבת היא מקור הברכה לכל השבוע ('לכה דודי'). זאת אומרת שכל השבוע אמור לשאוב את ברכתו מהקידוש של ליל שבת, וכל שאר הטובות והברכות נמשכות דרך שער הברכה הפתוח.

השבת מברכים את חודש אדר, על כן אני מזכיר בזמן שזה חודש שהיין נמצא בחזית, יש לי ברוך ה' מבחר מעניין של הרבה דברים טובים, משובחים ומומלצים. הלואי שאזכה עד פורים להתנצל ולומר: "אזל, לא הזמנת בזמן". "למבחר לחץ".

מה נשתה השבוע? את מה שאני טעמתי השבוע. 'ירדן קברנה' 2016 של "יקב רמת הגולן"

היין עשוי היטב כמו כל היינות של היקב, ולא בכדי כמעט כל שנתון מקבל ניקוד גבוה וציוניים טובים בתחרויות שבו הוא משתתף.

צבע אדום כהה ועמוק, ריחות של פירות בשלים, מתיקות מדומה, חמיצות עדינה ומאוזנת. או בקצרה 'יין מעולה'.

המחיר כ-150₪ אלכוהול:14.5%. כשרות: הרב אויירבך ו-.O.K לחיים ושבת שלום

שרגא – אתר היין הכשר

לעמוד היקב