2024/04/16     ח' ניסן התשפ"ד

זה ברור, מי שאינו שולט – אסור לו לשתות

 

הרב מרדכי רוט

עלומים המרכז החרדי לחיים בריאים שיטת רוט

לאדם שמאבד שליטה אסור לשתות אלכוהול שמטרתו בסך הכל לשמש כלי עזר חיצוני לשמחה • הגישה האידיאלית להתאמן ולהכין את הגוף לשמחה אמתית בלי צורך בעזרים

הייתי באחד מבתי הכנסיות בשבוע האחרון ואני שומע דו שיח בין שני בחורים. "נו, אתה הולך לשתות בפורים? כמה תשתה? אתה משתכר? אתה משתולל כשאתה שותה? איזה יין קנית?" והשני עונה לו בהתלהבות "אני שותה רק וודקה, זה עושה לי הכי טוב. בדרך כלל כוס וודקה אחת אני שיכור לגמרי, השנה אני הולך להשתכר עד הסוף", מבטיח הבחור השני, "אני הולך לגמור בקבוק וודקה.. תהיה בטוח שיצטרכו מנין אנשים כדי להשתלט עלי". ועוד כהנה וכהנה שאלות ותשובות, ממש פלפול עמוק, סודות עמוקים בענייני היין והאלכוהול.

איני נכנס לעניין של השתייה בפורים, כל אחד יעשה כעצת רבותיו. אך זה ברור שמי שכשהוא שותה אינו שולט על עצמו ועל מעשיו – אסור לו לשתות. אדם שהוא שותה וזה גורם לכך שהוא יכול לשבור דברים, להרביץ ולסכן את עצמו ואת הסובבים אותו – לדעתי אסור לו לשתות בשום פנים ואופן.

אחרי פורים האחרון היה אצלי בחור שהיה ממש שבור נפשית. יותר נכון לומר שעבר עליו משבר מאוד עמוק. בפורים הוא שתה ללא אבחנה, איכשהו ברחוב התגלגלה קטטה והוא כטוב ליבו ביין הכניס אגרוף ליריבו ושבר לו את אפו. האדם איבד את ההכרה וכמובן הגיעה משטרה, פינו את אותו אדם לבית חולים ואותו פינו בכוח רב לבית מעצר.

מדובר בבחור טוב ורציני, שיושב ולומד, ופרסום כל הסיפור הזה שעצרו אותו באמצע פורים כשהוא אזוק בשתי ידיו, לאחר שניסה 'לטפל' גם בשוטרים, שהרי ליין יש מעלה שהוא גורם לך לא לפחד מאף אחד, כולם נראים אותם דבר – אותו בחור הסתבך מאוד. הוא ישב במעצר יומיים, תבעו אותו במשפט כי הרי בכל אופן האף של השני נשבר וגם על זה צריך לשלם. לאחר ההתפכחות מהיין הוא ממש התבייש לחזור לישיבה, כולם דיברו על המקרה הזה והוא היה במשבר עמוק, היה זה תהליך שלם עד שהוא חזר לעצמו.

לכן אנשים שיודעים שהם לא שולטים במעשיהם אסור להם לשתות כלל וכלל.

בפורים יש מנהגים שונים לגבי שתייה ואני לא מתערב בזה, רק אסביר את הדינמיקה של האלכוהול בתוך הגוף, ואת העובדה שאנחנו לא ממש זקוקים לו.

ידוע שפורים זהו יום גדול לפעול בו ישועות גדולות לכלל ולפרט. יש מצווה בפורים, מצוות שתיה עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, שאותה הרבה אנשים מקיימים בהידור רב עד למאוד. ניתן לראות כבר שבוע לפני פורים אנשים סוחבים שקיות וקרטונים מלאים בבקבוקים מכל הסוגים. פורים זהו יום נפלא למשווקי היין והאלכוהול. זה בטוח שאנחנו לא בתקופת היובש.

(תקופת היובש הייתה תקופה של שלוש עשרה שנה בין השנים 1920 ועד 1933. בתקופה זו נאסר ברחבי ארצות הברית על מכירה, ייצור, יבוא והעברה של משקאות חריפים מסיבות של בריאות ודאגה להתנהגות מוסרית של הציבור).

כשאדם שותה אלכוהול זה משפיע על הדופמין שבמערכת העצבים, על ההתנהגות הקוגניטיבית וההתנהגותית, כגון קשב וריכוז, שליטה מוטורית, שיפוט, וכן מרגיע את הגוף במצבי לחץ. בטוח שכל יהודי שותה כדי לקיים מצוות עד דלא ידע בהידור רב וכן כדי להתקרב להשם יתברך.

ישנם אנשים שמכורים לאלכוהול כמו לסמים, כשאדם שותה אלכוהול זה משפיע על הדופמין, נוצרת אצל האדם התניה שכל פעם שרע לו הוא הולך לשתות וככול שהמוח מתרגל לכמות הדופמין שמשתחרר מכמות אלכוהול. בפעם הבאה זה לא ישפיע על האדם והאדם יצטרך להגביר את כמות האלכוהול או הסם שהוא צורך.

אדם שטוב לו עם עצמו לא צריך את האלכוהול או כל דבר חיצוני כדי להגיע לרוגע ושמחה.

מחקרים רבים מוכחים שחשיבה חיוביות משפיעה על הדופמין והסרוטונין שאחראים בין היתר על המצב רוח שלנו. חשיבה חיובית ובריאה משנה את רמת השחרור של הדופמין והסרוטונין.

הנפש שלנו היא כמו שריר. אם נתחיל להרים משקולות, לא נראה את מסת השריר גדולה בתוך יום, ורק לאחר חודש או חודשיים נתחיל לראות תוצאות, כך גם בנפש אם אנחנו מתחילים לשנות את הגישה השלילית כלפי עצמינו וכלפי העולם, לא נראה שינוי תוך יום, נתחיל לראות רק אחרי תקופה של אימונים בעקביות ובנחישות.

כמטפל אני רואה שוב ושוב כמה גישה חיובית ושמחה יכולה לשנות חיים שלמים ללא גבול וללא צורך באלכוהול ומוצרי לוואי נוספים. בואו תנסו לבדוק זאת בחודש אדר הזה – תפחיתו את כמות השתייה ובמקום זה תחשבו מחשבות של אומץ של שמחה של אהבה של ביטחון של שלום של סליחה. לא תאמינו כמה תרגישו אחרת, הדופמין והסרוטונין שלכם יעלה ויקפוץ מעלה מעלה גם ללא יין וודקה ושאר סוגי השתייה השונים.

מחשבות טובות וחיוביות נשארות לנצח, השפעת האלכוהול מתפוגגת מהר מאוד, ולמה שנהיה תלויים בעזרים חיצוניים כדי להרגיש טוב עם עצמנו? לא עדיף שפשוט נעשה עבודה עצמית שתיתן לנו הרגשה טובה ותישאר ככה לתקופה ארוכה? מאחל לכל עם ישראל שנהיה שיכורים משמחה ולא מיין.

לתגובות: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.