לקראת סעודת פורים

 

יין מותר לסוכרתיים?

עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC

שתיית יין בפורים היא מנהג ומשמשת חלק בלתי נפרד ממצוות סעודת חג הפורים ומשמחת החג- אך האם מותר גם לסוכרתיים לשתות וליהנות מהמצווה? ישנן המלצות רשמיות ומסודרות לשתיית אלכוהול אשר לפיהן לגברים מותר עד 2 מנות ביום ולאישה מומלץ לשתות עד מנת אלכוהול אחת ליום. מנת אלכוהול היא מנה המכילה 15 גרם אלכוהול, לדוגמה: 330 מ"ל בירה, 140 מ"ל יין יבש, 30 מ"ל וודקה / ויסקי / ברנדי / ג'ין / רום. כמויות גדולות של אלכוהול אינן מומלצות כיוון שעלולות לפגוע בבריאות באופנים שונים.

קצת מידע על אלכוהול:

  1. גרם אלכוהול מכיל 7 קלוריות.
  2. יין אדום הוא אחד המשקאות האלכוהוליים הנחקרים ביותר בהקשר של בריאות הלב וכלי הדם בזכות הכמות הגדולה של נוגדי החמצון שקיימת בו.
  3. במידה ואתם סובלים מכבד שומני או כל מחלת כבד אחרת או מרמות גבוהות של טריגליצרידים (שומנים בדם) מומלץ להימנע משתיית אלכוהול כיוון שאלכוהול עלול להחמיר את מצב הכבד ותורם להעלאת השומנים בדם.
  4. כמות הפחמימות הנצרכת משתיית בקבוק בירה של 330 מ"ל היא שוות ערך לכ15 גרם פחמימות, כמות פחמימות המצויה בפרוסת לחם אחת או ב2 פרוסות לחם קל.
  5. האלכוהול עלול להוריד את רמת הסוכר בדם, עד למצבי היפוגליקמיה ועד מספר רב של שעות לאחר שתייתו כיוון שהוא חוסם שחרור גלוקוז מהכבד ומפריע לפעילות הורמונים המתנגדים לאינסולין בזמן היפוגליקמיה.
  6. ישנן תרופות אשר אלכוהול עלול להפריע לפעילותן. במידה ואתם נוטלים תרופות מרשם באופן קבוע ומעוניינים לשתות אלכוהול, וודאו עם הרוקח שזה אפשרי.

מה חשוב לעשות:

  • מומלץ להימנע ממשקאות אלכוהוליים בעלי ריכוז סוכר גבוה במיוחד כמו יינות מתוקים, שרי, סיידרים, קוקטיילים או ליקרים מתוקים.
  • יש לנטר את רמות הסוכר מספר פעמים לאחר שתיית אלכוהול, ובמיוחד אם מדובר בשעות הלילה ותוך כדי שינה.
  • יש לאכול ארוחה קטנה נוספת (כמו כריך למשל) לפני השינה על מנת להקטין את הסיכוי לנפילת סוכר בשעות הלילה.
  • תופעות שיכרות יכולות להיות דומות לתופעות של היפוגליקמיה (כאב ראש, בחילה, רעד והזעה), לכן לאחר שתיית אלכוהול מומלץ לנטר סוכר.  יש לשאת עליך תמיד סוכר זמין ותעודה מזהה או צמיד כיוון  שאנשים עלולים שלא לזהות אצל הסוכרתי את תופעת ההיפו בזמן השיכרות.
  • הטיפול במקרה של איבוד הכרה כתוצאה מהיפוגליקמיה קשה הנגרמת בעקבות אלכוהול הוא שונה מהרגיל בגלל השפעת האלכוהול. במקרה כזה זריקת גלוקגון לא תסייע אלא הזרקת גלוקוז ישירות לווריד לכן יש לוודא שסביבתך מודעת להיותך סוכרתי.

מה אל תעשו?

  • אלכוהול אינו דורש אינסולין כיוון שאינו הופך לגלוקוז.
  • יין יבש או חצי יבש מכילים מעט מאוד פחמימות ולכן גם עליהם אין לתת תוספת אינסולין.
  • היינות עלולים להביא למצב של היפוגליקמיה כתלות בכמות שנצרכה.
  • חשוב שלא לשתות אלכוהול על בטן "ריקה" אלא אך ורק בליווי ארוחה מורכבת המכילה את כל אבות המזון – בעיקר פחמימות,  אך גם חלבונים ושומנים.