ערב פתוח לקראת קורס ייננות

מדוע משתמשים בסוגי כוסות שונים לשתיית סוגים שונים של יין?

מדוע משתמשים בסוגי כוסות שונים לשתיית סוגים שונים של יין? שאלה זו ועוד רבות אחרות עמדו במרכזו של ערב פתוח שעמד תחת המוטו "סודות היין". את הערב הפתוח יזם "לומדה" - המכון החרדי ללימודי מקצוע, לקראת פתיחת הקורס המיוחל והמבוקש לייננות מקצועית.

הפרק הפותח של הערב היה "טעימות". לאו דווקא טעימות של היקבים הגדולים והמוכרים, אלא של יקבי הבוטיק שהוקמו בארבע שנים האחרונות, בידי בוגרי קורסי הייננות הקודמים של "לומדה". מדובר בלא מעט בוגרים, שבס"ד כבר "בוצרים" סיפורי הצלחה נאים, ותוצרתם תופסת מקום של כבוד במדפי היין הנחשבים בארץ ואף בעולם.

שיקי ראוכברגר, היינן הראשי של יקבי טפרברג, לקח את הנוכחים בערב, לטיול וירטואלי מודרך ע"ג מסך, ותאר את כל תהליך הפקת יין מהכרם לפי עונות השנה, מועדי הבציר וקביעתם, אזורי גידול שונים, זנים שונים, שיטות הזמירה והדילול, דרך מעבדת היין עד הביקבוק.

כן הסביר מדוע משתמשים בסוגים שונים של כוסות לשתיית סוגים שונים של יין, בהתייחס לסוג הטעם ומיקומו על גבי הלשון. מבנה הכוס משפיע על ריכוז הארומות והטעמים. לצורת הכוס והיקף מפתח שפתי הכוס תהיה השפעה על זרימת המשקה מהכוס אל חלל הפה, וגם באיזו נקודה על הלשון תיפגש עם היין. על הלשון ישנם רצפטורים, חיישנים של טעם. על קצה הלשון, ישנו ריכוז גדול של קולטני מתיקות, בירכתי הלשון החמיצות, וכן על זה הדרך. לפיכך, ישנה חשיבות למיקום שבו יצלול היין.

למשל, כוס ליין אדום, אמורה להיות גדולה יותר. יינות אדומים מכילים ארומות עזות יותר, ותפקידה של הכוס לבזר את הארומות האלה, עד כדי יצירת "זר" של ארומות. מזיגת יין אדום לכוס צרה, כמו זו של יין לבן, "תעלים" ארומות רבות בארומות אחרות, בולטות יותר. למרות זאת, כוס טעימה מקצועית, היא כוס בצורת צמח ה"טוליפ", צרה וארוכה מעט.

הרה"ג רבי דוד טהרני, מומחה בכשרות היין לצדדיה הרבים, שאף חיבר ספרים ומאמרים בתחום, הרחיב לבאר עד כמה דרושה השגחה ביקבים, וכן על הצורך שנאמני הכשרות ביקב, יהיו בעלי הבנה מקצועית בתחום וגם על הצורך הרב בהם גם ביקבים הקטנים. הוא ציין, שרוב הייננים בארץ אינם שומרי שבת וזה יוצר בעיות רבות בטועמי היין שאינם שומרי שבת. אף פתיחת הברז של החבית יוצרת בעיה חמורה. לשיטות מסוימות, אף לחיצת כפתור עשויה להוות בעיה. "תעשיית היין בכל שלביה מלווה באינספור בעיות הלכתיות שיש לתת עליהם את הדעת, וללא פיקוח צמוד לא ניתן לסמוך כלל על יצרני היין, כך שהיקבים וגם הגופים נותני הכשרות יחפצו באנשי מקצוע הבקיאים גם בצד ההלכתי ומבינים גם את ההליך המקצועי".

מר פטריק חבבו, מבכירי הייננים בארץ, שהוא גם המנהל המקצועי של קורס הייננות של "לומדה", הציג את הסילבוס של הקורס, ומסלול הלימודים לאורך עונות השנה, והסביר, כיצד מגיעים מהכרם עד לביקבוק. כן ציין שלאחר כל נושא עורכים חשיבה מעשית מה נלמד ומה ניתן להפיק ממנו הלכה למעשה. הלמידה מלווה בסיורים מקצועיים בכרמים, ביקבים ובמעבדות היין. כן ציין את אפשרויות התעסוקה השונות, שניתן לעסוק בהם בסיום הקורס: נאמן כשרות ביקב גדול, מתמחה יין ביקב גדול, עובד מעבדה ביקב גדול, יינן ביקב קטן, מנהל מרתפי חביות, שיווק יין במגזר החרדי, וכמובן הקמת יקב בוטיק, כפי שעשו בוגרים לא-מעטים, ושחלקם הרצו בערב, והגישו טעימות לנוכחים.

הרב מיכאל ווינט, מנהל מערך הלימודים ב"לומדה", שהנחה את הערב, קשר דברי שבח והוקרה למנהל מכון "לומדה", הרב יעקב ירוסלבסקי, שלא חוסך במאמצים ובמשאבים בכדי להציע מסלולי לימוד יישומיים עבור הציבור החרדי. "כפי שיעקב אבינו בירך בברכה שונה את בניו גם הנהלת "לומדה" השכילה להבין, שלא כל הציבור החרדי יוכל לעסוק לפרנסתו בתחום אחיד, ולכן "לומדה" משקיעה מאמצים רבים למציאת מסלולי לימוד חדשים ואטרקטיביים למגזר, הן מבחינת רמת הלימודים והן מבחינת גיוונם, הן לגברים והן לנשים.

כן ציין, שלמרות שבדרך כלל, אנשי המקצוע שומרים לעצמם את הסודות הכמוסים, ולא חושפים את הכל, בשונה הוא היינן שלנו, מר פטריק חבבו, המלווה את "לומדה" בקורס היינות השלישי, ובאמת מעוניין להכשיר דור של ייננים חרדיים, ולהעניק להם את כל הסודות המקצועיים בבחינת "נכנס סוד, יצא יין". הוא שיבח את שיקי ראוכברגר, יינן יקב טפרברג, היקב שלקח על עצמו את החסות לערב הפתוח, ולקורס בכלל.

הבוגרים שהקימו יקבי בוטיק, ציינו בדבריהם, את הצורך החד-משמעי בלימודים מקצועיים, בלעדם לא ניתן להגיע לרמה מספקת, וזאת מניסיונם האישי, שלמרות שבאו עם רקע וניסיון מלמידה עצמית, מהר מאד הבינו שזו טעות לוותר על קורס מקצועי. כן הדגישו, כי נהנו מהיכולת לדבר בצורה ישירה ובלתי אמצעית עם אנשי המקצוע מהשורה הראשונה, וכן על האפשרות ליצור עימם קשר גם לאחר סיום הקורס, וציינו לשבח את רכז המגמה, היינן מר פטריק חבבו, העומד לרשותם עד היום ומסייע להם במאור פנים בכל שאלה מקצועית שמתעוררת בדרך.

וגם טיפ שיווקי ניתן בערב, טיפ הרלוונטי בעצם לכל ענפי המסחר: לא להזניק את המחיר לרמה בלתי-ריאלית, כי אולי במכירה החד-פעמית תירשם הצלחה, אך את הקונה כלקוח, הפסידו.

היה זה ערב חוויתי ומאלף, שדרכו ניתן היה ניתן לבוא במגע עם סודות היין, ואף לפצח אותם.