2024/03/29     י"ט אדר ב' התשפ"ד

המלצות לערב ראש השנה תשע"ט

זכורני, כשהייתי נער שמעתי פעם דרשה לקראת השנה החדשה

הדרשן הציע משל מעניין מעולם הנגרות, שמגרעת הופכת להיות מעלה, אם יודעים להשתמש בה נכון, והוא הסביר את זה עם המחשה ובגלל שהיא הייתה מאד ברורה, תמהתי בליבי אם אביו אינו נגר. במשך הזמן כבר הספקתי לשמוע המחשות מעולם המדע, הפיזיקה, ההיסטוריה, הגאוגרפיה וכדומה. אז הבנתי שמכל דבר בעולם אפשר להפיק לקחים ולהחכים, וכשמאירים אותו בזווית נכונה, אפשר גם להמחיש את זה באזני השומעים. אילו הייתי מתעסק במוצרי קונדיטוריה או חשמל, יכול הייתי להציג משטח האפייה או החשמלאות כמה דוגמאות של הכנה לקראת השנה החדשה, אך כידוע לכולנו, אני ממוקד ביין, על כן לכבוד השנה החדשה גייסתי את אחד ממיכלי היין שיש ביקב.

מאז ומעולם כשיצרו יין ועד לפני שנים לא רבות, היו דורכים את הענבים ברגלים, זוהי הסחיטה המשובחת ביותר [לפני עידן הקראשר], כי רגל יחפה או עם מגף גומי, רק מפוצצת את הענב ולא שוברת את הגרעין שטעמו מר. זה מה שצריך כדי לקבל תוצרת רצויה. מי שרצה לרחוץ תחילה את מגפיו מהבוץ, היו אומרים לו: "אל תדאג, כל הלכלוך ישקע, ולמעלה יהיה יין צלול".

לפני כמה שנים היה סוף קיץ ובציר מאד מאובק. הענבים הגיעו ליקב עם שכבת אדמה ואבק עליהם. היו שסברו לשטוף אותם, אבל הפתרון הפשוט, הקל והפרקטי היה להשתמש בברז הגבוה יותר שיש במיכל היין, קצת יותר גבוה, וממילא לאפשר לשכבת בוץ יותר עבה לשקוע בקרקעית המיכל.

סיפור זה היה קצת לפני ראש השנה. אוי כמה ששמחתי על הרעיון המבריק הזה. "פשוט צריך לפתוח ולהשתמש בברז השני שהוא קצת יותר גבוה, ואז יוצא רק יין צלול".

אנו עומדים לפני ה' בשנה החדשה ומבקשים שנה טובה. זה קצת תלוי איזו תוצרת יכולים אנו להראות מהשנה האחרונה. הנה הפתרון הפשוט: "לקבוע את הברז קצת יותר גבוה"! לקבוע אתגרים קצת יותר ערכיים. להתמקד בדברים קצת יותר חשובים. מהמקום הגבוה ההוא לא ייצא הבוץ שאנו מבקשים לשכוח, והלואי ויקויים ב'בוץ' ההוא "תשליך עונותינו במצולות ים, במקום אשר לא יזכר, לא יפקד, ולא יעלה על לב לעולם". אמן.

הפעם אמליץ על ששה יינות יבשים במגוון מחירים שטעמתי בשבועות האחרונות
ולקינוח אחד מתוק.

* מארה נוסטרום 2016
יינות 'יקב מאיה' עשויים ומכוונים לסגנון ים תיכוני, הנוסטרום הוא בלנד של קריניאן, סירה ודוריף המכונה גם פטיט סירה, היין התיישן כ 12 חודשים בחביות עץ אלון, והוא בעל גוף בינוני. יין אלגנטי ונעים עם טעמים של פירות בשלים וסיומת ארוכה.
אלכוהול: 14.5%. מחיר:135 ₪ כשרות: O.K. , רבנות מקומית, הרב באב"ד ובד"צ בית יוסף.

mare nostrum135

* תל קאסר אדום 2016
יינות 'יקב נטופה' עשויים בסיגנון צרפתי (עולם ישן) וככה גם הזנים שבהם משתמשים ביקב.
בתל קאסר האדום יש 70% גראנש 30% סירה, היין התיישן כ10 חודשים בחביות עץ אלון. יש בו טאנינים עדינים, חומציות עדינה קצת תיבול של פילפל שחור סיומת מצויינת.
אלכוהול: 13.3%. מחיר: 120\130 ₪ כשרות: בד"ץ העדה החרדית.

telkasser130

* מסע ישראלי מהדורה מיוחדת 2016
המטרה של 'יקב ויתקין' למצוא את זני הענבים המתאימים ביותר לאיזור שלנו גם אם הם לא במקור ארצישראליים וכך נולדו משפחת המסע ישראלי שיש בו מסע אדום, מסע ורוד ומסע לבן אבל יש גם מסע ישראלי מהדורה מיוחדת, עליו, ועל ריחותיו וטעמיו נתמקד.
יש בו כשני שליש מרסלאן והשאר קריניאן, פטיט סירה ופטי ורדו. היין התבגר בחביות עץ אלון כמעט שנה וקיבל צבע אדום סגול, יין מורכב עם עומק ומגוון ריחות שפורצות מהכוס. בטעם יש פירות אדומים ושחורים, מתובל ונעים. הטעם השיורי שלו נשאר זמן רב בפה.
אלכוהול: 13.5%. מחיר 90 ₪ כשרות: רבנות מקומית. O.K, חרדים הרה"ג אשר אנשיל כ"ץ.

IsraeliJourny90

* הרטלנד 2017
'יקב טורא' שנמצא ברחלים מגדל את ענביו בהר ברכה בגבהים שעושים רק טוב לענבים.
ליקב יש שלוש סדרות של יינות. הבסיסית נקראת מאונטין ויסטה- נוף ההר. הבינונית נקראת מאונטין הייטס - גובה ההר. והסידרה הגבוהה נקראת מאונטין פיק – פסגת ההר.
הרטלנד שייך לסדרה הבסיסית של היקב (מאונטין ויסטה) בלנד של קברנה סובניון, מרלו, פטיט ורדו שהתיישנו כשנה בחביות עץ אלון. בפה יש לו טעמים של שזיפים אדומים קצת שוקולד וחומצה מאוזנת עם טעם נעים שנשאר בפה בסיומת.
אלכוהול:13.5%. מחיר 89 ₪ כשרות: בד"ץ בית יוסף, O.U, הרב אונגר והרבנות המקומית.

tura Heartland89

* נטע אדום 2016
יקב חדש נולד והשיק את יינותיו לפני כחודשיים, פילוסופיית הייצור של היקב הוא לייצר יינות איכותיים, קלים, נגישים, ונעימים לשתייה, ואכן הנטע האדום עשוי מבלנד של 50% מרלו, 20% סירה, 15% פטיט ורדו, 15% פטיט סירה. יין חלק ורך, טעמים של פירות טריים, יין אדום שבהחלט מתאים גם לימים חמים.
אלכוהול: 14%. מחיר: 80 ₪ כשרות: רבנות מקומית, בד"צ איגוד רבנים, ועד הכשרות O.K.

netared80

* נחל הפירים 2014
'יקב גוש עציון' נטע את הכרמים שלו באיזור היקב כשחלקם נטועים קרוב לנחל הפירים שליד הישוב אפרת. הבלנד של סירה-מורבדרה מסדרת נחל הפירים שאותו טעמתי התיישן כ12 חודשים בחביות עץ אלון ליין יש ריח מלא ארומות של פרחים וטעמים של פירות אדומים הזן מורבדרה נותן ליין חומצה יציבה שמייעד לשתות את היין עם האוכל.
אלכוהול: 13.5% מחיר: 80 ₪ כשרות: מהדרין הרב אליהו אבא שאול, בד"ץ בית יוסף O.U..

pirim rhone80

וכמו שהבטחתי לכם לסיום בשביל השנה המתוקה יין מתוק אבל לא, בכלל לא המתוק שאתם מכירים.

מתוק עם עומק מיוחד וטעמים שלא הכרתי ביין מתוק עד שטעמתי את היין הזה.
יין של 'יקב חירות' שהתיישן בחביות עץ אלון כשנה, ליין יש צבע אדום כהה וגוף בינוני.

אבל הריח, אוווח הריח... מלא עץ, מעושן וקלוי, מתובל ואפוי. והטעם העדין שיושב על הלשון נשאר בפה ובזכרון עוד שעות רבות.
אצלי יש בקבוק לטעימה מי שעובר באיזור העיר אלעד מוזמן לבוא ולטעום (בתיאום טלפוני)
אני מבטיח לכם שגם מי שלא מתחבר ליין מתוק (כמוני) יהנה ממנו.

אלכוהול:14.5% מחיר 300 ₪ כשרות: בד"ץ העדה החרדית.

cherut300

שבת שלום

כתיבה וחתימה טובה

שנה טובה ומתוקה

שרגא