2024/04/24     ט"ז ניסן התשפ"ד

הנובל של פלם

יום שישי קייצי ונעים, אנו מגיעים ליקב פלם, אחוזה ציורית הנמצאת במקום מבודד בין ההרים.

להבדיל מהרבה יקבים בארץ, מתחת ליקב נטועים חלק מכרמי היקב, שבשנים האחרונות שינה קצת את הזנים העיקריים שבהם השתמש, והוסיף זנים אחרים, כמו פטי וורדו, קברנה פראנק, ועוד.

השנה חוגג היקב 20 שנה, הבציר הקרוב יהיה הבציר ה-21.

התכנסנו ביום שישי כדי לטעום את יין הדגל, נובל 2014 שיצא בקרוב לשוק.

אבל עוד לפני שנגיע אל היין הזה, אנחנו יושבים במרפסת המדהימה, שמשקיפה על הכרם ועל נוף נפלא,  וטועמים את הבלנק הלבן והרוזה הורוד, אלה יינות קייציים ומרעננים, שמתאים להגיש אותם עם חתיכת גבינה ופרוסת לחם טבולה בשמן זית איכותי, ואכן בדיוק כך עשינו.

היין הלבן 'בלאנק' עשוי מבלנד של 60% סוביניון ו-40% שרדונה. יין עם גוף קליל ופריך, האישיות  האופיינית של הסוביניון קופצת גם בטעם וגם בריח, ולא משאירה לשרדונה מקום להציג נוכחות, אבל זו בחירה של היינן, שרוצה לעשותו בצורה כזו, זכותו.

11הרוזה מורכב מ- 50% סירה, 32% קברנה פרנק והשאר מרלו. כיף של יין, נעים, מאוזן, חומצי במידה, יין רך, היה שילוב מצויין עם הגבינה הרכה.

אחרי היינות הקלילים, אנחנו עולים דרגה כשאוספים את כל הנוכחים ומכניסים אותם פנימה ללובי, ושם ליד שולחנות ערוכים, בעיקר עם כוסות, מרביץ גולן פלם היינן, את משנתו הסדורה, שעיקרה שלוש מילים: 'אזוריות' 'אזוריות' ושוב 'אזוריות'.

כך עיקרי דבריו: אנחנו כאן ועכשיו, עושים היסטוריה... מה שבבורדו ובבורגון יודעים כבר מאות שנים, על האיכות של החלקות, ותת החלקות שבאיזור, אצלינו רק עכשיו מגששים ולומדים פה, היכן  המקומות המתאימית והטובים ביותר לגדל את הגפנים.

'הקוורטט' באיזור הרי יהודה, התחברנו ארבעה ייננים ויקבים, ואנו מביאים את הבשורה של הרי יהודה בעיקר לחו"ל, אבל גם בארץ.

אני, ממשיך גולן, המשימה שלי, הפוך מרוב היקבים, שמחפשים חלקת אדמה שתהיה משטח חלק כדי שיהיה נוח לשתול, נוח לטפל והכי חשוב נוח לבצור, אני מחפש טרסות בהרי ירושלים, מדרונות מעניינים, ועושה להם המון בדיקות קרקע, כדי למצוא קרקע טובה, זה ממש לא קל, בעיקר בגלל שהאורבניות כובשת חלקה אחרי חלקה, ועל כל שטח כזה יש המון ועדות. אלה הם  חלק מהאתגרים שלנו.

בשביל להבין מהו 'בלנד', צריך ראשית לטעום את היינות הזניים, כל אחד לחוד, ורק אז לחשוב מה היין הזה יכול להוסיף לממסך, ובעיקר לחשוב, על חשבון מי אפשר לשבץ אותו.

המטרה של הבלנד, שהוא יהיה גדול מסך מרכיביו השונים, בדיוק כמו שטשונלט\חמין, יותר גדול מתפוחי אדמה, שעועית, גריסים ובשר.

יין אינו ויסקי, הוא לא צריך להתהדר בתואר "סיגנל", היינות הגדולים שקיבלו את הציונים הטובים ביותר בעולם הם יינות בלנד.

ה'נובל', יין הדגל של יקב פלם, הבסיס של היין הוא בלנד של קברנה סוביניון ומרלו, בחלק מהשנים יש גם סירה, קברנה פרנק, פטי ורדו, את כולם או חלקם, הכל בהתאם לאופי הענבים ביבול השנה,

לכן כדי להבין את המרכיבים, התחלנו עם מרלו 2010 מגנום.

10היין קצת סגור ונפתח לאט לאט, צבע אדום מבריק, לא מדי כהה. הטאנינים עולים ואז מגיע הריח של החבית, טיפה מרירות חיובית, יין עם גוף בינוני וחומצה איתנה.

המשכנו לקברנה 2011 מגנום

הבציר של אותה שנה להבדיל משנה קודמת 2010, היה רגוע, בלי מכות שרב ומכות חום פתאומיות.  כל הענבים הגיעו ליקב בסדר רצוי, בלי הפתעות, ההבשלות היו אחידות וטובות, מה שנקרא: "לפי הספר", והיינות בהתאם יצאו מצויינים.

לקברנה יש טאנינים טובים ועדינים, הם גם נותנים ליין את הנפח הטוב שלו, הריח משתנה אחר הפתיחה, מרגע לרגע, אם בהתחלה הוא היה סגור ומעט מחוזר, אחרי דקות הוא נהיה אפילו קצת פירותי ואדמתי, כשהחבית נותנת טיבול וריחות ברקע.

                                                   

יינות זניים ובלנדים

בצרפת, כשמישהו יכבד אותך ביין קברנה זני, אז אנחנו יודעים שהיין לא משהו, כי היינות הצרפתיים הטובים הם בלנד, לעומת זאת בנאפה וואלי, היינות הטובים ביותר שלהם הם דווקא קברנה סוביניון ודווקא זני והבלנדים, שם זה כנראה כדי לכסות של פגם כלשהוא שיש ביין הזני.

מטרת היקב הוא להעניק ביטוי בכל שנת בציר, לחלקות הטובות ביותר, ואותם למסוך אחד בשני,

ומצד שני לקחת את היינות הזניים, ולאפשר להם להעניק את הייחודיות שלהם.

לכבודנו נפתח נובל 2012 בבקבוק ירבעם (Jeroboam), כך שמו של בקבוק המכיל 3 ליטרים, השווה בכמות לארבעה בקבוקי יין.

בנובל משנה זו יש גם מעט סירה, שנותן לו מבנה שונה וחזק יותר. הסירה מוסיפה קצת ריח של עור,  ורק אחר כך מרגישים את החבית. היין מצויין וימשיך להיות טוב גם בעוד שנים אחדות.

עכשיו הגענו למטרה שבגללה התאספנו היום, הלוא הוא הנובל 2014.

הבקבוקים שהיו בחביות כשנה וחצי, ועוד כשנתיים בבקבוק, נפתחו ונמזגו לדקנטר, כשעתיים לפני המזיגה לכוסות, וגם אחרי זמן ארוך כזה, כשהיין נמזג לנו לכוסות, עדיין הוא היה צריך תוספת של זמן כדי להפתח.

בטעם הוא מזכיר את הנובל 2012 ואכן, גם בהרכבו הם די דומים. נובל 14 מכיל קברנה סוביניון 71% והשאר מתחלק למרלו, סירה, ופטי ורדו, כשלמרלו יש מעט יותר אחוזים מלאחרים, ובנובל 12 קברנה סוביניון 67% ושאר 33% מתחלק שווה, בין מרלו סירה ופטי ורדו.

הנובל הוא יין עם גוף מלא, בריח יש קצת פלפל שחור, קצת אקליפטוס וחבית עדינה, עם טעם שיורי ארוך וטוב, אבל מה שחשוב שהוא ילך וישתבח עם השנים.

חיפשתי במילון מה זה 'נובל', עם ב' דגושה. בעברית לא מצאתי לה פירוש, אבל יש הרבה מאד מילים בין לאומיות, אפילו יש מכתש בצד הרחוק של הירח שנקרא כך, אבל הכוונה בנובל שלנו כמובן, זה הדימוי לפרס הבין -לאומי המוכר, ולשם חותרים היינן יחד עם כל משפחת פלם להגיע.

בהצלחה

שרגא גבהרד

לעמוד היקב                         לקניית יינות היקב

7