2024/04/20     י"ב ניסן התשפ"ד

פסטיבל היין ה-17 של מטה יהודה

הפארק הואר בתאורה מיוחדת לכבוד האירוע וניתן היה לטייל בין שביליה של ישראל הקטנה,  ובליווי כוס יין לעשות 'לחיים' באזורים שונים בארץ מהדרום ועד החרמון.

עשרות היקבים ברחבי המועצה האזורית מטה יהודה הפכו לא מכבר לשם דבר בתעשיית היין הישראלית. היקבים הם חלק בלתי נפרד מהמקום בו הוקמו ומההיסטוריה שלו עוד מתקופת התנ"ך  לחלק  מהיקבים יש  גם את הסיפורים על הקשר של שם היקב התנכ"י למקום, מלבד היינות הטובים שהם מייצרים, הם גם הפכו למקור פרנסה ועוגן תיירותי עבור האזור כולו.

את החזון ליצור 'דרך יין' ו'אזור יין' ב'לב הירוק' של ישראל מובילה המועצה האזורית 'מטה יהודה' יחד עם חקלאי היישובים  והייננים המעולים, כולם חברו לעשות את החזון  הלכה למעשה,  בשיתוף מחלקת התיירות.

גם השנה, זו השנה ה-17, מתקיים פסטיבל היין במטה יהודה, המהווה חגיגת תיירות, יין וחקלאות. האירועים מעניקים הצצה מרהיבה אל מרתפי היין ואל דרך העשייה וייצור היין, וכמובן - גולת הכותרת 'סיורי יקבים'.

הפסטיבל נפתח באירוע מרכזי חגיגי שהתקיים ביום חמישי בערב, בפארק 'מיני ישראל'. משתתפים בו כ-30 יקבים מהאזור כולו. יש ביניהם גם יקבים לא כשרים, אבל אנחנו נתייחס רק לכשרים שבהם. על חלקם כבר כתבתי, ואי"ה אכתוב גם על עוד יקבים כשרים ומשובחים.

כשאתה נכנס לאולם כה גדול ורואה כל כך הרבה דוכנים שכולם מציעים יין, זה נראה לכאורה ממש אותו דבר, חוץ מהצבעים השונים של תוויות הבקבוקים, על כל התוויות כתוב כמעט אותם דברים: "כך וכך אחוזי קברנה", "כך וכך מרלו", "פטיט סירה" ועוד הרבה שמות שלציבור העממי לא אומרים הרבה.

מי שאינו מבין ביין אך חושב שעסקים הוא יודע לעשות, היה מציע לכל היקבים הללו לחפור בריכת ענק, שכולם יבואו לשפוך את הענבים שלהם לשם, וכעבור כמה שבועות יוציא משם כל אחד יין לפני היחס שהכניס וימכור. בשביל מה צריך עוד יקב ועוד יקב ועוד יקב?

התשובה פשוטה, ההצעה של "בריכה גדולה" היא בשביל לעשות קולה ולא יין. ליין יש אישיות. כל יקב מוציא טעמים אחרים בדיוק כמו שבכל משפחה גדלים ילדים אחרים, וכמו שלכל זברה יש פסים שונים.

מי שיקח את אותה תערובת משלושה יקבים בשלוש כוסות, ילגום לאט, רק לגימה קטנה מהכוס הראשונה, ואחר כך ילגום  עוד כמה טיפות מהשניה, וכן בשלישית, כעבור דקה עוד סיבוב, מהר מאד הוא יגלה שהוא עדיין לא יודע להחליט מה יותר טעים ויוקרתי, את זה צריך ללמוד כמה שנים, אבל הוא  בהחלט ירגיש בהבדל, ויוכל להחליט לעצמו מה הוא אוהב יותר.

כל מבקר קיבל בכניסה כוס יין איכותית והאפשרות לא רק לטעום ממבחר היינות המשובחים של היקבים המשתתפים , אלא גם לשמוע על כרמי האזור ולהכיר את הייננים ובעלי היקבים.

הפארק הואר בתאורה מיוחדת לכבוד האירוע וניתן היה לטייל בין שביליה של ישראל הקטנה,  ובליווי כוס יין לעשות 'לחיים' באזורים שונים בארץ מהדרום ועד החרמון.

האויר הקריר והנעים היה ההפך הגמור מהאוירה החמימה והנעימה להסתובב שם בין הדוכנים ולטעום מהתוצרת המצויינת  כמו 'נס הרים'-'יקב קטלב'. 'שורש'-'יקב צרעה'. 'גרנד וינו'-'יקב קסטל'. 'הר איתן'-'יקב המצודה'. ויסלחו לי אלו ששכחתי אותם, כי אחרי כמה וכמה טעימות הגונות כבר קשה להתרכז ולזכור את כולם.

כמו כן לא הזכרתי את היקבים שהציגו בתערוכה רק את היינות העממיים שלהם, אחד מהם אמר לי שאת הטובים הוא נותן לטעום ביקב, כי אל התערוכה מגיעים לא רק מביני יין, אלא גם צלמים, סקרנים, סוחרים, מוכרי כוסות ובקבוקים ריקים, מדפיסי תוויות ועוד, מה שהם צריכים זה רבע כוס יין כדי לעשות לחיים, ואין להם שום הבדל בין יין ב-30 ש"ח לבקבוק, לבין יין ב-300 ש"ח לבקבוק.

"מטה יהודה גאה לקיים את פסטיבל היין זו השנה ה-17 ברציפות", אומר משה דדון ראש המועצה. "אנו מקדמים בברכה את פניהם של בעלי היקבים החדשים והוותיקים ומאחלים הצלחה לכולם. "דרך היין" במטה יהודה שהפכה לשם דבר בתיירות בישראל ממשיכה לצמוח ולהניב תרומה רבה לאזור כולו. אני מזמין את תושבי מטה יהודה והאזור להשתתף בפסטיבל חשוב זה.

במהלך חודש  הפסטיבל, יתקיימו סיורים מודרכים בין היקבים. הסיורים מתקיימים בדרך כלל בימי שישי של הפסטיבל. מי שמעוניין להשתתף בהם שיפנה למחלקת התיירות של מטה יהודה.

היקבים הכשרים המשתתפים בפסטיבל הם :

יקב טפרברג 1970, יקב מוני, יקב צרעה, יקב פלם, יקב קלע דוד, יקב כרמי יוסף bravdo, יקב נבו, יקב רמ"א , יקב קטלב, יקב צובה, יקב מצודה, יקב קסטל, יקבי עמק האלה, יקב יפו, יקב עגור.

משהו נחמד היה ביציאה, שכדאי לכל מבקרי התערוכות הללו לדעת.

לפני היציאה מהאולם, עמד שוטר עם 'נשיפון', והציע לכל אחד לערוך בדיקת אלכוהול, השוטר הציע את זה באדיבות ובחיוך (לי היה "נכשל"). אבל ביציאה מהמתחם במרחק של כחצי קילומטר עמד עוד שוטר, גם כן עם נשיפון, והוא לא היה אדיב ולא מחייך.

לכן כדאי תמיד לבוא עם מלווה שיתאפק וישתה רק קצת.

אני זכיתי בתערוכה הזו לקיים את הנאמר בתורה: "אעשה לו עזר כנגדו".